صنایع غذایی> معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: واحدهای رسمی تولید فرآورده های گوشتی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی است.

حسن رکنی اظهار داشت: تولید محصولات صنایع غذایی دارای مجوز از سوی وزارتخانه به‌عنوان واحدهای رسمی شناخته می‌شود که همواره در صنعت غذا زمینه‌ساز اشتغال، تولید و ایجاد ارزش‌افزوده است.

وی درباره مشکلات این صنعت اشاره داشت و ادامه داد: نظارت‌های بهداشتی نیز مسئولان را مقید می‌کند تا تمامی محموله‌های گوشتی متقاضی ورود به کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد زیرا سلامت مردم در اولویت‌های درجه اول نظام قرار دارد.

رکنی در خصوص ورود گوشت به کشور افزود: سالانه حدود 800هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور تولید می‌شود و حدود10درصد از این حجم نیز جزو سهم وارداتی کشور به شمار می‌آید اما وزارتخانه به دنبال آن است تا با افزایش تولید، میزان نیاز داخل را تأمین و پوشش دهد.

معاون امور دام خاطرنشان کرد: اصولاً تمامی تولیدکنندگان درصدد ورود مواد اولیه خود با شرایط ارزان هستند و از همین سو استاندارد و نهادهای نظارتی باید در بررسی و تحقیق‌های خود از صحت و سلامت گوشت و صنایع تبدیلی آن مطمئن شود.

موسوی مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران هم در این برنامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش تولید گوشت دامی نشده است تصریح کرد: تاکنون تدبیری موفقی برای تولید و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تولید و تأمین نیاز گوشت در کشور اندیشیده نشده است و تنها قول‌هایی بر روی کاغذ به تولیدکنندگان ارائه می‌شود که هیچ‌گاه این وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید حلقه تولید، نظارت و تأمین به یکدیگر پیوسته شود، خاطرنشان کرد: این حلقه همانند یک زنجیره باید به یکدیگر متصل شوند و نباید هرکدام به‌صورت جداگانه خط‌مشی جداگانه را برای تولیدکننده اجرا کند از همین رو هماهنگی سازمان‌های استاندارد، نظارت بر مواد غذایی و وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود و افزایش تولید امری حیاتی است.

در ادامه رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با تأکید باآنکه نباید برای واردات، تولید را به نابودی بکشانیم ، اذعان کرد: محور اصلی سیاست‌های کلان کشور باید حمایت از تولید باشد و پیمودن روندی نظیر اینکه به خاطر 30 تا 40 هزار تن واردات تولیدات خود را مغفول و فراموش کنیم، در اصل یک نوع جفا به‌حق تولیدکننده انجام‌شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها بر روی محصولات تولیدی خود و حتی مواد اولیه محصولاتی که در کشورشان وجود دارد، تعرفه‌های سنگین 180درصدی وضع می‌کنند تا محصولات مشابه هیچ‌گاه بازار داخلی و صادراتی آن کشور را تهدید نکند.

این مقام مسئول در وزارت جهارکشاورزی ، با اشاره به اینکه بررسی مشکلات واحدهای صنعتی فرآورده‌های گوشتی آغازشده است، افزود: باید تولیدات داخلی را حفظ کرد و واحدهای تعطیل‌شده را بار دیگر به چرخه تولید بازگرداند و از همین مشکلات بخش‌های مختلف شناسایی و در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

مواد اولیه را با نظارت های استاندارد و بهداشت، وارد می کنند

رکنی همچنین درباره اینکه واحدهای تولیدکننده می‌توانند مواد اولیه موردنیاز خود را وارد کنند، گفت: مشکلی بر سر راه واردات مواد اولیه واحدهای فرآورده گوشتی وجود ندارد زیرا این واردات باید با رعایت و تائید بهداشت و نظارت‌های کامل سازمان صورت بپذیرد.

وی درباره لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران این صنعت تأکید کرد: هر سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت است زیرا سرمایه عظیمی را برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی را هزینه کرده است تا چرخ اقتصاد، معیشت خانوارها و تولید ملی به چرخش دربیاید بنابراین نباید با تصمیم های نادرست، به جای حمایت چوب لای چرخ صنایع تولیدی گذاشت ؛ وزارت جهاد حتی در امور بازرگانی نیز اگر تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند، با فراغ بال مشکلات آن‌ها را پوشش می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با انتقاد از فروش انبوه محصولات صنایع غذایی بیان کرد: از روزی که افرادی دست‌به‌کار شدند و تولیدات انبوه را خریداری می‌کردند، این صنعت با گرانی مواجه شد.

محمد خوش‌چهره استاد دانشگاه نیز در همین خصوص گفت: واردات اگر از کیفیت و استاندارد سازمان غذا و دارو پایین‌تر باشد، طبیعی از کیفیت چندانی را ندارد و تولید فرآورده‌های گوشتی را هم با مخاطره روبه‌رو می‌کند.

وی افزود باید تمامی نهادها مشکلات هزینه، قیمت تمام‌شده در بازار، مالیات، ارز و ... را برطرف سازند تا واحدهای تولیدی که سهم بسزایی در اشتغال‌زایی دارند، به سمت تعطیلی حرکت نکنند.

منبع:رادیو اقتصاد
کد خبر 7e68e57bf65f44f69e5d3f623b8ea832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =