چندی پیش شرکت لبنی دوشه آمل «هراز» هشتمین سالگرد تاسیس‌اش را پشت سر گذاشت. 8 سالی که طی آن آنقدر کار و تلاش صورت گرفت که نام «هراز» امروز بر تارک صنایع غذایی کشور می‌درخشد. این برند که ابتدا با انواع ماست‌های طعم‌دار وارد بازار رقابت شده بود، با توسعه واحد R&D خود در زمینه تولید انواع پنیر، ماست و حتی تولید دوغ لیموناد به توفیقاتی دست یافت که نه تنها برای مصرف‌کنندگان بلکه برای رقبایش هم این توفیقات قابل پیش‌بینی نبوده است.
جهت اطلاع از آخرین وضعیت این مجموعه بی‌مناسبت ندیدیم پس از 6 ماه دوباره پای صحبت‌های مهندس فتانه آبادیان، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت بنشینیم که ماحصل آن در ادامه آمده است:

با عرض تبریک هشتمین سالگرد تاسیس مجموعه معظم لبنی دوشه آمل (هراز) ضمن ارایه گزارش عملکرد و نحوه تکامل مجموعه از ابتدا تا کنون، رمز موفقیت هراز را در چه عواملی می‌دانید؟
ابتدا من نیز تبریک و شادباش خودم را به همه همکاران محترم مجموعه لبنی دوشه آمل (هراز) و همکاران گرامی در تهران و تمامی نقاط کشور به مناسبت هشتمین سال تاسیس شرکت لبنی «هراز» و خسته نباشیدی صمیمانه عرض می‌کنم به کلیه دست اندرکاران شرکت «هراز» که در این 8 سال در جهت تولید فرآورده‌هایی سالم، متنوع و لذیذ کوشیده‌اند و با کنترل دائم و دقیق و سختگیرانه هر لحظه در جهت حفظ سلامت محصولات هراز و افزایش کیفیت این محصولات صادقانه در تلاش بوده‌اند.
شرکت لبنی دوشه آمل (هراز) در این 8 سال توانست با همکاری و پشتکار خلاقانه و قابل ستایش همکاران در بخش‌های مختلف: تولید، فنی، مالی، تحقیق و توسعه، بازاریابی، CRM، فروش، اداری و ... این واحد جوان را به سرعت به یکی از واحدهای صنعتی بزرگ و قابل اعتماد صنعت لبنیات کشور تبدیل نماید.
باید گفت این امر در درجه اول مدیون و مرهون اتکال به خداوند متعال و در مراحل بعدی نگرش قوی همکاران و اینجانب به اهمیت حفظ سلامت و امنیت غذا و اطمینان کامل مصرف کننده از مصرف لبنیات هراز بوده و هست. در تمام این سال‌ها تخصص، تجربه، عشق و علاقه و در واقع زندگی اینجانب تولید لبنیات و پیشبرد این صنعت در کشور بوده و هست و در عین حال  همواره نگرش و اعتقادم از بدو تولید محصول تا لحظه رساندن به دست مصرف کننده نهایی حفظ سلامت و کیفیت غذا بوده و همواره خداوند را ناظر دانسته و خود را پاسخگو در مقابل او می‌دیدم. تا جایی که نظارت ارگان‌ها و سازمان‌های قانونی، نظارتی و بهداشتی و ... کشور همیشه برای ما در سایه قرار داشت. لذا هیچگاه، حتی در سخت ترین شرایط با فشارهای شدیدی که در این صنعت وجود دارد اعم از شوک‌های شدید اقتصادی و غیر اقتصادی، تحریم‌ها و محدودیت‌های شدید در جهت تأمین مواد  اولیه و ... هزاران مشکل، یا بهتر بگویم مصیبت‌هایی که با آن روبرو بودیم از تلاش دست برنداشته و همواره محصولات سالم و مطمئن را به دست مردم داده‌ایم و این بود که امروز خیلی زود نه تنها در سبد خانواده ایرانی، بلکه در دل مردم ایران برند «هراز» جایگاه ویژه‌ای از اطمینان و سلامت را باز کرده است.
فکر می‌کنم درخشش و اعتبار برند «هراز» مدیون این نگرش و دیدگاه بوده و در این راستا از تلاش وصف ناپذیر و قابل ستایش همکاران مجموعه هراز نیز نباید صرف نظر کرد.

با توجه به موفقیت‌های هراز لطفا مختصری نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه در زمینه تنوع تولید، بازارهای صادراتی، توزیع و... توضیح دهید.
در ارتباط با برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه در زمینه تنوع تولید و بازارهای صادراتی، توزیع و... اصولا باید اعلام کرد که برای یک مجموعه جوان و پویا، چشم اندازها، امیدها و استراتژی‌های بزرگ برای آینده بسیار زیاد است. این شرکت نیز در مسیر پیشرفت و رشد و توسعه قدم‌های بزرگی برداشته است که عمده ترین آن، احداث 4 واحد بزرگ صنعتی مجموعه «هراز» است که هر کدام جداگانه با جذب پرسنل متخصص و با استفاده از تکنولوژی برتر صنایع لبنی طرح ریزی شده و به تولید محصولات لبنی می‌پردازند.

 تولید و گسترش نوآوری:
ابتدا شرکت با تولید ماست‌های تازه، شیر و دوغ  شروع به کار کرد و سپس با تولید صنعتی بسیاری از محصولات لبنی سنتی و قدیمی مردم ایران مثل انواع محصولات ماه رمضان و ماست‌های با سبزیجات محلی و صیفی جات به روش مدرن و صنعتی سردمدار احیای دوباره فرهنگ مصرف لبنیات در کشور شد و به تازگی انواع پنیرهای مختلف طعم دار و ساده و همچنین انواع دوغ‌های طعم دار مثل: دوغ لیموناد، دوغ گوجه‌ای (چیلی) و... را در دستور کار قرار داده است.
تولید پنیرهای ساده و طعم دار متنوع را علاوه بر اضافه کردن ماست‌های طعم دار جدید به سبد محصولات هراز، در برنامه آینده قرار دادیم و همچنین با درک افزایش اهمیت سلامت مواد غذایی مصرفی در نزد مردم، تولید وسیع انواع فرآورده‌های لبنی رژیمی و کم کالری اعم از ماست‌ها، پنیر، دسرها و ... نیز به عنوان یکی از مهم ترین رئوس برنامه‌های آتی شرکت مدنظر قرار قرار داده شده است.

توزیع:
شرکت «هراز» در زمینه توزیع متکی بر هدف‌گذاری درست و واقع گرایانه بوده که دراین راستا با ایجاد مدیریت شبکه‌های توزیع که خود شامل انواع توزیع اعم از مویرگی، سیستم‌های پورسانتی، فروش مستقیم، برونسپاری، فروش عاملیت را شامل می‌شود. با مدیریت مناسب منابع انسانی در واحد فروش که با انتخاب و جذب عناصر ماهر و مجرب در مراکز توزیع و فروش انجام می‌شود و همچنین با برقراری نظام‌های انگیزشی چه برای کادر فروش و چه برای مراکز توزیع که شامل انواع تسهیلات مالی، تبلیغاتی و حمایتی است، اقدام به افزایش بهره‌وری سامانه فروش کرده است. شرکت «هراز» با اعتقاد به استفاده از ابزارهای تکنولوژیک مدرن به‌خصوص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد مزیت رقابتی، سعی در کنترل مراکز فروش و سنجش دقیق عملکرد کارکنان این بخش داشته است. این سیستم‌های کنترلی و نظارتی تا جایی پیش می‌روند که مواردی مثل میزان علاقه مندی، تعهد، امانت داری و ... نیز علاوه بر میزان کمی فروش اندازه گیری می‌شوند.
 لذا اهداف هر مرکز توزیع یا فروشنده باید به صورت شفاف، ساده و قابل فهم به وی گفته شده تا بداند دقیقا در چه شرایطی چه منابعی را از شرکت دریافت کرده و چه دستاوردی را شرکت از او انتظار دارد. بنابراین معیار اصلی در توزیع رسیدن به هدف تعریف شده برای هر فرد یا مرکز است.
لذا شرکت منطقا هرگز نیاز به حرکات کاذب و سودجویانه جهت کسب فضای بیشتر از بازار از رقباء را نخواهد داشت. ضمن آنکه اعتقاد شرکت همواره بر آن است که نهایتا موفقیت در توزیع و فروش تنها در گرو جلب اعتماد مشتری به برند هراز و تحویل محصول سالم است.

 صادرات:
در بخش صادرات این شرکت با وجود جوان بودن و حضور 7 ساله در بازار، در سال‌های اخیر حجم صادرات قابل توجهی داشته است. در بحث صادرات پارامترهای مختلفی وجود دارد اعم از انتخاب کشور مقصد یا وارد کننده و بررسی اعتبار نقدینگی آنها و برگشت سرمایه، عوامل مربوط به گمرک، اخذ پروانه صادرات کالا و اظهارنامه‌های صادراتی، مسایل و مشکلات مرزی، وقایع و اتفاقات کشور مقصد و تفاوت‌های محیطی و فرهنگی با کشور وارد کننده و ... عواملی هستند که نیاز به توجه علمی و خاصی دارند.
با تمام مشکلاتی که صنایع مختلف و از جمله شرکت هراز با آن روبه‌رو هستند، باز هم کیفیت برتر محصول، اعتبار برند و جلب اعتماد کشور وارد کننده چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ مراودات مالی و اطمینان از خرید توانسته است رشد و افزایش صادرات چشم گیری را برای این شرکت به ارمغان آورد. در همین راستا شرکت هراز با ساماندهی سیستم‌های توزیع و با استفاده از نمایندگان مختلف داخلی و خارجی در کشور مقصد (عراق – ترکمنستان – آذربایجان – افغانستان – پاکستان و ...) صادرات محصولات خود را در حد رضایت‌بخشی گسترش دهد.

دلیل هجمه‌های اخیر نسبت به صنایع لبنی را ناشی از چه می‌دانید و چه صحبتی با مشتریان «هراز» دارید؟
مهم‌ترین دلیل هجمه‌های مختلف بر صنعت غذا و به وجود آمدن جو عدم اطمینان و سلب اعتماد جامعه از صنعت غذا، ناامن بودن فضای تولید و کسب و کار بر اثر تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و بعضا نادرست متولیان امر است که به دلیل عدم تخصص و مهارت مراکز تصمیم گیری است. البته می‌توان گفت که این مشکل در حوزه‌های دیگر نیز کمابیش وجود دارد.
لذا باید به مشتریان و مصرف کنندگان اعلام کنم که اصولا در چنین شرایطی مهمترین امر ایجاد اطمینان خاطر قلبی از محصولات یک برند است که باید برای ایجاد آن، مردم، نگرش، نگاه و هدف واحد تولیدی را از راه‌اندازی و تولید و توسعه و گسترش بدانند. اگر هدف یک سازمان، تنها انگیزه‌های مالی و کسب درآمد و افزایش سرمایه باشد، طبعا خیلی زود سازمان به بی‌راهه رفته و روند زوال و نابودی و افول را در پیش خواهد گرفت، اما زمانی که مبنای یک سازمان، اهداف ارزشی –انسانی و خدمت به مردم و عشق باشد می‌تواند اطمینان خاطر و اعتماد جامعه را جلب کند.
شرکت «هراز» در درجه اول با عشق به مردم و با تجربه و تخصص همکاران و اینجانب در صنعت لبنیات و داشتن علاقه زایدالوصف به تولید و کارآفرینی پایه‌گذاری شده و با همین نگاه صادقانه به خدمت پرداخت. به‌طبع چنین خدمتی، خود عین لذت است.
لذا در هجمه اخیر در رابطه با مصرف روغن پالم در کاخانجات لبنی این شرکت طی بارها نمونه برداری متعدد از بازار از جانب وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های نظارتی و دانشگاه علوم پزشکی و... هیچ مشکلی را (همانطور که مطمئن بودیم) در رابطه با مصرف غیرمجاز روغن پالم و یا هر افزودنی غیرمجاز دیگری در هیچ محصولی نداشتیم و همواره در کلیه محصولات تمامی پارامترهای کیفی مطابق با استاندارد ملی بوده است.
لذا ضمن افتخار و سربلندی به تولید محصولات سالم لبنی ادامه داده و بدون هیچ دغدغه‌ای مردم را به مصرف لبنیات هراز با اعتماد و اطمینان کامل دعوت می‌کنیم.
اما در رابطه با تصمیمات و حرکت‌های اینچنینی متولیان نظارتی و بهداشتی باید عرض شود به قول رسول اکرم (ص): «من از فقر امتم بیم ندارم، آنچه بر امتم بیمناکم سوء تدبیر (مدیریت) است.» اصلا در شرایطی که حمایت از صنعت بسیار کمرنگ، محدود و ناکافی است؛ انتظار شوک‌های اینچنینی که به حیثیت و اعتبار شرکت‌ها لطمه‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند، اقدام به کار تولیدی نیازمند اراده‌ای پولادین و دلی قرص است، چرا که:
برلب بام خطر نتوان به خواب امن رفت
ایمنی خواهی ز اوج اعتبار اندیشه کن
لذا خواهشمند است در درجه اول ضمن ارتقای نظام مدیریتی کلان، دانش محور نمودن کلیه تصمیم گیری‌های کلان کشور توسط متخصصین و آگاهان به امر صنعت در برنامه قرار گیرد. با همین دید، باید قبل از رسانه‌ای کردن هرنوع مشکل یا مغایرت، ابتدا خود واحدهای صنعتی را در جریان امور قرار داده و با روش‌های متداول و منطقی که در تمام دنیا عرف و رایج است با مشکلات و چالش‌های صنعت برخورد کرده و سپس اقدام به رسانه‌ای کردن مشکل کنند. تا حداقل در جهت ایجاد فرصت‌ها و حمایت‌های درست و هرچه بیشتر برای حرکت صنایع مادر و استراتژیک که شاهرگ حیات کشور در این شرایط حساس تاریخی است، بکوشیم.

برای ارتقای مصرف سرانه لبنیات چه پیشنهاداتی دارید؟
متاسفانه در چند سال اخیر به دلایل متفاوت و مختلفی که صنایع به ویژه صنعت لبنیات با آن روبرو بوده است اعم از تحریم‌ها، نوسانات و شوک‌های شدید قیمتی، گرانی شیر، عدم تامین مواد اولیه صنعت لبنیات، نابسامانی‌های مختلف در مراکز مهم تصمیم گیرنده کشور به خصوص در مدت اخیر هجمه‌های مختلف و کاذب و تنش‌های زیادی که به این صنعت وارد شد نهایتا منجر به کاهش شدید مصرف سرانه لبنیات به خصوص در 2-3 سال اخیر گردید.  بطوریکه شرایط فعلی از نظر تامین سلامت مردم بسیار نگران کننده و بحرانی است.
طی اعلام آمار جهانی سرانه مصرف شیر در ایران به شدت از متوسط مصرف استانداردهای جهانی فاصله گرفته و کمتر از نصف استاندارد جهانی و یک سوم کشورهای اروپایی است.
همانطوریکه مستحضرید برای حفظ سلامتی، بدن روزانه به مقدار مناسبی از پروتئین، املاح، ویتامین‌ها و. .. نیاز است که یکی از مهم ترین آنها کلسیم است. هر فرد بالغ روزانه به 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز دارد. از این رو هر فرد باید در روز دست کم 2 تا 3 لیوان شیر یا معادل آن 250 گرم ماست مصرف کنند.  تنها ماده غذایی که حاوی تمامی نیازهای بدن است قطعا فقط و فقط شیر و به تبع آن لبنیات است.
تحقیقات انجام شده به وضوح نشان می‌دهند که معیار سلامت ارتباطی مستقیم با مصرف سرانه شیر دارد و بالاترین هزینه‌های درمانی برای انواع بیماری‌های مهلک مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، پوکی استخوان و. .. را جوامعی که سرانه مصرف شیر و لبنیات کمتری داشته‌اند، می‌پردازند.
جوامع امروز به سرعت به سمت سالمندی حرکت می‌کنند و 80درصد مشکلات سالمندان مشکل حرکتی و اسکلتی است که با مصرف شیر ارتباط تنگاتنگی دارد. لذا کمبود مصرف سرانه شیر و لبنیات هزینه‌ها و تبعات زیادی را به این جامعه تحمیل می‌کند.
 بنابراین جهت افزایش سرانه مصرف شیر که عنصر مهم حیات و سلامت جسمی و روانی انسان است، در درجه اول دولت و به دنبال آن تولید کنندگان و حتی دامداران و اتحادیه‌ها و مراکز مربوط به این صنعت در کشور وظایف مهمی را به عهده دارند که در این راستا ضمن کاهش و حذف تنش‌ها و ضربات مختلف به این صنعت باید بطور همه جانبه در جهت حمایت و تقویت صنعت لبنیات شرکت همت گماشته و در مرحله بعد با فرهنگ سازی قوی  در جهت افزایش مصرف لبنیات از طرق مختلف مثل رسانه‌های جمعی و. .. کشور را از این شرایط بحرانی سلامت و خطر خارج نموده در جهت ارتقاء هرچه بیشتر صنعت لبنیات و افزایش مصرف شیر و لبنیات قدم‌های اساسی و کارساز برداریم که این مهم ترین هشدار سلامتی شرایط فعلی کشور است.

با توجه به نوآوری‌های اخیر «هراز» چه محصولات جدیدی در نیمه دوم امسال به بازار خواهید فرستاد ؟
همانطور که در سوال دوم در زمینه برنامه‌های توسعه‌ای تنوع تولید عرض شد، در نیمه دوم امسال و سال آینده، شرکت هراز با افزایش تناژ تولید و رسیدن به تولید 500 تنی در روز، قصد تولید انواع پنیرهای جدید و طعم‌دار و انواع محصولات رژیمی لبنی شامل ماست‌های طعم‌دار کم کالری و دسرها و خامه رژیمی، ماست سبو کم چرب، شیر نارگیل، دوغ خیار، شکلات صبحانه لبنی و خامه شکلاتی را دارد.


منبع: ‌اقتصاد سبز
کد خبر 9dae68b40bdf4912b35146b88be49c56

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AHMED KHAN ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام احمد، شهروند امارات متحده عربی متحد، من می خواهم همه افرادی که نیاز به وام برای تماس با خدمات پول شخصی را توصیه می کنند، آنها را با خدمات معتبر مالی خدمات قانونی با وب سایت های استاندارد که وام های سراسر جهان ارائه می دهند، ارائه بدهند یک راه بسیار سریع و آسان، به جای زمان زیادی در انتظار بانک ها به دنبال وام با نرخ بهره بالا، فقط با خدمات پول شخصی تماس بگیرید، آنها با نرخ 2٪ قرض می کنند. شماره امنیت اجتماعی مورد نیاز نیست و هیچ چک اعتبار لازم نیست، 100٪ تضمین شده است. بنابراین امروز ایمیل کنید: (personalmoneyonline@gmail.com) برای اعطای وام به اینجا.