کشاورزی> اقتصاد غذا –سعید وایگانی: میزان تولید گندم آمریکا در سال 17-2016 حدود 62.9 میلیون تن، ذخایر در ابتدای سال حدود 26.6 میلیون تن و میزان صادرات آمریکا در طی همین سال حدود 27.9 میلیون تن بود.




به گزارش پایگاه خبری اقتصا غذا «فود پرس»، در ایالات متحده آمریکا شش نوع گندم تولید می شود که بر اساس رنگ، سختی، و فصلی که در آن رشد می کنند طبقه بندی می شوند. بر اساس همین نوع طبقه بندی مشتریان گندم آمریکا می توانند آردهایی را تولید کنند که به مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.






آمار فوق مربوط به سال 05-2004 می باشد.







در نمودار فوق رنگ سبز مربوط به میزان سطح زیر کشت گندم قرمز سخت زمستانی آمریکا است که میزان تولید آن در سال  2016 حدود 26.5 میلیون تن بود و پیش بینی می شود در سال بعد از آن حدود 23.3 میلیون گردد.
انواع مختلف گندم آمریکا:



Hard Red Winter
 گندم قرمز سخت زمستانی HRW




این گندم تنوع زیاد، تطبیق پذیری مناسب و پخت مناسبی برای نون تابه ای Pan Bread دارد. همچنین انتخاب مناسبی برای استفاده در نودل های آسیایی، Hard Rolles، نان مسطح Flat Bread، نان ذرت مکزیکی Tortillas و برای مصارف آرد عمومی و cereal  است.
فرآورده های تولید شده با این نوع گندم:




بطور کل گندم زمستانی در فصل پاییز کشت می شود و در اواخر فصل پاییز جوانه زده و در زمستان در فاز گیاهی خود باقی می ماند، اما در اوایل فصل بهار دوباره رشد و نمو خود را از سر می گیرد.  طبقه بندی گندم در فصل بهار و زمستان نیز وجود دارد بطوریکه این طبقه بندی بهاری و زمستانی مربوط به این است که در کدام فصل محصول رشد کند. گندم زمستانی زمانی که در دمای 0 تا 5 درجه سانتی گراد را تجربه می کند دچار تاخیر در رشد شده و معمولا به مدت 30 الی 60 روز در فاز گیاهی خود ثابت می ماند. در نیمکره شمالی گندم زمستانی معمولا از 10 شهریور الی اوایل آذرماه کشت می شود و زمان برداشت آن در ماه تابستان سال بعد و یا اوایل پاییز می باشد.




مناطق اصلی زیر کشت گندم قرمز سخت زمستانی آمریکا شامل ایالات مونتانا، داکوتای جنوبی، کلرادو، کانزاس، اوکلاهاما و تگزاس است.
 در برخی کشورها از جمله شیلی گندم زمستانی بیش از یکبار برداشت می شود. گندم زمستانی معمولا میزان بهره وری بیشتری نسبت به گندم بهاری دارد. علاوه بر این گندم قرمز سخت زمستانی سخت پروتئین گلوتن بیشتری نسبت به دیگر گندم ها دارند.
مزایای گندم قرمز سخت زمستانی:
•    از فرسایش خاک در زمان زمستان جلوگیری می کند
•    با انواع مختلفی از علفهای هرز مقابله می کند
•    می تواند به عنوان cover crop و crash crop استفاده شود.
•    مدیریت آن آسان است و همچنین میزان بهره وری آن در هکتار زیاد است.
•    به علت تولید زیاد و ارگانیک بودن آن موجب تقویت خاک می شود.

در سال 2016 کشور ایالات متحده آمریکا حدود 29.5 میلیون تن گندم قرمز سخت زمستانی تولید کرد. میزان ذخایر ابتدای سال آن حدود 12.1 میلیون تن بود و در مجموع حدود 41.8 میلیون تن گندم قرمز سخت زمستانی آماده برای عرضه در طی همین سال داشت و از این میزان حدود 10.6 میلیون تن گندم صادر شد.




در سال 17-2016 قیمت فوب گندم قرمز سخت زمستانی آمریکا نسبت به دو سال ماقبل آن رقابتی تر شد. همانطور که در جدول بالا گندم قرمز سخت آمریکا را به رنگ قرمز نشان می دهد در سال 2015 اختلافی 30 دلاری به ازای هر تن با گندم اروپا و دریای سیاه داشت حال آنکه اکنون این فاصله به مراتب کمتر شده است.

 همچنین در سال 2015 حدود 215/977/25 متریک تن  گندم از بندر New Orleans واقع در ایالت لویزیانا صادر شد، این میزان 76 درصد از کل گندم و آرد آمریکا بود. تنها 439/5 تن از این میزان بصورت کانتینری و مابقی به صورت فله صادر شد. در تاریخ 22 آبان 1395 هر کشاورز آمریکایی حدود 111.69 دلار در هر تن بصورت نقدی از فروش محصول خود بدست آوردند.


Hard Red Spring Wheat
 گندم قرمز سخت بهاری HRS





گندم قرمز سخت بهاری بیشتر در داکوتای شمالی و جنوبی، مونتانا و مینستوتا رشد می کند.  این گندم در بین تمام انواع گندمی که در آمریکا رشد می کند دارای بیشتر میزان پروتئین است (معمولا 13 الی 16 درصد) که موجب می شود گلوتن بیشتری در بافت آن قرار گیرید.




به دلیل اینکه گلوتن موجود در این گندم زیاد است، آرد آن را با دیگر آردهای دیگر که پروتئین کمتری دارند ترکیب می کنند تا گلوتن موجود در آرد مخلوط شده افزایش یابد.
فرآورده های تولید شده با این نوع گندم:




•    از آرد این گندم محصولاتی همچون Pizza Crust، Bagels،  Croissants، Rolls بدست می آید.
•    در داکوتای شمالی قریب به 300/30 مزرعه گندم وجود دارد و حدود 74 درصد آن گندم قرمز سخت بهاری تولید می کنند.
•    کشاورزان داکوتای شمالی بیشترین تولید گندم قرمز سخت بهاری را در آمریکا دارند، در این ایالت هرساله قریب به 6.8 میلیون متریک تن HRS تولید می شود.
•    گندم قرمز سخت بهاری بیشتر در شمال آمریکا رشد می کنند، زمانیکه تابستان گرمای شدید ندارد. از اواسط فروردین الی اواسط خرداد ماه کشت می شود و از نیمه مرداد ماه الی اواسط مهر برداشت می شود.
•    Minneapolis Grain Exchange یا به اختصار  MGE سازمانی است که به طور تخصصی خرید و فروش این گندم را تسهیل داده و نرخ آن را پیوسته بروزرسانی  و سیاست گذاری می کند.
•     بهایی که کشاورزان از فروش گندم خود بدست می آورند مستقیما به قیمتها و تجارت در MGE بستگی دارد. بطوریکه اگر قیمت گندم قرمز سخت بهاری در MGE افزایش پیدا کند به طبع بهایی که کشاورزان نیز از فروش بدست می آورند افزایش پیدا می کند هر چند بدیهی است MGE یک هزینه ای را از کشاورزان بعلت خدمات فروش خود مطالبه می کنند.
•    آرد این گندم بیشتر از دیگر آردهایی با پروتئین کم آب جذب می کند.
•    نیمی از این نوع گندم به خارج از آمریکا صادر می شود.
•    این گندم به بیش از 70 کشور جهان صادر می شود.
•    بیش از نیمی  از این نوع گندم آمریکا به آسیا، کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی 27 درصد، کشورهای اروپایی 11 درصد، کشورهای آفریقایی و خاورمیانه 6 درصد صادر می شود.


Soft Red Winter Wheat SRW
گندم قرمز نرم زمستانی





گندم SRW بیشتر در نواحی شرقی ایالات متحده آمریکا رشد می کند. در سال  2015 در آمریکا حدود 2.7 میلیون هکتار سطح زیر کشت این گندم قرار گرفت. حال آنکه در سال 2014 حدود 3 میلیون هکتار سطح زیر کشت این دانه قرار گرفته بود. میزان تولید در سال 2016 حدود 9.4 میلیون متریک تن بوده  که حدود 400 هزار تن کمتر از سال 2015 است.

فرآورده های تولید شده با این نوع گندم:





این نوع گندم بیشتر از طریق بنادر New Orleans، Virginia صادر می شود.


Soft White Wheat
گندم سفید نرم SW







این گندم در بافت خود دارای رطوبت اندکی است و نرخ بهره وری آن نسبتا بالاست. همچنین بیشتر در نواحی شمال غربی آمریکا کشت می شود.

فرآورده های تولید شده با این نوع گندم:







این نوع گندم در کشور ایالات متحده جزو گندم های کلاس جدید محصوب می شود حال آنکه در دیگر نقاط جهان اینطور نیست. این گندم بیشتر در ایالتهای کانزاس و کلورادو کشت می شود. در سال 2005 و2006 میزان سطح زیر کشت گندم HW ایالات متحده آمریکا کمتر از دو میلیون جریب بود. بیشترین گندم ایالتهای تولید کننده از نوع زمستانی آن است. کانادایی ها در طی سال 2006 بیشتر به کشت این نوع گندم راقب شدند. کیفیت تولید شده این نوع گندم بستگی به نوع درخواست بازار دارد، برای مصارف خاصی احتیاج به گندم HW با گلوتن و پروتئین بالاست در نتیجه کشاورز اقدام به تولید این نوع گندم می کند و یا ممکن است بصورت برعکس باشد که کشاورز این گندم با پروتئین پایین را تولید می نماید. این نوع گندم اولین بار در سال 1998 توسط محققان داکوتای شمالی توسعه یافت.

فرآورده های تولیدی با این گندم:






ایالتهای  مونتانا و داکوتای شمالی بیشترین میزان تولید را در ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داده اند. در بین تمام گندمها Durum به عنوان سخترین نوع گندم شناخته می شود. به علت پروتئین و گلوتن بسیار زیاد Durum بهترین گزینه برای تولید Premium Pasta و Couscous است. پاستای تولیدی با این نوع گندم دارای شکل و ثبات بسیار خوبی است. دانه Durum دارای رنگهای متنوع زیادی است و درشت تر از سایر دانه های گندم می باشد. در سال 2016 مونتانا حدود 850 هزار تن و داکوتای شمالی 1.59 میلیون تن تولید Durum داشته اند. ایالات متحده آمریکا در طی همین سال بالغ بر 2.83 میلیون تن تولید داشته است.

فرآورده های تولیدی با این گندم:




کد خبر 85291ea9a57b4c528da0bcca342159c1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =