۰ نفر
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کشاورزی> گمرک تأیید کرد که ۵هزار تن ذرت در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۹ در بنادر جنوب کشور مانده و فاسد شده که این حجم به‌معنی از دست رفتن یک‌میلیون و ۷۵۰هزار دلار ارز ۴۲۰۰تومانی از بیت‌المال است.

 دولت به‌ منظور حمایت از دامداران و در نهایت مردم برای تولید محصولات پروتئینی با قیمت مناسب، ارز واردات این محصولات را با نرخ 4200 تومان محاسبه می‌کند اما از عجایب اینکه در فاصله زمانی سال‌های 92 تا 99، 5هزار تن ذرت در بنادر کشور باقی مانده و فاسد شده است.

این حجم ذرت در حالی در این مدت در بازار توزیع نشده و غیر قابل مصرف شده است که دامداران و مرغداران نیاز مبرمی به این محصول داشتند و حتی مجبور به حذف گله‌های خود و کاهش تولید شده‌اند که این اقدامات اکنون اثر خود را در بازار نشان می‌دهد.

در زمان حاضر هر تن ذرت در بازارهای جهانی حدود 350 دلار است که 5هزار تن ذرت معادل یک‌میلیون و 750 هزار دلار خواهد شد.

 مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در این ارتباط اظهار داشت: پنج‌هزار تن ذرت در بنادر شمالی و جنوبی کشور یا انبارهای مراجع تحویل‌گیرنده، ظرف سال‌های 92 تا 99 دپو شده‌اند که در زمان حاضر همه آن‌ها فاسد شده‌اند و باید هرچه زودتر فکری به حال این محموله‌ها شود.

وی ادامه داد: گمرک بارها درخصوص امکان فساد کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات به مراجع ذی‌ربط در دولت گذشته هشدار داده بود، اما متأسفانه هیچ توجهی به هشدارهای این سازمان طی سال‌های 98 و 99 نشد و نتیجه‌اش امروز فاسد شدن این حجم از کالاهای اساسی است.

ارونقی افزود: علاوه بر موارد فوق دوهزار و 817 تن جوی دامی هم در ماه‌های پایانی سال 99 وارد کشور و در سال 1400 اظهار شده، اما به‌دلیل عدم تأمین ارز، در آستانه فساد قرار گرفته است.

وی ابراز کرد: ضمن اینکه 18هزار تن ذرت هم در بندر امیرآباد و 4هزار تن ذرت در بندر نوشهر رسوب کرده است که از سال 98 به بعد اقدام اساسی هم برای تعیین تکلیف این کالاها صورت نگرفته است.

معاون فنی گمرک تأکید کرد: باید توجه داشت که فساد این اقلام از کالاهای اساسی هیچ ارتباطی با دولت فعلی یعنی دولت سیزدهم ندارد و همه این اقلام در سال‌های پیش و دولت قبل فاسد شده‌اند.

منبع:تسنیم
کد خبر 8f5edf4eb8df41c68bd30a42f344d2da

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =