کشاورزی> امروز با حضور مقامات وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بورس کالا، کارگزاران، تنی چند از نمایندگان مجلس و تعدادی از اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرارداد آتی کنجاله سویا با مهلت تحویل شهریورماه راه‌اندازی شد.


در مراسمی که امروز با حضور مقامات ارشد بازار سرمایه، وزارت جهاد کشاورزی و کارگزاران بورس انجام شد، قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا برای تحویل در شهریورماه به‌صورت رسمی افتتاح شد، مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: هدف اصلی بورس کالای ایران کاهش حجم و ارزش معاملات فیزیکی و انتقال آن بازار مشتقه است تا نقش اصلی بورس کالای ایران در اقتصاد ملی بیش از پیش نمایان شود.

علی پناهیان افزود: یکی از آرزوهای دیرینه فعالان اقتصادی کشور، رسیدن به نقطه تکامل در بازار کالا از طریق کشف قیمت محصولات براساس عرضه و تقاضا بوده که بورس کالای ایران در سال‌های اخیر بر اساس همین اصل گام برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: پس از مطالعات عمیق بر روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس‌های کالایی کشورهای توسعه‌یافته دنیا، از حدود سه سال پیش بر توسعه بازار کشاورزی متمرکز شدیم که آغاز این تحولات را در حجم و ارزش معاملات از ابتدای امسال در تالار کشاورزی بورس کالا مشاهده می‌کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران به لزوم آموزش در حوزه قراردادهای آتی اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی ابزارهای مشتقه دارای پیچیدگی ذاتی فراوانی است که به همین منظور پس از بررسی بازارهای کشاورزی در آمریکا، برای آموزش فعالان بازار کالای کشور بیش از 22 هزار نفر ساعت برنامه آموزشی تدارک دیدیم که این آموزش‌ها قطعاً افزایش می‌یابد.

پناهیان تصریح کرد: در بخش بازار مشتقه، کنجاله سویا و ذرت را به‌دلیل وجود حساسیت بالا و نوسان‌پذیری این دو محصول انتخاب کردیم تابه فعالان بازار کشاورزی امکان مدیریت ریسک و نوسانات قیمت را ارائه کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه در راه توسعه بازار مشتقه راه طولانی در پیش داریم، یادآور شد: بورس کالای ایران الکترونیکی شدن کل معاملات را در دستور کار خود دارد و پس از فراهم شدن امکان معاملات آنلاین در بازار مشتقه در سال گذشته، تا پایان امسال کلیه معاملات در بازار فیزیکی نیز به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد، عدم شفافیت است

عضو شورای عالی بورس و نماینده مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه اقدامات بورس کالای ایران در راستای شفافیت اقتصادی را به فال نیک می‌گیریم، اظهار داشت: 10 سال پیش هیچ کس از بازار مشتقه و معاملات آتی اطلاعی نداشت، اما امروز به لطف وجود بورس کالای ایران در اقتصاد ملی شاهد گسترش و توسعه بازار مشتقه کالایی به‌عنوان یکی از ملزومات اقتصادی هستیم.

محمد حسن‌نژاد با اشاره به گرانی یک‌باره قیمت مرغ در سال‌های گذشته و سوءاستفاده بدخواهان نظام از این رخداد تأکید کرد: راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران که ابزاری برای مدیریت ریسک قیمتی کنجاله به‌عنوان یکی از نهاده‌های استراتژیک به‌شمار می‌رود، جای خوشحالی دارد که مجلس نیز حمایت کامل خود را از طراحی این‌گونه ابزارها در بازار سرمایه اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد ما در شرایط کنونی، عدم شفافیت است؛ مسئولان اقتصادی باید به این باور برسند که یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به شفافیت اقتصادی، بازار سرمایه است که بورس کالای ایران نیز به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه توانسته در سال‌های اخیر خدمات زیادی به بازار کالای کشور ارائه دهد.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: مقایسه امروز بورس کالا با سازمان کارگزاران بورس کشاورزی سال 83 به وضوح نشانگر پیشرفت و توسعه روزافزون بورس کالای ایران است و ما امیدواریم با همکاری منظم وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالا و حمایت‌های دولت و مجلس از این بازار، شاهد شفافیت و رانت زدایی از بخش کشاورزی باشیم.

وی به اجرای آیین‌نامه ماده 33 قانون افزایش بهره‌روری بخش کشاورزی با همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: امروز یکی از معضلات دولت در حوزه کشاورز، خرید تضمینی محصولات ازجمله گندم است، به‌طوری که در قیمت، هزینه انبارداری و فروش محصولات مشکلات زیادی وجود دارد که در این زمینه قرار است با اجرای سیاست قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی، محصولات کشاورزی بر روی تابلوی بورس کالا کشف قیمت شوند و دولت ما به تفاوت آن را به کشاورز پرداخت کند؛ اتفاقی مثبت که هم به سود دولت و کشاورز خواهد بود.

بورس کالا برای پوشش ریسک نرخ ارز، اوراق مشتقه طراحی کند

در ادامه، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده است، درباره پوشش ریسک نرخ ارز، می‌توان راهکارهایی ارائه داد، پیشنهاد می‌کنم، قراردادهای آتی و اوراق مشتقه در بازار ارزهای عمده همچون دلار و یورو از سوی بورس کالا بررسی شود.

قاسم محسنی تصریح کرد: در آینده نزدیک گواهی سپرده در بورس کالای ایران که نوع جدیدی از اوراق بهادار است، راه‌اندازی خواهد شد و پیشنهاد می‌کنم علاوه بر کنجاله سویا، قراردادهای آتی محصولات دیگر هم بررسی شده و معرفی شوند.

وی به معضلات بخش کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: همواره در زمان بهره‌برداری و برداشت محصولات کشاورزی، حجم برداشت و شرایط بازار در تعیین قیمت‌ها اثرگذار بوده و موجبات ضرر و زیان تولیدکنندگان را هموار می‌سازد، اما با توسعه قراردادهای آتی کالاهای کشاورزی در بورس کالا می‌توان بر قیمت محصولات در زمان برداشت اثرگذار بود و دغدغه تولیدکننده‌ها را به حداقل رساند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: بهترین راه پوشش ریسک بازار محصولات کشاورزی، استفاده از قراردادهای آتی است، به‌طوری که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از ابتدا بر سر قیمت نهایی به نتیجه برسند و سپس اقدام به خرید کنند.

به گفته محسنی، محصولاتی که تولیدکننده و مصرف‌کننده خرد و متنوع داشته و بازار آن هم با نوسان قیمتی روبه‌رو باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای قراردادهای آتی بوده که کنجاله سویا تمامی این خصوصیات را دارا است.

وی اظهار داشت: 90 درصد نیاز کشور برای کنجاله سویا از خارج از کشور وارد می‌شود و بازار کنجاله همیشه با نوسان قیمتی همراه بوده است، بنابراین قراردادهای آتی کنجاله می‌تواند در بورس کالای ایران بسیار موفق باشد و امیدوار هستیم که این قراردادها با استقبال از سوی واردکنندگان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همراه شود.

منبع:ایانا
کد خبر a40aa0a69a5b4f61911077f68dafe648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =