دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مهمترین آفت اقتصاد ایران را انحصار برشمرد و گفت: تکیه بر مدار رقابت به همراه قوانین ضد انحصار و مدیریت برنامه ریزی شده مبتنی بر اخلاق تضمین کننده موفقیت ایران و رهایی از انحصار است.

محمدرضا مرتضوی با تاکید بر رنجور شدن اقتصاد ایران از ناحیه انحصار، بهترین مدل اقتصادی برای کشور را مدل اقتصاد آلمان دانست و افزود: این مدل، اقتصادی آزاد است که درعین حال قوانین ضد تراست(انحصار) در آن رعایت شده و قوانین ضد بهره برداری حکومتی نیز در آن برقرار بوده ضمن آنکه قوانینی که مانع از سوء استفاده می شود نیز دارد و کسی که در این مدل بخواهد سوءاستفاده کند به دادگاه کشیده می شود.

وی تاکید کرد: اگر ما مدار رقابت و ضد انحصار بودن را با مدیریت برنامه ریزی شده مبتنی بر اخلاق تلفیق کرده و حرکت سازنده را آغاز کنیم بزودی شاهد موفقیت در اقتصاد خواهیم بود.

مرتضوی با بیان آنکه باید در حوزه اقتصاد دنبال نظامی باشیم که سرمایه، رقابت و اخلاق درآن نقش کلیدی داشته و قوانین کنترلی ضد انحصار در آن نقش صد درصدی داشته باشد، گفت: تجربه نشان داده در چنین مدلی، اقتصاد پویایی بیشتری دارد چرا که رقابت حرکت دهنده اقتصاد است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در همین زمینه توجه به بحث رقابت داخلی در عین توجه به رقابت خارجی را بسیار ضروری دانست و افزود: معتقدم در بعضی صنایع و امکانات کشور که دست دولت ها بوده برای عده ای حاشیه امن یجاد شده که در این حاشیه امن خیلی پاسخگوی نیازهای جامعه و مردم نبوده و برهمین اساس خود را راحت احساس کرده و خیلی دنبال برطرف کردن مشکلات نبوده اند.

وی با بیان آنکه صحنه بدون رقابت و انحصاری و رانتی به خصوص در کشورهای نفتی که پول نفت را به سایر بخش ها تزریق می کنند اگر رقابتی نشود و قوانین ضد انحصار در آن نباشد به طور قطع آثار زیانباری برای کشور به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: باید هرچه سریعتر انحصارهای ایجاد شده از ناحیه دولت ها را با تدوین قوانین کارساز شکست تا صنعت پویایی خود را همانند گذشته بدست آورد.

مرتضوی با رد این نظریه که کالای ایرانی کیفیت ندارد، تاکید کرد: معتقدم برخی کالاها نظیر فرش، زعفران، پسته و میوه های تولید داخل جزو بهترین های جهانی بوده و کیفیت آنها در جهان زبانزد است.

مرتضوی محصولات صنعتی به خصوص پارچه ایرانی که در زمان گذشته به نام فاستونی مقدم تولید می شد را جزو بهترین ها دانست و گفت: حوله برق لامع و دیگر کالاهای فوق العاده خوبی که تولید می شد در جهان از نظر کیفیت کم نظیر بود.

عضو انجمن صنایع آرد ایران با بیان اینکه صنایع فولاد ایران از چین بسیار بهتر است و پروفیل ساوه، شکر و مشتقات نفتی جزو بهترین تولیدات کشور هستند، تنها در یک کالایی که در انحصار دولت ها بوده و رقابت در آنها جایی ندارد با مشکل مواجه بوده ایم.

وی با بیان اینکه صنایع در اختیار دولت ها بعد از تاکید مقام معظم رهبری برای اجرایی شدن اصل 44 قرار شد، خصوصی شوند، افزود: اینها نه تنها خصوصی واقعی نشدند بلکه همین دولتی ها و شبه دولتی ها و نظامیان آنها را خریداری کردند و در واقع انحصار از بین نرفت زیرا خریدهای آنها شفاف و روشن نبود همانند خرید شرکت های تامین اجتماعی توسط بابک زنجانی و این تنها نمونه ای بود که آشکار شد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه اگر در ایران که کشوری دارای نسل جوان و استعدادهای بزرگ و درخشان و هر ساله بزرگ ترین صادر کننده مغز در جهان به شمار می رود، فضا رقابتی و قوانین ضد انحصار در آن حاکم باشد به رشد و توسعه دست خواهد یافت، افزود: انحصار توسط قدرت بوجود می آورد برخی مواقع از ناحیه دولت ها و برخی مواقع از ناحیه بانک ها و اشخاص ایجاد می شود و یکی از عوامل نارضایتی و فرار استعدادها است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه هر جا انحصار باشد و حکومت ها اصرار داشته باشند عقاید و نظرات خود را بر مردم تحمیل کنند، پیشرفتی حاصل نخواهد شد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی مردم ایران نیز بر همین مبنا بود که درحوزه سیاست هم بسیار موفق عمل کرد اما نتوانست به خوبی نمودی در حوزه اقتصاد داشته باشد.

وی دلیل موفق نشدن انقلاب 57 در حوزه اقتصاد را دولتی شدن آن براثر شرایط پیش آمده، دانست و گفت: شرایطی که در دوران جنگ ایجاد شد دولتی شدن را ناگزیر ساخت و همین شرایط تزریق پول نفت را به همراه داشت که این خود عاملی برای بروز انحصار شد.

مرتضوی با بیان اینکه بیماری انحصار در ایران بعد از جنگ باقی مانده و تنها دست به دست می شود، افزود: این انحصار گاهی دست دولت، گاه دست سپاه و نظامیان و گاه نیز دست افراد خصولتی است.

فعال صنعت ایران با تاکید بر اینکه انحصار ایجاد رانت می کند، بزرگترین مشکل خودروسازان داخلی را مدیران دولتی آن دانست به گونه ای که سازمانی تولیدی را تبدیل به بنگاهی خیریه کرده اند، گفت: این مدیران حدود 40 هزار نفر را در خودروسازی ها مشغول به کار کرده اند لذا دائما در حال زیاندهی هستند.

وی با بیان اینکه باید تغییرات بنیادینی در نگاه و طرز فکر خود ایجاد کنیم زیرا اگر بنا باشد تکلیف اقتصاد را آدم هایی روشن کنند که از اقتصاد سر در نمی آورند، افزود: اکنون در اقتصادی ترین نقطه کشور آدم هایی که با رانت آمده اند اقتصاد ایران را آلوده کرده و اجاز رقابتی شدن را نمی دهند و تا زمانی که این آلودگی های غیررقابتی شدن اقتصاد از ناحیه دستگاه های متنفذ و افراد متنفذ به اقتصاد تحمیل شود این اقتصاد زمینه های پیشرفتش محدود می شود.

مرتضوی یکی از زمینه های پیشرفت را کیفیت عنوان کرد و گفت: از کیفیت مهمتر محدود شدن ظرفیت پیشرفت است که در اثر انحصار ایجاد می شود.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید براینکه کالای ایرانی می تواند جزو بهترین کالاهای دنیا باشد که بوده و همیشه ایران تولیداتی داشته که به نام بوده، تصریح کرد: مصادره کردن کارخانجات تولیدی که ربطی به سیاست هم نداشت اقدام کاملا ناآگاهانه بود به طوری که وقتی سکان یک واحد صنعتی را به دست افراد نااهل واگذار کنی معلوم نیست عاقبت آن چه می شود.

وی انحصار را ظلم به بشریت که مانع از پیشرفت می شود، دانست و گفت: رقابت باعث پیشرفت می شود درحالی که همواره متنفذین سعی دارند فضای رقابت را محدود کرده و جلوی پیشرفت را بگیرند.

منبع:ایرنا

کد خبر 903d3e9b133d45fd985e5bc2d8392cb6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =