کشاورزی> روزنامه تایمز در آخرین تحلیل خود از بازارهای پسته یران از تحول جدی در بازار پسته خبر داده بود و پیشبینی کرد ایران که بعد از تحریمها بتواند بر بازار پسته دنیا اثرگذار باشد. بر اساس آمارهای رسمی سالانه کشور ۱,۴ تا ۱.۷ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات پسته دارد که انتظار میرفت پس از تحریمها با انقلاب جدید روبهرو شود.
روزنامه تایمز در آخرین تحلیل خود از بازارهای پسته یران از تحول جدی در بازار پسته خبر داده بود و پیشبینی کرد ایران که بعد از تحریمها بتواند بر بازار پسته دنیا اثرگذار باشد. بر اساس آمارهای رسمی سالانه کشور ۱,۴ تا ۱.۷ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات پسته دارد که انتظار میرفت پس از تحریمها با انقلاب جدید روبهرو شود.
آمارها نشان میدهد ایران در سال ۲۰۰۵ تولیدی حدود ۲۰۰ هزار تن داشته که رقم نخست جهانی را در آن سال به خود اختصاص داده است. پس از ایران، آمریکا با ۱۴۰ هزار تن و ترکیه با ۶۰ هزار تن رتبههای بعدی تولید جهان را در اختیار داشتند، اما خشکسالیهای پیدرپی و عدم برنامهریزی برای تأمین آب مورد نیاز باغهای پسته در مقابل ظرفیتهای اجرایی و حمایتی از پستهکاران کالیفرنیا باعث شد ایالت کالیفرنیای آمریکا فاصله خود را با ایران کم کند و اکنون بهعنوان رقیب سرسخت پسته کشورمان شناخته شده است.
روزنامه تایمز در تحلیلی از بازار پسته نوشته است، ایران که تا پیش از ۲۰۰۸ توانسته بود ۶۰ درصد پسته دنیا را تأمین کند، از آن سال به بعد بهعلت تحریمهای گسترده علیه ایران و بهرهبرداری آمریکا نتوانست رقیب را پشت سر بگذارد و البته خشکسالیهای پیدرپی نیز مزید بر علت شد.
این روزنامه در ادامه تحلیل خود مدعی شده است، از آنجا که پستهکاران کالیفرنیا رایزنیهای مداومی برای اعمال تعرفه ۳۰۰ درصدی علیه واردات پسته ایران اعمال میکند و تلاشهایی نیز برای اجرای مالیاتهای آنتیدامپینگ پستههای ایرانی در مجامع قانونگذار این کشور داشتهاند، نشان میدهد بازار پسته ایران در آستانه تحول جدی قرار دارد و نگرانیهای رقیب آمریکا را برانگیخته است.
رکود بازار پسته ادامه دارد
اما کارشناس اقتصادی و تاجر پسته در بازار بینالمللی در این باره به ایانا میگوید: رکود حاکم بر اقتصاد کشور در بازار پسته سایه افکنده و صادرات پسته نیز به کندی صورت میگیرد.
سیدمحمود ابطحی میافزاید: هرساله با نزدیک شدن ماه رمضان انتظار میرفت ثبت سفارش کشورهای عربی برای پسته کشورمان افزایش یابد، اما امسال این اتفاق نیفتاد.
وی خاطرنشان میکند: بررسیها حاکی از آن است که ۶۰ هزار تن پسته همچنان در انبارهای کشور موجود است که به تناوب وارد بازار داخلی و خارجی خواهد شد.
چین هنوز به بازار پسته نیامده
کارشناس اقتصادی پسته ادامه میدهد: چین که در سال ۹۳ محمولههای بزرگی از ایران خرید کرد با تحریک آمریکاییها و وعده آن برای تأمین پسته کیفی و ارزانتر روبهرو شد و تمایل چینیها برای خرید از ایران کاهش یافت.
ابطحی تصریح میکند: نیاز پسته دنیا بر اساس آمارهای رسمی ۵۰۰ هزار تن است که در صورت تولید پسته ۲۲۰ هزار تنی ایران و ۲۸۰ هزار تنی آمریکا ظرفیت تولید کامل بوده و محصول سایر کشورها نظیر ترکیه در بازارسازی به فروش خواهد رسید.
بررسیهای انجمن پسته نشان میدهد اروپا تنها ۱۰ هزار تن پسته در سال مصرف میکند؛ لذا با وجود حذف تحریمها نیز ایران باید برای صادرات خود برنامهریزی مدون داشته باشد.
نگاهی به سیاست تعرفهای کشور ترکیه نشان میدهد این کشور از محل واردات کالاهای خارجی پنج درصد عوارض دریافت میکند و این مبالغ را در صندوق جداگانهای بهصورت مشوق صادراتی به بازرگانان خود میدهد.
پسته بهعنوان یکی از مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی کشورمان بهشمار میرود که برای پسابرجام و تحول در بازار آن باید برنامهریزی مدبرانه داشت تا حدود تبادلات پسته از تنقلات روی میز مذاکرات فراتر رود.
منبع:ایانا
فاطمه مهردادیان
نظر شما