دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی گفت: 90 درصد ماشین‌آلات تولید نان سنتی غیراستاندارد هستند که علاوه بر ایجاد آلودگی در نان، مصرف سوخت را تا چهار برابر افزایش می‌دهد که موجب آلودگی هوا می‌شود.

محمود مرشدی با اشاره به اینکه اغلب ماشین‌آلات نانوایی‌های سنتی در سطح کشور غیراستاندارد است و مصرف انرژی بالایی دارند، اظهار کرد: تاکنون اقدامات بسیاری برای رسیدگی به این موضوع انجام شده و بعد از این نیز پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: از آنجاکه اتحادیه نان، لزومی بر استفاده از ماشین آلات استاندارد تبیین نکرده است، این مشکلات پیش می آید که امیدواریم این موضوع رسیدگی و برطرف شود.

مرشدی با اشاره به فرسودگی بالای ماشین‌آلات نانوایی‌های سنتی گفت: علاوه بر ایجاد آلودگی در نان، مصرف سوخت را تا چهار برابر افزایش می‌دهد که موجب آلودگی هوا می‌شود که اگر استاندارد‌سازی در این حوزه صورت بگیرد این مشکلات برطرف خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی میزان سابقه فعالیت انجمن را بیش از سه سال عنوان و اظهار کرد: این انجمن با داشتن 16 عضو در این حوزه فعالیت می‌کند.

مرشدی با بیان این‌که افزایش استاندارد و بکارگیری استاندارد‌ها بخش عمده فعالیت انجمن است، گفت: هدف ما این است که در یک برنامه تمام ماشین‌آلات تولید نان را استاندارد کنیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تنها 10 درصد از ماشین‌آلات سنتی استاندارد است، اظهار کرد: به دلیل این‌که قیمت ماشین‌آلات غیراستاندارد 100 درصد با ماشین‌آلات استاندارد اختلاف دارد تولید‌کنندگان تمایل چندانی به استفاده از ماشین‌آلات استاندارد ندارند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی اصول استاندارد ماشین‌آلات پخت نان را در مرحله‌ اول بهداشتی بودن آن عنوان کرد و گفت: مساله‌ دیگری که در استاندارد ماشین‌الات در نظر گرفته می‌شود ایمنی کار برای کاربر است و علاوه بر آن نیز نباید ماشین‌آلات مشکل زیست محیطی داشته باشند.

مرشدی اظهار کرد: در حالی که 90 درصد ماشین‌آلات تولید نان‌های سنتی غیراستاندارد است، بیش از 80 درصد ماشین‌آلات تولید نان‌های صنعتی دارای استاندارد و مجاز هستند.

وی با بیان این‌که در این حوزه سالانه حدود 100 واحد صنفی نانوایی صادرات داریم، گفت: صادرات این صنعت از دهه 70 به کشور‌های همسایه CIS و کشور‌های آفریقایی صورت می‌گیرد.

منبع:ایسنا
کد خبر a4f216c7649549f288dbba177cb28e6d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    4 0
    باسلام : دبیرمحترم انجمن تولید کننده گان ماشین آلات پخت نان و شیرنی اگر واقعأ 90درصد این ماشین ها غیراستاندارد است،لطفأ بفرماییدچه کسی مسئول ضررو زیان این 90 درصد است،بعضی ها خودشان بُریدندودوختندبازهم به تنشان نشده است:جناب آقای مرشدی اگرانجمن محترم ماشین سازان مبلغ ضررو زیان غیراستاندارد بودن این ماشین آلات قبلی را به نانوایان درمقابل ماشین آلات جدیدواستانداردرا پرداخت نمایند درآن زمان امکان استقبال ازطرف نانوایان وجود دارد ،چون درآن زمان هم بنام استاندارد این ماشین آلات به نانوایان فروخته شده است، واگربا تبلیغ دروغ این ماشین هارا به نانوایان زحمتکش فروختند، و بعد چند سال بگویند غیراستاندارد است،پس درآن موقع به نانوایان ظلم بزرگی شده است،باتشکر عباس شاهمرادی عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی نانوایان تهران
  • حمید عبدی ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    با سلام و احترام، اینجانب عبدالحمید عبدی به عنوان یکی از نخبگان کشور و همچنین یکی از ماشین سازهای صنایع غذائی، در راستای اهداف دولت در جهت تولید نان به شیوه صنعتی و همچنین با توجه به ذائقه ما ایرانی ها که نان سنتی را ترجیه می دهیم و همچنین بدلیل مشکلات بارز در عرضه نان صنعتی، مسائل و هزینه های نقل و انتقال از تولید کننده به مصرف کننده، اینجانب در صدد طراحی و ساخت ماشینی جهت تولید نان سنتی به شیوه کاملاً صنعتی برای اولین بار در کشور افتاده و درحال ساخت اولین نمونه آن و در صدد گرفتن استاندارد پس از باززرسی کارشناسان دولتی هستم. از جمله مزایای این دستگاه میتوانم به موارد زیر اشاره کنم: 1- روش انتقال حرارت به شیوه غیر مستقیم می باشد 2- صرفه جوئی و کنترل هوشمندانه مصرف انرژی 3- تولید بدون ضایعات (ضایعات در حد صفر) 4- تولید نان سنتی با همان طعم وشکل ظاهری ولی بصورت صنعتی و کاملاً بهداشتی 5- کنترل هوشمندانه دما، رطوبت، وزن و سرعت توسط سیستم PLC, HMI 6- تولید چند منظوره انواع نان با یک دستگاه 7- ظرفیت تولید حدود 3 برابر شیوه سنتی با همان امکانات و انرژی 8- بدلیل تولید نان در همان محل عرضه، هزینه های نقل و انتقال و واسطه ها حذف میگردد 9- کلیه نانها در یک وزن ویک اندازه وکلا یک ضخامت تولید می گردد 10- ماشین ساخت داخل بوده و بدلیل وارداتی نبودن هیچ قطعه ای از آن قیمت دستگاه بسیار مناسب می باشد. 11- به انبوه رساندن این دستگاه باعث اشتغال زائی میشود.