رئیس اتاق ایران در این دیدار با اشاره به رویکرد مثبت دولت ایران به کشورهای آفریقایی گفت: دولت ایران به‌ویژه دولت رئیس‌جمهور روحانی در مورد توسعه ارتباطات با قاره آفریقا به‌ویژه کشورهای مسلمان مانند موریتانی سیاست ویژه‌ای دارد و به تازگی هم توصیه فراوانی برای افزایش ارتباطات با کشورهای آفریقایی شده است.

غلامحسین شافعی بر وجود اشتراکات دینی میان ایران و موریتانی تأکید کرد و گفت: در نگاه دینی و مذهبی ما، اولین موذنی که صدای تکبیرش به گوش مسلمانان رسید صدای بلال حبشی بود و در نظر ما آفریقا و آفریقایی‌ها در نشر دین اسلام یک سابقه طولانی دارند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور افزود: با توجه به فضایی که در سطح بین‌الملل برای ایران ایجاد شده است و نگاه ویژه دولت به آفریقا، علاقه‌مندیم تا با کشورهای دوست مانند موریتانی، آغاز جدیدی داشته باشیم.

شافعی همچنین با اشاره به موقعیت ویژه موریتانی در قاره آفریقا گفت: موریتانی موقعیت ویژه و مزیت‌های اقتصادی فراوانی دارد و می‌تواند زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی مختلفی در آفریقا فراهم کند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی موریتانی گفت: این کشور در زمینه شیلات و مواد غذایی حلال توانایی‌های زیادی دارد و آماده هستیم در این بخش‌ها با موریتانی همکاری کنیم.

شافعی افزود: معادن بسیار غنی و قابل توجهی در موریتانی وجود دارد و ایران هم در صنایع معدنی و استخراج و فراوری این محصولات تجربیات زیادی دارد. دو طرف می‌توانند در این زمینه‌ها هم همکاری داشته باشند.

رئیس اتاق ایران، روابط بخش خصوصی دو طرف را مقدمه آغاز همکاری‌ها میان ایران و موریتانی عنوان و تصریح کرد: در چنین شرایطی نیاز داریم که هیات‌هایی اقتصادی میان دو طرف مبادله شوند و باید تسهیلات لازم را برای دیدارهای مختلف اعضای اتاق‌های بازرگانی دو طرف فراهم کنیم.

شافعی با اشاره به برنامه کشت فراسرزمینی ایران در کشورهای دیگر افزود: با توجه به اینکه موریتانی اراضی قابل توجه و حاصلخیزی دارد و کشت فراسرزمینی هم از برنامه‌های ماست در این زمینه هم می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران خدمات فنی و مهندسی را هم از دیگر زمینه‌های بالقوه برای همکاری ایران و موریتانی عنوان کرد.

قیر، بازیافت روغن و ماشین‌آلات کشاورزی از نیازهای موریتانی است

کاردار و رئیس نمایندگی موریتانی در ایران در ابتدای سخنانش گفت: از سال 2010 که ارتباط میان ایران و موریتانی از سر گرفته شد ارتباط اقتصادی چندانی میان دو کشور رقم نخورده است.

محمد سیدات در بیان زمینه‌های همکاری میان ایران و موریتانی گفت: قیر و محصولات نفتی، بازیافت روغن، ماشین‌آلات کشاورزی، مواد غذایی از نیازهای موریتانی است و فعالان اقتصادی موریتانی علاقمند هستند در این زمینه‌ها با فعالان اقتصادی ایرانی همکاری داشته باشند.

به گفته سیدات قیر موردنیاز موریتانی باید در کانتینرهایی که قیر را گرم نگاه دارد به موریتانی برسد، همچنین ماشین‌آلات کشاورزی که از هند و چین وارد می‌شود کیفیتشان خوب نیست و موریتانی می‌خواهد ماشین‌آلات با کیفیت بهتر را از ایران بخرد.

رئیس نمایندگی موریتانی در ایران همچنین با اشاره به ظرفیت‌های این کشور در زمینه شیلات گفت: موریتانی دومین شریک تجاری اتحادیه اروپا و پنجمین شریک تجاری ژاپن در زمینه شیلات است و اگر بتوانیم تجار دو کشور را در زمینه شیلات با یکدیگر متصل کنیم، همکاری‌های دو کشور توسعه خواهد یافت.

ارتباط تجار برای پیشرفت در روابط

رئیس اتاق ایران بعد از سخنان سیدات گفت: در زمینه بازیافت روغن تجربیات خوبی در کشورهای آسیای مرکزی داشته‌ایم و ایران در این زمینه تقریباً در منطقه پیشرو است و برای فعالان اقتصادی ایران جذابیت‌های زیادی وجود دارد.

شافعی افزود: لازمه بالقوه کردن زمینه‌های همکاری، این است تا تجار و فعلان اقتصادی دو طرف با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ باید مقدمات سفر اتاق بازرگانی موریتانی را با هیاتی از بخش‌خصوصی این کشور به ایران مهیا کنیم.

رئیس اتاق ایران بر آمادگی اتاق ایران برای پذیرش هیات تجاری موریتانی تأکید کرد.

شافعی با اشاره به سخنان سیدات در مورد همکاری در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی و صنایع تبدلی هم گفت: ایران در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی و صنایع تبدیلی در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی کرده است و در مجموع ما آمادگی داریم در این زمینه‌ها با موریتانی همکاری کنیم.


کد خبر 7c5cd3fa8ae149d09fa374cbb09f7c32

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =