بهترین روش برای ساماندهی کردن وضعیت تنظیم بازار رفتن به سمت بازار رقابتی و شکستن انحصارهاست.

محمدحسن صبوری کارشناس مسائل اقتصادی، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص سیاست های تنظیم بازار، اظهار کرد: مجموعه سیاست ها و مقرراتی که با هدف حمایت از عاملین بازار اعم از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در زمان های مشخصی مانند زمان شکست بازار انجام می شود، عملیات تنظیم بازار نام دارد.

وی افزود: سال ۷۲ به دلیل سیاست های اقتصادی قیمت ها رشد شدیدی داشتند که در سال ۷۳ به اوج خود رسید و شاهد تورم ۴۹ درصدی بودیم که در آن سال ها تصمیم گرفته شد از نوسان مجموعه ای از اقلام اساسی تنها با هدف حمایت از رفاه خانوار جلوگیری شود.

یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به عقیده بنده اگر دولت در بازار مداخله نکند هم به نفع خودش است هم این روش برای بازار مفیدتر خواهد بود.مجموعه هزینه هایی که برای تنظیم بازار انجام شده با هدف تغییر نکردن قیمت ها بوده است.

صبوری ادامه داد: به دلیل آنکه بازار مکانیسم خاص خودش را دارد بعد از طی یک دوره قیمت ها مجددا به نرخ بازار بازمی گردد.

وی بیان کرد: در بعضی مواقع سیاست هایی که دولت با هدف حمایت از مصرف کنندگان انجام داد موجب شد که تولیدکنندگان متضرر و از بازار خارج شوند.

این کارشناس اقتصادی گفت: هدف دولت از تنظیم بازار افزایش رفاه اجتماعی است که این امر دربرگیرنده رفاه تولیدکننده و مصرف کننده است و زمانی که بازار شکست می خورد دولت با ابزارهای تنظیم بازار از جمله محدودیت واردات، دادن یارانه های صادراتی، کنترل عرضه و سیاست های قیمتی از نوسان قیمت ها جلوگیری و بازار را مدیریت کند.

صبوری تصریح کرد: زمانی که بازار به سمت رقابت پیش برود دیگر نیازی به وجود بازرسان برای رصد بازار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سیاست دولت های مختلف در خصوص تنظیم بازار شفاف نبوده،افزود: قبل از سال ۹۲ قانون انتزاع بخش کشاورزی به وجود آمد ولی به دلیل شوک های قیمتی در بازار این قانون اجرا نشد.از سال ۹۲ با ابلاغ قانون انتزاع کلیه وظایف بخش کشاورزی تنظیم بازار به جهاد کشاورزی منتقل شده است اما ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت تشکیل می شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بهترین روش برای ساماندهی کردن وضعیت تنظیم بازار رفتن به سمت بازار رقابتی و شکستن انحصارهاست زیرا با این اتفاق هم رفاه تولید کننده و هم مصرف کننده به حداکثر ممکن خواهد رسید.
صبوری در پایان بیان کرد: در تنظیم بازار تصدی گری دولت باید کاهش پیدا کند و امور اجرایی تنظیم بازار را به اصناف واگذار کنیم زیرا این حوزه توانمندی دارد.
کد خبر 73fe6f0d88a945d895f3049a130d319c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =