خرید تضمینی شیرخام به‌منظور جذب شیرخام مازاد نیاز صنایع لبنی از شنبه هفته آینده به‌طور رسمی در شش استان کشور آغاز می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور صبح امروز در بازدید از شرکت تعاونی دامپروری و کشاورزی "لَبَن" واحد نمونه تولید شیرخام در سال 92 با اعلام این خبر گفت: آغاز عمیات خرید تضمینی شیرخام در یکی از بهترین دامپروری‌های کشور و گاوداری نمونه سال 92 آغاز شد.

حسین صفایی افزود: فرآورده‌های لبنی به‌عنوان یکی از مواد پروتئین مورد نیاز کشور برای دولت بسیار حائز اهمیت است؛ به همین منظور حفظ تعادل درآمدی و جلوگیری از ضرر و زیان دامداران از وظایف جهاد کشاورزی به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: گاوداری‌های شیری کشور روند خوبی را از لحاظ عملیات به‌نژادی و تکنولوژی شیرخام داشته است، به‌طوری که در برخی گاوداری‌های کشور، شیر با بار میکروبی زیر 50 هزار که از نرم بهداشتی 100 هزار بار میکروبی نیز کمتر است، تولید می‌شود.

صفایی ادامه داد: در سال گذشته هشت میلیون و 200 هزار تن شیرخام تولید شد که امسال امید می‌رود با حفظ شرایط تولید و رضایت دامداران، میزان تولید شیرخام افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، سود 30 درصدی حاصل از محل صرفه‌جویی حامل‌های انرژی که باید در بخش کشاورزی و صنعت وارد می‌شد، با وجود بسته‌ای که وزارت جهاد کشاورزی به دولت ارسال کرد، محقق نشد.

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، این امر باعث آسیب جدی به بخش کشاورزی به‌ویژه در بخش دام و طیور شد.

صفایی یادآور شد: دامداری‌های استان تهران طی چهار سال گذشته 300 درصد افزایش هزینه‌های تولید را تجربه کرده‌اند، اما میزان درآمد آنها کمتر از 140 درصد بوده است که این امر ضرر و زیان سنگینی به دامداران وارد کرده است.

وی تأکید کرد: دولت از بهمن‌ماه سال گذشته مصوبه‌ای برای جبران افزایش هزینه‌های تولید با پرداخت 190 تومان برای هر کیلوگرم شیر خام را متقبل شد و در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نیز مبلغی برای پرداخت این یارانه به بخش دامپروری دیده شده که به‌زودی پرداخت می‌شود.

صفایی اظهار داشت: هیات وزیران در هشتم تیرماه سال جاری مصوبه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن، شیرخام تولیدی دامداران با داشتن چربی حداقل 3.2 و بار میکروبی زیر 100 هزار باید 1440 تومان توسط صنایع خریداری شود، اما این امر توسط صنایع لبنی مورد اجرا قرار نگرفت.

وی همچنین گفت: صنایع لبنی با وجود اینکه قیمت خود را 16 درصد افزایش داده‌اند، اما این امر در نرخ خرید شیرخام دامداران تأثیری نداشت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در ادامه افزود: به همین منظور دو طرف دامداران و صنایع لبنی جلسات متعددی تشکیل دادند و در نهایت صنایع مدعی شدند که میزان تولید شیرخام در کشور مازاد بر نیاز صنایع لبنی است و نمی‌توانند تمام شیر تولیدی را جذب کنند؛ به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت که شیرخام مازاد بر نیاز کارخانه‌ها را به قیمت تضمینی خریداری کنند.

صفایی خاطرنشان کرد: به همین منظور، شیرخام خریداری‌شده در کارخانه‌های تولید پودر شیر جذب و تبدیل به شیرخشک یا خامه می‌شود که در بازار داخل به فروش رسیده یا صادر می شود.

وی ادامه داد: به همین منظور، با تعدادی از کارخانه‌های شیرخشک‌ کنی در استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی اردبیل، قزوین و خراسان جنوبی بسته شده و در آینده به استان‌های دیگر نیز تسری پیدا می‌کند.

صفایی تصریح کرد: متوسط قیمت خرید شیر نیز از یک‌هزار 177 تومان به یک‌هزار و 320 تومان در هر کیلوگرم افزوده می‌شود و حدود 150 تومان به معدل قیمت شیر اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: شیر ممتازی که به قیمت یک‌هزار و 440 تومان خریداری می‌شود، حدود 20 درصد تولید ما را تشکیل داده و دارای بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3.2 است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور تأکید کرد: سال گذشته 550 هزار تن فرآورده‌های لبنی تولیدی کشور صادر شد که با در نظر گرفتن کشورهای پیرامون ما که عمدتاً واردکننده فرآورده‌های لبنی هستند، بازار مناسبی برای افزایش صادرات این محصولات را داریم.

صفایی اظهار داشت: میزان جذب شیر در صنایع کشور شش میلیون تن در سال گذشته بوده که حدود 2.5 میلیون تن نیز به‌صورت خودمصرفی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: دامداری‌های صنعتی کشور 35 درصد شیر مورد نیاز را تأمین کرده و مابقی آن توسط دامداری‌های روستایی و کوچک تولید می‌شود.
 
ابراهیم نژادرفیعی
کد خبر 89c4c588d5824282a194fdcf000767fa

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =