مواد غذایی> قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: طبق مصوبه آذرماه دولت در سال گذشته،20 درصد از نانوایی های کشور باید به سمت آزادپزی بروند که به طور متوسط در کل کشور 9درصد ازاین میزان تا پایان سال گذشته تحقق پیدا کرده است.

مجتبی خسروتاج  با اشاره به اینکه دولت به منظور توسعه فضای رقابتی در بین واحدهای نانوایی و ارتقای کیفی نان این مصوبه را به تصویب رسانده است تصریح کرد: در این خصوص مقرر شد 20 درصد از آرد یارانه ای که به نانوایی ها داده می شود تبدیل به آرد غیر یارانه ای شود.
وی ادامه داد: از این رو با تشکیل کارگروههایی در استانها که با مسئولیت استانداران ایجاد شد مقرر گردید هر استان به طور متوسط 20 درصد از مجموع 100 درصد آرد توزیعی یارانه ای خود را  به سمت نانوایی ها آزاد پز سوق دهند.
خسروتاج در ادامه ؛ با بیان اینکه این نانوایی ها از شمول قیمت گذاری مستثنی خواهند بود افزود: استثناء از قیمت گذاری به منزله فروش بدون ضابطه نیست . ارائه اسناد مثبته در خصوص خرید آرد آزاد و سایر مدارک از الزامات این اقدام است . این در حالیست که بر اساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، دستورالعمل لازم برای چگونگی محاسبه و قیمت گذاری این واحدها توسط خود واحدهای صنفی مشخص و کنترل و نظارت لازم دراین خصوص انجام خواهد شد .

به گفته وی ؛ آزادپزی نانوایی ها  با توجه به عوامل مختلفی از جمله شرایط وقدرت خرید مردم  و با لحاظ کردن تنوع نانوایی های آزاد پز و یارانه ای در هر منطقه به تدریج صورت خواهد گرفت.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اعمال آزادپزی 20 درصدی نانوایی ها در استانها با در نظر گرفتن عوامل فوق انجام می شود به طوری که به عنوان مثال در استانهای هرمزگان و گلستان که شرایط برای اعمال این مصوبه وجود نداشت این اقدام تا کنون صورت نگرفته است.

وی در ادامه از برگزاری کارگروه ملی که به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری  و با حضور دستگاههای مختلف طی هفته آینده برگزار خواهد شد خبرداد و گفت: در این کارگروه ضمن اعلام عملکرد سال گذشته ، به دلیل عقب بودن 11درصدی از برنامه 20 درصدی آزادپز کردن نانوایی ها منتظر تعیین تکلیف از سوی دولت خواهیم بود.

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اجرای طرح آزادپز شدن نانوایی ها اشاره کرد و افزود: به دلیل مشکلاتی اعم از فسادآمیز بودن و خروج از شبکه توزیع قانونی  که صنایع یارانه ای از جمله صنعت نان با آن مواجه اند اجرایی این طرح ضرورت پیدا می کند که خوشبختانه این طرح با روند مناسبی در حال پیشروی است.

منبع:شاتا
کد خبر 845c4f5796b340888b1bd97e2742bb50

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 0
    باسلام عرض و ادب،براساس چگونگی قیمت گذاری این واحدهاتوسط خود واحدهای صنفی یک اشتباه است،با احترام به حضرت عالی این یک آش شعله قلم کاراست،برای نانوایان پخته شده است،مردو مردانه بگوئید آرد آزاد ونان آزاد،بانظارت مسئولین نه اینکه نرخ خودسرانه ای هرواحد نانوایی برای محل خودش تعیین کنند،ازقدیم می گفتن یارومی رومی،و یازنگی و زنگی،مردم بسیار روشن وفهیم هستند میدانند که نان را باید به نرخ روز بخورند(البته این یک پیشنهاد است) نان بربری با چانه 600گرم آزاد 1000تومان ساده ،نان لواش باچانه 190گرم 300تومان، نان تافتون باچانه 300گرم 600تومان،وبقیه نان ها هم تصمیم قطعی خودتان بگیرید،دراختیار واحد ویاشخصی نگذارید،اگرواقعآ اینطور عمل کنید هرج و مرج وفروش آرد یارانه ای به آزد پزها وضعیت را بدوبدترخواهدکرد،باتشکرعباس شاهمرادی