کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری سازمان توسعه و تجارت و شورای عالی صادرات، در لایحه بودجه 95 برای مشوق ها و پشتیبانی محصولات صادراتی یک هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

محمود حجتی در نشست بررسی تجارت ایران با روسیه افزود: دولت در بستن لایحه بودجه سال آینده به پشتیبانی صادرات توجه دارد به طوری که برای مشوق های صادراتی مبلغ یک هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص داد.
وی ابراز امیدواری کرد که این تسهیلات در افزایش توسعه صادرات تاثیر بسزایی داشته باشد.
به گفته او، این مبلغ می توانست مشکل چند وزارتخانه را حل کند اما دولت به توانمندسازی بخش صادرات اصرار دارد.
وی افزود: تجارت ما از طریق ارتباط بلندمدت امری مهم برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی است و نگاه ما در این بخش نباید مقطعی باشد زیرا تجارت پیله وری عاقبت خوبی ندارد و شرایط رقابتی را فراهم نمی کند.

روسیه، بازار صادرات محصولات کشاورزی ایران
وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمانی که اقدام به صادرات می کنیم نباید انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت به نتیجه و سودآوری برسیم بلکه یک افق بلندمدت را باید در نظر داشت. بازار محصولات کشاورزی روسیه نیز بر همین اساس است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در گذشته ما به دلیل مسائل نرم افزاری و سخت افزاری، به صادرات کالاهای کشاورزی به روسیه نپرداخته بودیم به طوری که وقتی در دولت یازدهم من روی کار آمدم، هیچ موافقتنامه ای برای مبادله کالا به روسیه یا گواهی تاییدیه ای رد و بدل نشده بود.
وی گفت: در گذشته کالاهای کشاورزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کشورهای اوراسیا به روسیه صادر می شد که با افت قیمت روبل برابر دلار آن رویه نیز دچار مشکل شد و رسیدن محصولات صادراتی غیرمستقیم ایران به روسیه محدود شد.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بتازگی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است همان شرایط صادراتی فراهم برای ترکیه تا پیش از این، باید برای ایران نیز وضع شود. از این رو، با جایگزینی وزیر تازه کشاورزی روسیه انتظار می رود شرایط مناسبی برای صادرات به روسیه فراهم شود.
حجتی ادامه داد: باید تلاش کنیم با بسته بندی محصولات بتوانیم شرایط بهتری را برای صادرات ایران به بازار روسیه بیش از پیش فراهم کنیم تا جایگاه دائمی و بلندمدتی را در بازار روسیه داشته باشیم.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تعرفه صادرات آبزیان به روسیه صفر شده است اما متاسفانه هنوز عملکرد خوبی در زمینه صادرات محصولات آبزی پروری نداریم.
حجتی اعلام کرد روسیه بازار کشمش، خرما، سیب درختی، سبزی و صیفی ایران است.
وی افزود: امیدواریم طی یک تا دو روز آینده در زمینه صادرات محصولات کشاورزی مانند لبنیات و مرغ با طرفین روسی به توافق برسیم.

600 میلیون دلار صادرات محصولات لبنی

وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات لبنیات گفت: هم اکنون لبنیات از لحاظ ظرفیت و سرمایه گذاری و تنوع تولید محصول از بستر خوبی برخوردار است؛ به طوری که نزدیک 600 میلیون دلار صادرات محصولات لبنی داشته ایم.
وی افزود: واحدهای دامپروری ما از لحاظ کیفیت، بازده، رکورد و ضریب تبدیل مشخصات فنی از واحدهای دامی اروپا بهترند و در عین حال با قاطعیت می گویم واحدهای دامی ایران با واحدهای بزرگ صنعتی اروپا و آمریکا نیز قابل رقابت است.
حجتی درباره یارانه شیر گفت: به دلیل قطع یارانه شیر با مشکل روبرو شده ایم اما در عین حال صنایع لبنی ما مدرن، به روز و بهینه اند و با تنوع تولیدی که در صنایع لبنی ایجاد شده است در مسائل بهداشتی و فنی برای صادرات مشکلی نداریم.
به گفته او، کشور ایران توانایی دارد در 6 ماه هر نوع محصول کشاورزی را تولید کند اما اکنون 30 درصد ظرفیت های تولیدی ایران خالی است.

ظرفیت 500 هزار تنی صادرات مرغ
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در بخش طیور، ظرفیت بالقوه دست کم 500 هزار تن صادرات مرغ را داریم که این موضوع نیز قابلیت توسعه دارد.
به گفته او، ایران یکی از کشورهای تولیدکننده عمده مرغ در منطقه است که 22 هزار واحد تولیدی دارد که دست کم یک هزار واحد آن پیشرفته و دارای تولید بهینه است.
وی درباره تولید زنجیره ای گفت: هم اکنون در دنیا کشاورزی صنعتی در قالب تولید زنجیره ای انجام می شود. ما نیز ده ها زنجیره تولید مرغ مادر تا مصرف را داریم و با حذف واسطه ها می توانیم 800 تا 900 تومان کاهش هزینه داشته باشیم.

تخصیص سه هزار میلیارد تومان برای توسعه کشت گلخانه ای
حجتی گفت: برای توسعه کشت گلخانه ای سه هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: در زمینه تولید سیب درختی نیز ایران دارای مزیت هایی در تولید و انباشت و صادرات محصول است اما هنوز این محصول به شکل پیله وری به پاکستان صادر می شود.
وی گفت: متاسفانه صادرات بیشتر محصولات ما به کویت مانند هندوانه به شکل فله ای است.

ایران یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان کشمکش
حجتی ایران را یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان کشمش در طول تاریخ برشمرد و گفت: چرا باید بورس منطقه ای کشمش در ازمیر ترکیه باشد؟ چرا این بورس منطقه ای متعلق به ایران نیست؟
وی اضافه کرد: پارسال درباره صادرات کشمش با مشکل روبرو بوده ایم اما امیدواریم بتوانیم این محصول را به بازار روسیه و دیگر بازارهای جهانی صادر کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به جای اینکه تولید سرریز خود را به دیگر کشورها صادر کنیم باید تلاش کنیم تولید صادراتی داشته باشیم تا محصول کیفی و مناسب به دیگر کشورها صادر شود.

منبع:ایرنا
کد خبر 9de80d8a85dd45ddafc6bf0170607f13

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =