کشاورزی> هرچند شرایط اکوسیستمی به کمک پسته‌کاران کالیفرنیا آمده و انتظار می‌رود حجم تولید پسته این کشور به ۳۳۰ هزار تن برسد و دامپینگ پسته را نیز آغاز کرده، اما این رکوردزنی برای آمریکایی‌ها پایدار نیست.

عضو هیأت‌رئیسه انجمن پسته با اعلام این خبر گفت: سال گذشته به‌علت نامساعد بودن هوای زمستان در کالیفرنیا ۷۰ تا ۸۰ درصد پسته تولیدی در این کشور پوک و بی‌کیفیت بود، این در حالی است که درختان این منطقه برای سال زراعی جدید بارآور بوده و حجم تولید افزایش یک‌باره می‌یابد.

رضا نظری افزود: بنابراین انتظار می‌رود حجم تولید پسته آمریکا امسال به ۳۳۰ هزار تن برسد و این کشور بتواند عقب‌ماندگی خود در سال گذشته را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه نیز بر اساس گزارش‌های رسیده، تولیدی حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن خواهد داشت؛ لذا این دو کشور در مجموع ۵۰۰ هزار تن تولید پسته دارند که نیاز بازار بین‌المللی را تأمین می‌کند.


آمریکا قیمت پسته خود را دو دلار کاهش داد


کارشناس اقتصادی پسته ادامه داد: با وجود آنکه تا عرضه پسته سال جدید زمانی باقی است، آمریکا قیمت پسته خود را تا دو دلار کاهش داده است.

نظری تصریح کرد: آمریکا پسته خود را در بازارهای صادراتی از ۱۱,۵ دلار به ۹ دلار کاهش داده و شنیده‌ها حاکی از کاهش دوباره قیمت در آینده نزدیک است.

وی یادآور شد: چنین دامپینگی بازار اروپا را از اختیار ایران با وجود قوانین کدکس و آفلاتوکسین خارج کرده و تمرکز برای تصاحب بازار چین نیز توسط رقیب آغاز شده است.


تولید ۳۳۰ هزار تنی آمریکایی‌ها پایدار نیست


عضو هیأت‌رئیسه انجمن پسته تأکید کرد: حجم تولید ۳۳۰ هزار تنی پسته به‌علت شرایط اکولوژیکی رخ داده و پایدار نخواهد بود.

نظری اظهار داشت: سال قبل قیمت بادام و بادام زمینی به‌علت افزایش تولید تا ۴۰ درصد کاهش یافت، اما قیمت پسته روند صعودی گرفت. به شکل طبیعی وضعیت پسته در بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و روند نزولی قیمت آن قابل پیش‌بینی است.


تولید پسته ایران، ۱۷۰ هزار تن


وی همچنین گفت: تولید پسته ایران با توجه به سرمازدگی فروردین به ۱۷۰ هزار تن می‌رسد که نسبت به سال‌های گذشته تا ۸۰ هزار تن کاهش خواهد داشت.

نظری در ادامه افزود: طبیعی است سال آینده حجم تولید پسته ایران به بیش از ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید و ضرر و زیان احتمالی سال قبل را جبران خواهد کرد.


طعم بهتر پسته ایرانی همیشگی است

عضو هیأت‌رئیسه انجمن پسته خاطرنشان کرد: از آنجا که فاصله دمای روز و شب در ایران بالا است و در کالیفرنیا تغییر زیادی ندارد، طعم پسته ایرانی بسیار خوشمزه‌تر از نوع کالیفرنیای آن است.

وی ادامه داد: طعم پرتقال شهداد کرمان در مقایسه با تامسون مازندران مؤید همین ادعاست.


پسته کله‌قوچی ۳۱ هزار تومان قیمت گرفت


نظری تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پسته حدود ۲۸ هزار تومان و کله‌قوچی ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان برآورد شده است.

وی یادآور شد: هر کیلوگرم پسته احمدآقایی ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان و پسته‌های دهان‌بسته فندوقی ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.


مردم آمریکای جنوبی و آفریقا پسته‌خور نیستند

کارشناس اقتصادی پسته تأکید کرد: هرچند بازارهای اروپایی از نفوذ ایران خارج شده و محموله‌های ۸۰ تا ۹۰ هزار تنی پسته به آلمان نمی‌رود، اما بازارهای آسیای میانه، روسیه و چین هدف ایران است.

نظری در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا جایگزین بازارهای ازدست‌رفته نمی‌شوند، اظهار داشت: آمریکای جنوبی چندان آشنایی با پسته ندارند و به‌عنوان یکی از تنقلات لوکس شناخته می‌شود که نمی‌تواند با بادام زمینی رقابت کند.

وی در پایان گفت: کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی چون از اقتصاد توسعه‌یافته‌ای برخوردار نیستند، ارز خود را برای واردات تنقلات لوکس هزینه نمی‌کنند.

منبع:ایانا
کد خبر 8c7f7b4cc5b8406cb9868f0b9f43be18

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =