۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بازار شب عید در نوروز امسال با تکیه بر تولیدات داخلی تنظیم شد گفت : در گذشته این رویکرد با واردات ۷۲۰ میلیون دلار میوه در چند سال گذشته انجام می شد که امسال واردات نداشتیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حسین صفایی با حضور در گفتگوی ویژه خبر شبکه دو سیما افزود: دولت ها معمولاً نباید در بازار محصولات دخالت کنند بلکه باید از ابزارهای اقتصادی تقویت عرضه در کل اقتصاد پیگیری شود.

وی اضافه کرد: دخالت دولت در تنظیم بازار میوه شب عید از سال 85 آغاز شد و عمدتاً از ابزار واردات استفاده و از نرخ تعرفه واردات از اواسط بهمن با کاهش روبرو می شد که در سالهای بعد تغییر خواهد کرد.

صفایی در باره اینکه آیا عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در اجرای قانون انتزاع تنظیم بازار از وزارت صنعت ، معدن و تجارت را موفق ارزیابی می کند یا نه گفت: یکسال زمان خوبی برای این ارزیابی نیست و باید بسترهای زیادی در حوزه تولید و توزیع و همچنین نظارت و بازرسی ایجاد شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:باید همه زنجیره تولید تا مصرف را به خوبی مدیریت کنیم تا تنظیم بازار مصرف کشاورزی با کارآمدی بیشتری همراه شود.

وی افزود: اینکه دولت ها در تنظیم بازار مداخله کنند منطق قوی ندارد و باید فرصت بیشتری بدهید تا قانون انتزاع به اثربخشی لازم برسد و امسال بدون واردات توانستیم برای تنظیم بازار اقدام کنیم.

وی افزود: انتزاع مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت صنعت و معدن مبانی قانونی دارد و کاملاً قانونی است.

مفتح : نبود ابزارهای نظارتی و بازرسی

محمد صادق مفتح کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفتگوی تلفنی در این برنامه در این مورد بدون اشاره به مبانی فلسفی این انتزاع گفت: در ارزیابی عملکردها باید مردم بدانند که اگر تحولات و نوسان قیمت ها با قیمت های هدفی که محصولات اعلام می کنند بیشتر فاصله داشته باشد این عملکردها موفق نیست و اگر این فاصله کمتر باشد می توان عملکردها را موفق دانست.

وی با نقد عملکردهای یک سال اخیر افزود: متأسفانه متناسب با مسئولیتی که به وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار داده شده است ابزارهای نظارتی و بازرسی و همچنین توزیع محصولات کشاورزی در اختیار آن قرار نگرفت و این قانون انتزاع با شتابزدگی انجام شد و باید تکمیل شود.

مفتح افزود: باید ابزار توزیع و نظارتی هم به وزارت جهاد کشاورزی داده شود تا بتواند مسئولیت خود را در تنظیم بازار محصولات کشاورزی به خوبی انجام دهد و با توجه به اینکه در دوره اوج مصرف و بویژه در شب عید، تقاضا برای برخی کالاها مانند میوه به شدت افزایش می یابد کنترل قیمت ها نیز از حساسیت بالایی برخوردار می شود و امیدواریم با تعادل عرضه و تقاضا قیمت ها سیر منطقی خود را طی کند.
کد خبر 84807b419a44441f9db6f6d580e67c5c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =