معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل جدید واردات دانه‌های روغنی به ازای خرید داخلی را به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ کرد که به ازای خرید هر کیلو دانه روغنی داخلی ۸۰ کیلو مجوز واردات معاف از تعرفه داده می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی از دو سال اخیر برای حمایت از تولید داخل سیاست معافیت تعرفه‌ای واردات دانه روغنی به ازای خرید دانه داخلی را در پیش گرفته که بی تاثیر هم نبوده است، تا جایی که بنا بر اذعان مسئولان دولتی تمام دانه‌های داخلی به فروش رفته است.

طبق آخرین مصوبه در سال گذشته به ازای خرید هرکیلو دانه کلزای داخلی، مجوز واردات 36 کیلوگرم دانه روغنی خارجی معاف از تعرفه داده می شد که ظاهراً امسال این رقم به 80 کیلوگرم رسیده است.

جالب تر اینکه دولت همچنان علی رغم درخواست انجمن‌های روغن کشی مبنی بر اینکه کنجاله هم باید مانند سایر موارد در فهرست گنجانده شود، اما همچنان کنجاله در لیست جدید به چشم نمی‌خورد.

برخی معتقدند، دولت نگران افزایش قیمت کنجاله است که مبادا سبب تاثیر آن بر قیمت مرغ و تخم‌مرغ شود. مضاف بر آنکه واردات کنجاله بیشتر در دست مباشران دولتی است.

متن نامه دستورالعمل جدید که از سوی علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ شده به شرح زیر است:




با توجه به الزام پرداخت مابه‌التفاوت برای واردات روغن خام و دانه‌ روغنی در قانون بودجه سال 1396 و متعاقب آن صدور بخشنامه شماره 96/14099 مورخ 96.1.21 گمرک جمهوری اسلامی ایران و به منظور کنترل هزینه‌های تولید روغن در چارچوب قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار برای روغن خوراکی، بدین وسیله جدول مندرج در دستورالعمل قبلی به شماره 96.501/96 مورخ 96.1.21 به شرح اصلاح می‌شود.



همچنین فعالان حوزه روغن درخواست قیمت روغن در سال 96 را کرده بودند که وزارت جهاد اعلام کرده است، با اصلاح تعرفه واردات باری مبنی بر افزایش قیمت بر تولید و واردات روغن وارد نشده است.

همچنین سال گذشته قیمت روغن 9 درصد افزایش داشته است.




متن نامه به شرح زیر است:

موضوع: اتخاذ تدابیری مقابله با افزایش قیمت روغن خام و ساخته شده 

احتراماً، پیرو مذاکرات تلفنی ضمن ارسال تصویر ابلاغیه شماره 96/501/382 مورخ 1396.2.9 جناب آقای مهندس مهرفرد معاون محترم توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی این وزارت (به انضمام) به عنوان جناب آقای دکتر قنبری معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران مبنی بر اصلاح و  افزایش میزان ضرایب اعمال معافیت تعرفه‌ای واردات انواع روغن‌خام و دانه‌های روغنی به استحضار می‌رساند کل بار مالی ناشی از اخذ عوارض از دانه‌های روغنی و روغن خام به استناد قانون بودجه سال 1396پوشش داده شده است و لذا هیچ دلیلی برای افزایش قیمت روغن خام در بازار از این منظر وجود ندارد با توجه به دریافت اطلاعات اولیه مبنی بر افزایش قیمت روغن خام توسط بعضی از عرضه‌کنندگان کالای مذکور به بهانه اخذ عوارض مذکور، خواهشمند است دستور فرمایید مراتب مورد پیگیری جدی و مؤثر قرار گیرد تا از بروز هرگونه گران‌فروشی و تخلف از مقررات و احیاناً اجحافی به مصرف‌کنندگان محول نهایی به این بهانه جلوگیری گردد و از نتیجه این دفتر مطلع فرمایید.

منبع:فارس
کد خبر 727849fc90b9475c99f8a650388f916e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =