کشاورزی> در سال جدید تلاش می‌کنیم تا با تقویت تشکل‌ها در زیربخش‌های مختلف، به سمت خصوصی‌سازی و واسپاری اختیارات به بهره‌برداران حرکت کنیم.


معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: سالی که گذشت با وجود تخصیص‌های کم اعتباری، بحران‌های موجود در بخش سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و سایر محصولات تا حدی مرتفع شد و بدون حاشیه توانستیم تولید را پایدار نگه داریم.

عباس کشاورز افزود: در سال 93 به‌دلیل کم بودن سرما توانستیم تولید مناسبی را در بخش سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی رقم بزنیم و ورود به‌موقع دولت در خریدهای تضمینی توانست از ضرر و زیان بهره‌برداران بخش کشاورزی بکاهد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه در بخش بذر فاصله‌های زیادی بین تحقیقات و اجرا وجود داشت، اما در سال 93 ساماندهی مناسبی به‌وجود آمد، به‌گونه‌ای که تحقیقات و اجرا در کنار کشاورز قرار گرفت و بدین‌ترتیب توانستیم بازار آشفته این بخش را از ورود افراد متقلب دور کنیم.

کشاورز ادامه داد: در بخش بذر تقلب‌های زیادی وجود داشت، اما متأسفانه هرساله بخشی از سرمایه بهره‌برداران به‌دلیل ناآگاهی هدر می‌رفت، اما در حال حاضر با ورود تحقیقات به این بخش و همکاری‌های بیشتر آنها با اجرا، بذور مصرفی کشاورزان به‌گونه‌ای تأمین می‌شود که با آنچه که نیاز دارند، هماهنگ باشد.

تحقیقات تقاضامحور در بخش زراعت گسترش می‌یابد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت تصریح کرد: ارائه فرمول کودی جدید توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب در کنار توصیه برای استفاده از بذور اصلاح‌شده در سال 93 از دیگر موفقیت‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر دغدغه بزرگ محققان بخش کشاورزی توجه به مشکلات تولید شده است و تقاضامحوری به‌عنوان پایه اصلی تحقیقات قرار گرفته است.

کشاورز تأکید کرد: در سال جاری برنامه داریم که کشاورزی را از حالت فعلی خارج کرده و امورشان را به دست خودشان بسپاریم.

وی اظهار داشت: با تشکیل انجمن خبرگان گندم به سمت کشاورزی خصوصی حرکت کرده‌ایم و در این راستا جلسات متعددی برگزار شده و موفقیت‌هایی نیز با حضور این خبرگان حاصل شده است و در سال جدید در برنامه داریم آن را گسترش دهیم.

کشاورز همچنین گفت: مشورت با تشکل‌های مربوطه در بخش‌های مختلف تولیدی از دیگر برنامه‌هایی است که در سال 94 گسترش خواهد یافت تا بدین‌ترتیب بتوانیم با اختیار دادن به بهره‌برداران، تولید را شایسته‌تر حمایت کنیم.

توسعه تشکل‌های کشاورزی در کنار بخش دولتی

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: اگر تولید در کنار دولت قرار گیرد، نتیجه مؤثرتری خواهد داشت؛ بنابراین تلاش می‌کنیم که تمامی امکانات دولتی را برای توسعه تشکل‌های کشاورزی به‌کار بریم.

وی خاطرنشان کرد: در اختیار قرار دادن راهکارهایی برای کاهش مصرف آب می‌تواند ضمن تولیدی موفق در شرایط خشکسالی که بر کشور حاکم شده، استمرار تولید را رقم بزند.

کشاورز ادامه داد: در بخش ساماندهی کود، تمامی تشکل‌ها عضو هستند؛ بنابراین می‌توان فرمول و کیفیت جدید را ارزیابی و در جهت بهتر کردن آن حرکت کرد.

وی تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی در حال حاضر که به سمت تولید کیفی قدم برمی‌داریم، 135 عضو دارند که در یک ماهه نخست اعلام کیفی‌سازی حدود 98 عضو تقاضاهای خود را برای ثبت مطرح کردند.

کشاورز یادآور شد: در سال جاری با متخلفان و تولیدکنندگان کودهای بی‌کیفیت برخورد جدی و قانونی می‌شود، همان‌گونه که در سال 93 نیز شاهد پلمپ تعدادی از واحدهای متخلف بودیم.

وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که امسال سال همدلی بین دولت و ملت نیز نامگذاری شده است، سالی توأم با تولید پایدار را برای بهره‌برداران و تمامی زحمت‌کشان بخش کشاورزی آرزو می‌کنم.

منبع:ایانا
کد خبر 954e683bbe964d73b265d7bedc94e96b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =