مواد غذایی> در حالیکه برخی نمایندگان مجلس نسبت به استفاده از هورمون برای افزایش سرعت رشد مرغ تولید شده در کشور هشدار داده بودند، سازمان دامپزشکی این ادعا را رد کرد و گفت: پایش‌های پنج ساله این سازمان برای بررسی سلامت انواع محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ نشان می‌دهد که هیچگونه هورمونی در پرورش مرغ استفاده نمی‌شود و مدعیان ادعایشان را ثابت کنند.

عباس پاپی‌زاده - نماینده مجلس شورای اسلامی -پیش از این در گفت‌وگو با برخی از رسانه‌ها مدعی شده بود که "در صنعت مرغداری کشور از هورمون برای رشد مرغ استفاده می‌شود و با توجه به اینکه استفاده از این ماده برای سلامت مردم مضر است و شاهد آن در برخی مرغداری‌ها بوده‌ایم، سازمان دامپزشکی باید میزان مجاز استفاده از آن را مشخص کند".

به گفته این نماینده مجلس "در کشورهای دنیا تفاوت فاحشی بین قیمت مرغ هورمو‌ن‌دار و بدون هورمون وجود دارد و برای مردم با برچسب‌های متفاوت مشخص و فرهنگ سازی می‌کنند تا بدانند از چه محصولی و با چه قیمتی استفاده می‌کنند".

این در حالی است که عباس عباسی - مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی - در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: از سال 1389 طرح پایش سلامت محصولات و فرآورده‌های پروتئینی از جمله گوشت مرغ در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفت و تاکنون هیچ ردپایی از هیچ هورمون در گوشت مرغ تولید شده در کشور گزارش نشده است و در دنیا نیز مصرف هیچ هورمونی در گوشت مرغ وجود ندارد.

وی افزود: برخی که با طرح این ادعاها به سلامت گوشت مرغ تولید شده در کشور تردید وارد می‌کنند باید بدانند که سازمان دامپزشکی تنها مرجع صلاحیت‌دار برای اظهارنظر درباره سلامت و کیفیت تولید محصولات و فرآورده‌های پروتئینی مانند گوشت مرغ است و از نظر این سازمان، سرعت رشد مرغ در واحدهای پرورشی هیچ ارتباطی با مصرف هورمون ندارد.

عباسی ادامه داد: در دنیا سرعت رشد مرغ رو به افزایش است، چرا که فرمولاسیون، تکنولوژی و شرایط زیست محیطی مرغ پرورشی در این کشورها باعث افزایش رشد مرغ پرورشی می‌شود و هم‌اکنون هم ضریب تبدیل هر کیلوگرم خوراک مرغ به گوشت مرغ 1.6 تا 1.7 است که این کشورها درصددند بتوانند در برنامه‌ای جامع تا سال 2025 به ازای مصرف هر کیلوگرم خوراک مرغ یک کیلوگرم گوشت مرغ تولید کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه طرح جامع پایش سلامت محصولات و فرآورده‌های پروتئینی بر اساس تجربیات پنج ساله سازمان دامپزشکی از امسال آغاز می‌شود، تصریح کرد: در قالب این طرح هر آلاینده‌ای به هر میزان و در هر ماتریکسی مشخص و اعلام می‌شود. همچنین هر شخصیت حقیقی و حقوقی که ادعای وجود یک آلاینده در این محصولات را داشته باشد می‌تواند به سازمان دامپزشکی یا مرجع صلاحیت‌دار دیگری مراجعه کند تا مورد ارزیابی و رسیدگی قرار گیرد، چراکه سازمان دامپزشکی همواره نسبت به سلامت محصولات و فرآورده‌های پروتئینی پاسخگو بوده و خواهد بود.

منبع:ایسنا
کد خبر 979706d90c004c61a5590a030979e929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =