مواد غذایی> رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است تا زیرساخت ها درست نشود، توسعه صادرات غیرممکن است، ما بدون قرارداد با کشورهای همسایه تجارت یکسویه داریم و فقط ارز از دست می دهیم.

شجری مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: ظرفیت های صادراتی ما متناسب با ظرفیت های تولیدی در نیست، ما در گذشته بیشتر شاهد سیاست عرضه محور بودیم که معمولا مازاد محصولاتمان را صادر می کردیم، در حالی که امروز برای صادرات استراتژی متفاوتی اخذ می شود، امروز به سمت تقاضا محوری حرکت می کنیم تا محصولات را براساس ترجیحات و نیاز بازار، توزیع و صادر کنیم.

او ادامه داد: بعد از قانون انتزاع؛ تمام تصمیم گیری های تجارت محصولات کشاورزی باید توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد، اما در عمل بسیاری از تصمیمات را وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت اخذ می کنند. اگر در مسئله حمل و نقل و مسائل گمرکی، با بخش های مختلف هماهنگی صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات رفع و رجوع می شود؛ براساس قانون، حوزه تجارت زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که در حال حاضر وزارت خارجه، گمرک و توسعه تجارت و وزارت صنعت و معدن و تجارت در این حوزه ورود کرده اند.

او یادآور شد: ظرفیت کانتینرهای ما کفاف صادرات ما را نمی دهند و ما به دنبال این موضوع هستیم که صادرکنندگان ما بتوانند از کانتینرهای خارجی هم بهره ببرند. در صادرات تنها برندسازی اهمیت ندارد، بلکه محیط پیرامونی مثل نرخ ارز، نسبت داخلی به خارجی و غیره روی صادرات تاثیرگذارند.

او افزود: امروزه یکی از مشکلات بخش صادرات، وجود صادرکنندگان خرد است که از طریق خام فروشی و بدون کیفیت و رقابت منفی قیمت، اقدام به صادرات می کنند که در صورت تشکیل زنجیره صادرکنندگان، می توانیم جلوی این عیوب کاری را بگیریم تا محصولات بازارپسند به دست مصرف کننده برسد.

نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران دیگر مهمان این برنامه گفت: در مجموع ۱۱۰ میلیون تن محصولات غذایی داریم که ۴۳ میلیون تن آن محصولات باغی هستند، آمارها به لحاظ وزنی ۴۷ درصد رشد صادرات را نشان می دهد.

او تصریح کرد: پتانسیل بالایی در تولید محصولات باغی داریم و در رتبه بندی این محصولات جزو ۷ کشور برتریم، اما مشکل اصلی ما این نیست، مسئله ما زیرساخت هاست، تجارت ما با کشورهای همسایه یک سویه است، زیرا عمدتا قراردادی با کشورهای همسایه نداریم و قراردادهای ما یک سویه است و واردات نیز که فقط کافیست پولی بدهید تا کالایی وارد شود.

او تاکید کرد: ما تا به امروز به کشورهای همسایه کولی می دادیم و به دنبال یک طرح یکسویه فقط ارز را از کشور خارج کرده ایم که می طلبد دولت وارد شود و بین کشورهای مختلف قراردادهای واردات و صادراتی را به امضا برساند.

او گفت: ما در حمل نقل هوایی و دریایی  میوه تعطیل هستیم، در دهه ۶۰ ما حمل و نقل هوایی فعالی با کشورهای اروپایی داشتیم که امروز همه آنها به حالت تعلیق درآمده که باید این مشکلات حل و فصل شود. امروز هر بخشی برای واردات برنامه ای طرح می کند و عملا تمرکزی در این موضوع دیده نمی شود. ما بدون بودجه کاری از دستمان برنمی آید.

او یادآور شد: بخشی از محصولات ما برند شده اند، حال تصور کنید اگر برند باشد اما حمل و نقل نباشد هیچ فایده ای دارد؛ ما امروز باید روی برندسازی کار کنیم، تجهیزات صادرکنندگان نیز مهم اند؛ متاسفانه با عدم تجهیزات ما به سرعت فرصت ها را از دست می دهیم، افزایش توان مالی، بخش مهم دیگری است که دولت نیز به آن اشاره کرده تا بانک ها با سود ۱۱ درصد تسهیلاتی را به صادرکنندگان ارائه دهند.

او تاکید کرد: تا زیرساخت ها درست نشوند توسعه صادرات غیرممکن است. تشکیل زنجیره صادراتی یک تفکر رویایی است و باید در حال حاضر آنچه را که داریم اصلاح کنیم و تشکیل زنجیره به آینده برمی گردد.

منبع:ایانا
کد خبر 88ec21389df841c3a054c2bc057df62a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =