صنایع غذایی> اقتصاد غذا –  بخشی نگری و نگاه جانبدارنه نسبت به بخش کشاورزی نمی تواند منافع این بخش را در دراز مدت تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران در دیداری صمیمانه با مدیران و سردبیران رسانه ها که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد طی سخنانی ضمن بیان مطلب فوق افزود:متاسفانه نگاه تک بعدی به مقوله کشاورزی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی مانع از رشد واقعی این بخش از اقتصاد و تولید می شود.

وی افزود: دولتها در اغلب کشورها از بخش کشاورزی حمایت می کنند اما حمایت از بخش کشاورزی نباید باعث بالا رفتن قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی و تحمیل این افزایشها به سفره مردم شود.

زرگران تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در ایران حدود  40درصد بالاتر از میانگین قیمت جهانی است و ادامه این روند عملا باعث فشار مضاعف به صنایع تبدیلی بخش کشاوری و به تبع آن سبد غذایی خانوار می شود.

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: رکود در بازار مواد غذایی جدی است اما متاسفانه اثرات این رکود تنها بر دوش صنایع غذایی و مصرف کنندگان است.

زرگران افزود: در حالی که طی چهار سال اخیر مصرف شیر 35درصد و مصرف ماست 11 درصد کاهش داشته است اما متاسفانه دولت اصرار بر افزایش قیمت شیر خام دارد.

وی گفت: حدود 40 هزار تن شیر خشک مازاد در کشور وجود دارد که 25 هزار تن آن در انبارهای کارخانجات صنعت لبنیات و 15 هزار تن آن در اختیار به سازمان تعاون روستایی و ناشی از سیاست خرید تضمینی شیر خام با قیمت 1440تومان است.

زرگران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص افزایش قیمت مواد غذایی در سال 94 متذکر شد: رکود در صنایع غذایی کاملا مشهود است و عملا صنایع غذایی متقاضی افزایش قیمت نیستند اما محاسبه افزایش 17درصدی حقوق و دستمزد، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و سه درصد افزایش تعرفه مواد اولیه در محاسبات و تعدیل قیمتها ناشی از افزایش مولفه های تولید توسط دولترا نمی توان گرانی یا افزایش قیمت دانست.
کد خبر 6e971dd9a4d64b72aa00d230fda75a21

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =