کشاورزی> قائم مقام بازرگانی دولتی گفت: از ابتدای امسال ۲۵۹ هزار تن برنج اعم از هندی، پاکستانی و تایلندی با نرخ مصوب در بازار توزیع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن حنان قائم مقام بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه بازرگانی دولتی مجری ذخایر راهبردی کشور است، اظهار کرد: بازرگانی دولتی تابع تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی است و همواره بنابر میزان اعلامی اقدام به توزیع می کند.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۹ هزار تن برنج اعم از هندی، تایلندی و پاکستانی با نرخ مصوب توزیع شده است.

حنان قیمت هر کیلو برنج تایلندی برای مصرف کننده را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هندی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و پاکستانی را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه و سیاست گذاری توزیع برنج دست وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: از ابتدای مهر توزیع ۱۵۰ هزار تن برنج در دستور کار قرار گرفته است و همواره محدودیت و ممنوعیتی در میزان عرضه وجود ندارد، به هر میزانی که اعلام کنند، بازرگانی دولتی موظف به توزیع خواهد بود.

قائم مقام بازرگانی دولتی ادامه داد: بنابر فرآیند و آیین نامه راهبردی، ذخایر استراتژیک به عنوان ذخایر و تنظیم بازار مورد استفاده قرار می گیرد‌.

به گفته او، توزیع برنج تا ایجاد شرایط نسبی و پایدار شدن بازار ادامه دارد.

حنان در پایان تصریح کرد: برنج‌ها از محل ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی در حال توزیع است و تا هر مرحله‌ای که نیاز باشد، توزیع ادامه می‌یابد تا کمبودی در بازار احساس نشود.

این اظهارات که مهر تاییدی بر ناپایداری بازار برنج است حاکی از سیاست دوگانه وزارت جهاد کشاورزی در عمل است به طوری که طبق قانون هدف از ممنوعیت چهارماهه واردات برنج عدم عرضه برنج وارداتی در بازار به منظور حمایت از شالیکاران است موضعی که عملا با عرضه برنج وارداتی آنهم از ذخایر راهبردی دیگر مفهومی ندارد.
از طرفی دیگر معلوم نیست دلیل مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با صدور مجوز ترخیص حدود 70 هزار تن برنج وارداتی بخش خصوصی در شرایط کنونی چیست؟!
آیا عرضه 150 هزارتن برنج دولتی از ذخایر استراتژیک  که به سختی تامین شده است ارجح تر از هدر رفت اعتبار و سرمایه بخش خصوصی در بنادر و گمرکات است؟!

کد خبر 9b666ccb39774d4cb5500c76e74a89a8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =