رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ارائه فاکتور فروش به خریداران از سوی کارخانه‌ها الزامی است، گفت: عمده فروشان و خرده‌فروشان هم کالا را براساس سود تعیین شده توسط کمیسیون نظارت به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

علی فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد مصوبه‌ حذف درج قیمت از روی محصولات سلولزی، شیرینی و شکلات گفت: بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشین در رابطه با حذف درج قیمت بر روی برخی کالا‌ها بدین معنا نیست که کالا از چرخه قیمت‌گذاری خارج شود، بلکه عمده فروش و خرده فروش کالایی را که از کارخانه با فاکتور رسمی خریداری می‌کند و براین اساس کالا از درب کارخانه براساس قیمت درج شده در فاکتور به خریدار فروخته می‌شود. 

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بنگاه‌های صنفی و خرده‌فروشی‌ها براساس قانون نظام صنفی تکلیف قانونی دارند که فاکتور خرید را به ساختار بازرسی و سازمان تعزیرات حکومتی ارائه کنند، افزود: همچنین نصب اتیکت قیمت در سطح خرده‌فروشی باید انجام شود. 

وی اظهار داشت: بخشنامه وزیر در راستای حذف درج قیمت از روی برخی کالاها توسط کارخانه به این دلیل است که قیمت کالاها را بازار رقابتی تعیین کند. 

فاضلی با تأکید بر اینکه در بخش قیمت‌گذاری بر روی کالاها اتفاق خاصی پیش نیامده است، گفت: زیرا همچنان خریدار، کالا را از درب کارخانه با فاکتور خریداری می‌کند و تکلیف قانونی خریدار هم براساس قیمت درج شده در فاکتور این است که با درصد تعیین شده برای عرضه در سطح خرده فروش اقدام کند.

رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه خرده‌فروش مکلف است، برحسب قانون نظام صنفی قیمت کالا را به مصرف‌کننده از طریق نصب اتیکت اعلام کند، گفت: کارخانه هم قیمت تمام شده خود را از طریق درج در فاکتور فروش اعلام می‌کند. 

وی افزود: کمیسیون نظارت درصد سود عمده‌فروش را 7 درصد و سود خرده فروش را براساس نوع کالا 9 تا 17 درصد تعیین کرده است. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت درج شده در فاکتور قیمت واقعی کالا است، گفت: سازمان حمایت بر صدور فاکتور از سوی تولید‌کنندگان نظارت کامل دارد. 

فاضلی با بیان اینکه اتاق اصناف در فرآیند قیمت‌گذاری کالاهای صنعتی حضور ندارد و مرجع سازمان حمایت است، گفت: حذف قیمت به نفع مصرف‌کننده است و برداشت مسئولان تصمیم‌گیر در این رابطه این است که با این کار می‌توان در جهت حمایت از مصرف‌کننده، بازار قیمت کالار را در یک بازار رقابتی تعیین کند. 

رئیس اتاق اصناف ایران بیان داشت: سازمان‌های نظارتی و تعزیرات هم کار نظارت در سطح خرده‌فروشی‌ها را انجام می‌دهند. 
کد خبر a6595b6d423341a0b30cf487ace22d41

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =