در حالی که گوشت شتر به‌علت داشتن اسیدهای چرب دوگانه مزدوج CLA از سوی مراکز تحقیقاتی آمریکا به‌عنوان تنها ترکیب ضدسرطانی مؤثر شناخته شده است، این ترکیب در ایران ناشناخته باقی مانده است.



معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: در حالی که مرکز آکادمی علوم آمریکا تنها ترکیب مؤثر بر بیماری سرطان را در گوشت شتر به‌دلیل اسید چرب دوگانه مزدوج بر این بیماری مؤثر اعلام کرده، گوشت این حیوان در ایران ناشناخته باقی مانده است.

جلال مدرسی افزود: بر اساس تحقیقات مصوب به ثبت رسیده گوشت شتر دارای پیوند دوگانه اسید چرب با عنوان CLA است که تنها در روده حیوانات نشخوارکننده به‌وجود می‌آید که در مراتع چرا می‌کنند؛ لذا این ترکیب در گوشت شتر در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و به‌عنوان تنها ماده ضدسرطانی تأییدشده در آکادمی آمریکا به‌شمار می‌رود که در رسانه‌ها نیز منتشر شده است.

واردات شترهای هندی

وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی دارای 32 هزار نفر شتر است که بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم کشوری را دارا است و حدود 22 درصد جمعیت شتر کشور را در خود دارد.

مدرسی ادامه داد: سال گذشته یک‌هزار و 200 تن گوشت شتر وارد بازارهای خراسان جنوبی و استان‌های همجوار شده است که حدود پنج درصد گوشت قرمز تولیدی استان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: با وجود تقاضای ثابت برای گوشت شتر به‌علت نژادهای موجود در کشور، عملاً نمی‌توان تمرکز عمده‌ای بر پرواربندی شتر داشت. بر همین اساس، واردات گونه شتر از کشور هند آغاز شده که هنوز اخبار رسمی آن منتشر نشده است.

مدرسی یادآور شد: تنها نژاد اصلاح‌شده موجود، نژاد "لاما" است که در یک مزرعه تحقیقاتی در تهران پرورش پیدا می‌کند و برای استفاده از گوشت و شیر شتر باید بر نژادهای بومی متمرکز شود تا با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی پرورش پیدا کند.

پرواربندان شتر تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تأکید کرد: پرواربندی به‌عنوان یک اولویت در خراسان جنوبی در دستور کار قرار دارد و دولت از سال 92 پرداخت تسهیلات به پرواربندان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات در سال 93 با روند نزولی همراه شد که علت آن در کاهش درآمدهای دولت و سیاست‌های کاهش تزریق نقدینگی بود.

مدرسی همچنین گفت: با وجود ارزش غذایی شتر و همچنین تقاضا برای گوشت و شیر این حیوان تسهیلات 17 تا 21 درصدی به پرواربندان همراه می‌شود.

شیرهایی به ارزش طلا!

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تولید شیر شتر در کشور افزود: از آنجا که این حیوان تنها در مجاورت با نوزاد خود توان تولد شیر را دارد، امکان گرفتن شیر از شتر بسیار محدود است.

وی خاطرنشان کرد: شترهای موجود در کشور هرچند برای نژاد شیری به‌صورت اختصاصی پرواربندی نمی‌شوند، اما شیرهای پرورش‌یافته نیز حجم کمی شیر تولید می‌کند که به همین علت قیمت شیر شتر در مقایسه با شیر سایر نشخوارکنندگان از قیمت بالاتری برخوردار است.

مدرسی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده شترهای گونه هندی توانایی تولید 22 کیلوگرم شیر را دارند که نسبت به گونه‌های ایرانی از شرایط بهتری برخوردارند.

منبع:ایانا
کد خبر 8dc9985d7fa74845aa3a62c380ea7dd2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =