کشاورزی> منابع هندی از لغو ممنوعیت واردات برنج باسماتی هند به ایران خبر دادند و اعلام کردند در نتیجه این تصمیم ارزش سهام شرکت های هندی فعال در زمینه صادرات برنج باسماتی 18 درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بیزینس استاندارد، پس از انتشار خبرهایی در مورد لغو ممنوعیت واردات برنج باسماتی هندی به ایران، روز سه شنبه ارزش سهام شرکت های هندی فعال در زمینه صادرات برنج باسماتی 18 درصد افزایش یافت. ایران یک سوم کل صادرات برنج باسماتی هند را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس این گزارش، روز سه شنبه در بازار بورس بی اس ای هند، ارزش سهام شرکت کوه نور فودز با 17.75 درصد افزایش به 51.40 روپیه رسید. سهام شرکت های ال تی فودز و کی آر بی ال نیز به ترتیب 13.12 و 8 درصد رشد داشت و به 260.30 و 224.7 روپیه رسید.
ایران پس از واردات قابل توجه برنج باسماتی از هند در چند سال گذشته، واردات این نوع برنج را محدود کرده است. دولت ایران صدور مجوز واردات برنج از هند را متوقف کرده بود و این مسئله موجب کاهش صادرات برنج هند به ایران شده بود.
گورنام ارورا، از مسئولان ارشد شرکت کوه نور فودز که در زمینه تولید و صادرات برنج باسماتی فعالیت دارد گفت: «این یک اتفاق بسیار خوب است، زیرا هند مجددا شاهد افزایش قابل توجه صادرات برنج باسماتی به ایران، بزرگترین وارد کننده برنج عطری جهان خواهد بود.»
آمارهای جمع آوری شده توسط نهاد توسعه صادرات محصولات غذایی کشاورزی و فرآوری شده هند نشان می دهد که صادرات برنج باسماتی هند به ایران از 1.44 میلیون تن در سال مالی گذشته، به 940 هزار تن در سال مالی 15-2014 رسیده است.
منابع تجاری، دلیل کاهش واردات برنج ایران از هند را بدتر شدن روابط سیاسی بین دو کشور می دانند. سال گذشته، ایران برای واردات برنج باسماتی به پاکستان روی آورد. راجان سوندارشان، مدیر اتحادیه صادر کنندگان برنج هند گفت: «بازگشت ایران به بازار هند موجب افزایش صادرات برنج باسماتی این کشور خواهد شد.»
گزارش ها نشان می دهد ایران در فصل بارشی گذشته با یکی از بدترین خشکسالی ها مواجه بوده و موجب شده که ارزیابی ها از میزان تولید برنج این کشور کاهش یابد. اما بر اساس آمارهای سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، کل تولید برنج ایران از 1.6 میلیون تن در سال گذشته به 1.7 میلیون تن در سال 2015 افزایش یافته است.
پیش بینی می شود واردات برنج ایران از 1.2 میلیون تن سال 2014 به 1.3 میلیون تن در  سال 2015 افزایش یابد.
منبع:تسنیم
کد خبر 9c9e41d338014d7b806bc57df8d68777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =