صنایع غذایی> دبیر انجمن صنایع لبنی کشور از برآورد 5 درصدی افزایش نرخ محصولات لبنی طی سالجاری خبر داد و گفت: تاکنون مجوزی برای افزایش نرخ لبنیات توسط ستاد تنظیم بازار صادر نشده و ممکن است برخی شرکت ها خودسرانه اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده باشند.

رضا باکری درباره افزایش نرخ حدود 100 تومانی برخی برندها طی روزهای اخیر، افزود: چندی پیش طبق بخشنامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری قرار شد با بررسی و ارزیابی قیمت ها در صورتی که قرار است صنایع تولیدی افزایش قیمتی داشته باشند، برآورد خود را به دفتر ریاست جمهوری ارسال کنند.

وی اظهار داشت: انجمن صنایع لبنی اصلاح قیمت اقلام لبنی در سال 94 را براساس افزایش هزینه های تمام شده تولید از جمله دستمزد کارگری، هزینه حمل و نقل و بسته بندی حدود 5 درصدی برآورد کرد که طی نامه ای این رقم را به دفتر معاون اول ریاست جمهوری ارسال کرده است.

وی اضافه کرد: این درحالیست که طی سال گذشته ما با افزایش 15 تا 30 درصدی نرخ لبنیات مواجه بودیم اما تنها 15 درصد افزایش قیمت در این بخش اعمال شد.

دبیر انجمن صنایع لبنی درباره مصوبه دولت برای افزایش قیمت لبنیات نیز گفت: همچنین تاکنون مصوبه ای مبنی بر افزایش 5 درصدی نرخ لبنیات در سالجاری از سوی ستاد تنظیم بازار نداشته ایم که در صورت ابلاغ افزایش نرخ اعمال خواهد شد.

باکری تصریح کرد: همچنین تاکنون هیچ شرکت و برندی درخصوص افزایش نرخ فرآورده های خود با این انجمن مکاتبه ای نداشته و اگر برخی شرکت ها و برندها افزایشی در نرخ فرآورده های لبنی خود داشته اند بدون اطلاع انجمن صنایع لبنی و به شکل خودسرانه بوده است.

وی تاکید کرد: طبق نظر دولت، شیر و فرآورده های لبنی از کالاهای اساسی به شمار می روند بنابراین تغییر نرخ یا اصلاح قیمت ها باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شود.

به گفته وی، در صورتی که شرکت یا برندی به شکل خودسرانه افزایش نرخی در محصولات خود داشته باشد، مورد پیگیری قرار می گیرد و با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: برآورد افزایش 5 درصدی نرخ لبنیات در سالجاری با توجه به قیمت هر محصول انجام می شود، به طور مثال برای ماست 8 هزارتومانی 400 تومان افزایش و یک محصول 1000 تومانی حدود 50 تومان افزایش قیمت اعمال خواهد شد.

سال گذشته طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم شیرخام 1440 تومان اعلام شد اما تاکنون صنایع لبنی از این دستورالعمل تمکین نکرده اند و به طور میانگین هر کیلوگرم شیرخام را با قیمت 1200 تا 1250 تومان از دامداران خریداری می کنند.

این در حالیست که از سال گذشته تاکنون حدود 3 تا 4 مرحله قیمت فرآورده های لبنی افزایش یافته است.

منبع:ایرنا
کد خبر 9c9e1baa20564a1f9c335105b78db5ac

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lمحمد فربد ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    افزایش قیمت ها در صنعت لبنیات در یکسال گذشته کمتر از 15 درصد مصوب بوده است خبرنگار محترم ایرنا گزارش بانک مرکزی را بخوانند تا موجب تشویش اذهان نگردند .