مواد غذایی> نخستین کنگره بین‌المللی کشاورزی سالم، تغذیه سالم، جامعه سالم یکم و دوم مردادماه 1394 در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار می‌شود.

تولید محصولات غذایی سالم، یکی از مهم‌ترین اهداف بخش کشاورزی و سلامت جامعه بوده، اما مباحث اقتصادی عامل بازدارنده توسعه تولید محصولات سالم است و از آنجا که منشاء بسیاری از بیماری‌های خطرناک مواد غذایی ناسالم هستند، آموزش در راستای فرهنگ استفاده از محصولات هرچند با بهای بیشتر، امری لازم و ضروری است.

در کشورهای رو به توسعه، گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌ها، آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در تولید مواد غذایی اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها به‌وجود آورده و باعث بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطان‌ها به‌ویژه در کودکان می‌شود، به‌طوری که بر اساس آمار، میزان وقوع مسمومیت‌های ناشی از آلودگی مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه 13 درصد بیشتر از کشورهای صنعتی است.

از سویی در حال حاضر گاهی تولید غذا، منجر به نابودی محیط زیست و طبیعت می‌شود. تخریب محیط زیست نیز از سویی باعث کاهش تولید مواد غذایی و از سو ی دیگر باعث فعالیت‌های نادرست کشاورزی و بروز مشکلاتی مانند فرسایش خاک، آلودگی آب، انتشار گازهای گلخانه‌ای و از بین رفتن تنوع زیست‌محیطی می‌شود که خود تهدید جدی برای تولید جهانی غذا به‌شمار می‌رود.

با توجه به چالش‌های نگران‌کننده موجود در راستای تغذیه انسان‌ها در سطح جهانی، کنگره بین‌المللی کشاورزی سالم، تغذیه سالم، جامعه سالم با هدف ارائه دستاوردهای جدید پژوهشگران در این بخش و شناسایی پل‌های ارتباطی بین کشاورزی، تغذیه و جامعه و با شعار فرهنگ‌سازی تغذیه سالم در جامعه بشریت برگزار می‌شود.

گفتنی است، نخستین کنگره بین‌المللی کشاورزی سالم، تغذیه سالم، جامعه سالم در یکم و دوم مردادماه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار خواهد شد و مقالات پذیرفته‌شده در این کنگره در ژورنال ISI به چاپ خواهند رسید.

منبع:ایانا
کد خبر 99571dea86224b7b80b0edc77f27ede5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =