دکتر پرویز جهانگیری -دبیر انجمن افزودنی های غذایی ایران

امروزه در جهان شعار پیشگیری بهتر از درمان است ، جایگاه خاصی یافته، و حرکتهای مثبتی در جهت پیشبرد این شعار صورت گرفته است ، بطوریکه در آینده ما شاهد گسترش فروشگاههای مکمل های غذایی، (نوتیرستیکال) بجای داروخانه های فعلی (فارما ستیکال) خواهیم بود.
برهمین اساس توجه به خوراک مردم بعنوان یک عامل مهم پیشگیری کننده از بروز امراض و تأمین سلامت مردم در جوامع مختلف توجه اکثر متخصصین و کارشناسان این بخش را بخود معطوف داشته است.
هرچند که آشکار است، سلامت  محوری در کشورهای پیشرفته ، سبب نشاط، و سلامت جامعه شده و بهره وری را نیز در جوامع افزایش می دهد لذا توجه به تولیدات خوراکی با کیفیت برای مردم از اولویت های مهم دولتها در حفظ سلامت جامعه می باشد.
بدین منظور در قالب کشورهای پیشرفته جهان نه تنها مالیاتی از بخش تولیدات غذا دریافت نمی گردد بلکه دولتها با عنایت به اثرات مثبت خوراک در سلامت مردم اقدام به تأمین غذائی سالم برای جامعه می نمایند و این مهم گاها سبب اقدام دولت ها به پرداخت یارانه های مختلف برای سلامت مردم می گردد.
 از جمله اینگونه اقدامات می توان به، تغذیه دانش آموزان بعنوان نسلهای سالم آیندگان جوامع اشاره نمود که در جوامع پیشرفته مورد توجه خاص می باشد، تا سلامت و نشاط  آیندگان حفظ شده، و بهره وری  شان  نیزمورد توجه قرار بگیرد.
در جوامع پیشرفته حد مسئولیت در تأمین سلامت متوجه  سایر اقشار آسیب پذیر جامعه نیز می گردد که ، نه تنها سبب افزایش بهره وری در جامعه می گردد ، بلکه هزینه گران دارو و درمان و هزینه های جانبی آنها، از روی دوش دولتها برداشته می شود.
متأسفانه در کشور ما نه تنها به این مهم توجهی نمی شود، بلکه دولت علاوه بر دریافت مالیات تکلیفی، مالیات برارزش افزوده  را نیز از دهان مردم  دریافت می نماید،  وصول مالیات ارزش افزوده با اعمال روش پلکانی سبب گرانی محصولات تولیدی واحدهای تولیدی داخلی شده و قدرت خرید مردم را بدلیل گران تمام شدن محصولات غذائی کاهش می دهد که بهیچوجه به صلاح دولت ، و مردم کشورمان نمی باشد.
بررسی های بعمل آمده نشان می دهد که نحوه عملکرد سازمان مالیاتی در خصوص وصول مـــالیات برارزش افزوده به روش پلکانی نه تنها سبب افــزایش قیمت تولیدات داخلی بمیزان حداقل 30 % می گردد ، به همین دلیل ، این امر سبب افزایش غیرقابل انتظار بهای تمام شده مواد اولیه و تولیدات داخلی می گردد که نتیجه آن برابراست با عدم فروش تولیدات داخلی و 
برگشت از فروش در بازار محصولات تولید داخل ،این افزایش سی درصدی هرچند باعث افزایش وصول مطالبات دولت از خــوراک مـــردم می شود، ولی نباید فراموش کرد که امروز این افزایش درآمد دولت لطمات بیشماری را به جامعه وارد می کنند ، که در انتها محاسبات نشان می دهد که دولت بازنده اصلی این عملکرد خواهد بود ، زیرا که :

-افزایش قیمت تمام شده غیراصولی بهای تمام شده محصولات داخلی بدلیل وصول ارزش افزوده با روش پلکانی سبب می گردد که قیمت تمام شده غذای مردم بالا برود، بطوریکه در سالهای اخیر حتی قشرهای کم درآمد جامعه از مصرف مهمترین خوراک تأمین سلامتی خود، یعنی لبنیات و فرآورده های حاصل از آن محروم گشته اند.
 امروزه در جامعه ما متأسفانه با وجود مصرف کم لبنیات در قیاس با دیگر کشورها  شاهد جمع آوری کالاهای لبنی فروش نرفته از سطح عرضه که در سالهای قبل بدلیل اعمال ضریب کمتر ارزش افزوده و اثر آن بر قیمت تمام شده چنین مشکلی در قدرت  خرید مردم مشاهده نمی شد، و با افزایش ضریب ارزش افزوده و گرانی محصولات داخلی با اعمال روش وصول مالیات بر ارزش، افزوده، سبب شده تا بتدریج میزان مصرف لبنیات از سرانه 130 کیلوگرم به حدود 65 کیلوگرم کاهش یابد. در حالیکه در کشورهای پیشرفته این عدد به 360 کیلوگرم به ازای هر نفر می رسد.
بوجود آمدن این وضعیت برای کاهش قدرت خرید مردم برای مسئولین کشورمان جای تأمل دارد.
  افزایش قیمت تمام شده محصولات  داخلی بدلیل وصول پلکانی 9 % عوارض  ارزش افزوده سبب گرانی بیش از حد قیمت محصولات تولیدی داخل کشور شده است  عملا شاهدیم که این امر، اولا کالاهای خارجی را در داخل نسبت به تولیدات داخـلی رقـابت پذیرتر نموده و ثانیا قــدرت رقــابت در داخــل از تولید کنندگان گـرفته می شود، نتیجه بی توجهی به بهای تمام شده  تولیدات داخـلی سبب رکود واحدهای تولیدی داخلی، و بیکاری کارکنان آنها را در پی خواهد داشت.
که نتیجه آن بروز مسائل و مشکلات اجتماعی حاصل از اینگونه رکودها در کشور خواهد بود.
وصول پلکانی ارزش افزوده هم چنین افزایش بهای تمام شده مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی را بدنبال دارد که این امر، سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات داخلی شده، و متعاقبا قیمت محصولات صادراتی را نیز تحت تأثیر قرار داده ، و رقابت را برای صادرکنندگان کشورمان غیرممکن می نماید.
لذا جا دارد که سازمان امور مالیاتی از وصول پلکانی ارزش افزوده خوداری نموده و مـالیات خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده محصولات تولید داخل  از فروش مصرف کننده در فروشگاهها وصول نماید، تا با ارزان تمام شدن قیمت تمام شده محصولات داخلی، سلامت جامعه با استفاده از کالاهای با کیفیت و ارزان داخلی برای مصرف کنندگان کشورمان تضمین شده و نیز راه برای فعالیت صادراتی و بازرگانی تولیدات داخلی  فراهم شود. 
تا دولت منافع وصول پلکانی ارزش افزوده را جایگزین منافع بیشتر در کــاهش هزینه های درمان، بهره وری مردم جامعه ، و رونق کسب و کار نموده ، و با  گسترش درآمد ناشی از صادرات سرمایه ایجاد اشتغال داخلی را فراهم بنماید.
این پتانسیل برای گسترش صادرات در کشور ما موجود، و این مهم ما را در رقابت کامل با کشورهای منطقه قرار می دهد. 
جا دارد که هرگونه تصمیمی در خصوص وصول عوارض و مالیات توسط دولت با در نظر گرفتن اثرات مثبت و منفی آنها از طریق کارشناسی همه جانبه مورد بررسی قرار گرفته، و سپس دستورالعمل اجرائی برای آنها صادر بگردد تا دولت متحمل زیان ناشی از عملکرد غیراصولی برخی از دستگاهها نگردد.


کد خبر a6a24bf1d96a4cb3a552dde87412f872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =