مواد غذایی> رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: حجم واردات روسیه از کلیه کشورها حدود ۲۸۶ میلیارد دلار است که سهم ترکیه از این بازار ۴ میلیارد دلار بود و با کنار رفتن این کشور بازار مناسبی برای صادرات محصولات ما بویژه در بخش کشاورزی فراهم می‌شود.

کاوه زرگران  در نشست بررسی تجارت ایران و روسیه با اعلام این خبر اظهار کرد:  حجم واردات روسیه از کلیه کشورها حدود 286 میلیارد دلار است که در این ترکیه سهم 4 میلیارد دلاری داشت.

وی افزود: براساس آمار گمرک ترکیه در سال 2014 میلادی حدود 800 میلیون دلار انواع میوه و آجیل از ترکیه به روسیه صادر شده است که سهم سبزیجات از این رقم 585 میلیون دلار و سهم غذای کنسرو شده 42 میلیون دلار است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ادامه داد: واردات گوجه فرنگی روسیه از ترکیه در سال 2014 حدود 429 میلیون دلار بود به طوری که صدردرصد گوجه فرنگی صادرات ترکیه به روسیه رفته است و در مجموع ترکیه سهم 41 درصدی در بازار گوجه‌فرنگی این کشور داشته است که اکنون با خروج ترکیه از این بازار فرصت مناسبی برای ما فراهم شده است.

زرگران گفت: حجم صادرات کشمش ایران در سال گذشته در حالی 18 میلیون دلار بوده که کشور ترکیه حدود 186 میلیون دلار کشمش صادر کرده است و در سایر اقلام نیز ترکیه سهم بالاتری در مقایسه با ایران در بازار روسیه داشته است.

وی یادآور شد: با توجه به اتفاقات اخیر میان ترکیه و روسیه فرصت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه است و ما می‌توانیم سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران همچنین ارزش صادرات لبنیات ایران در سال گذشته را 643 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان بخش صنایع لبنی کشور آمادگی مناسبی برای صادرات محصولات خود دارند و تنها منتظر امضای پروتکل دامپزشکی ایران با روسیه هستند تا بتوانند محصولات خود را به این کشور صادر کنند.

به گزارش تسنیم، با ورود هیات اقتصادی روسیه به ایران در روزهای اینده امکان امضای این پروتکل بین دو کشور وجود دارد.

زرگران با بیان اینکه توانایی تولید 11 میلیون تن لبنیات در ایران وجود دارد گفت: در حال حاضر 80 درصد لبنیات ایران به عراق صادر می‌شود که در صورت گشایش بازارهای جدیدی مانند روسیه امکان افزایش حجم تولید وجود دارد.

وی در ارتباط با چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: تعرفه بالا، قیمت تمام شده زیاد در کشور و عدم اعتماد شرکتهای روسی به شرکتهای ایرانی مسائل حمل و نقل و پرواز مستقیم و مشکلات بانکی از جمله مهمترین مسائل پیش روی تجارت ما با کشور روسیه است.


منبع:تسنیم
کد خبر 52d1eac17d0e4c69877e5fd53008b039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =