کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه محصولات تراریخته در حد آزمایش و نیمه صنعتی هستند، گفت:کارجدی تا به امروز در زمینه محصولات تراریخته انجام نشده است.


محمود حجتی درباره تولید محصولات تراریخته گفت: پنبه تنها محصول تراریخته ای است که به طریق آزمایشی در حال پیگیری تولید آن هستیم تا بتوانیم  پنبه را علاوه بر افزایش تولید در مقابل بیماری ها نیز مقاوم کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی دراین خصوص تصریح کرد: این درحالی است که در شرایط فعلی تولید محصولات تراریخته در حد آزمایش و نیمه صنعتی هستند.

 وی درباره سوالی مبنی براینکه کشت فرا سرزمینی می تواند برای اقتصاد کشاورزی ما مفید باشد، تصریح کرد: کشورهایی از جمله روسیه،اکراین، قزاقستان،آفریقا،برزیل وغنا -با توجه منابع آبی و خاکی مناسبی که دارند- می توانند  در  راستای انجام کشت فرا سرزمینی مورد توجه ما باشند.

حجتی تاکید کرد: در این راستا بخشی از محصولات کشاورزی مانند ذرت و دانه های روغنی که در بلند مدت وارد می کنیم  را می توانیم در مناطقی که مناسب کشت فراسرزمینی  هستند، تولید کنیم .

وی ادامه داد: می توانیم در راستای  کشت فراسرزمینی از  تولیدکنندگان و سرمایه گذاران  حمایت کنیم  در شرایط حاضر نیز یک ایرانی در کشور  برزیل 60 هزار  هکتار ملک را خریداری کرده است وهم اکنون در حال تولید محصولات کشاورزی است .

  وزیر کشاورزی ،یادآورشد: اگر امکان دارد از نظر مقررات سرمایه گذاران و تولیدکنندکان خرید ملک کنند کما اینکه در کشت فرا سرزمینی قراردادهای 25 الی 49سال  نیز  می تواند بسته  شود.

وی  ادامه داد:درحال حاضر نزدیک 250 هزار هکتار را ایرانی  ها یا مالک شده اند یا  قرارداد های بلندمدت  بسته اند و نزدیک یک میلیون هکتار هم  در حال مذاکره  و بحث  است که به قرارداد منجر شود.

وزیرکشاورزی با بیان اینکه تولیدمحصولات تراریخته مانند هرمحصولی باید درچارچوب مقررات وقوانین موضوعه باید عمل کنیم، گفت: کارجدی تا به امروز در زمینه محصولات تراریخته انجام نشده است تنها محصول تراریخته ای که  به طریق آزمایشی در حال پیگری  است  محصول پنبه است.

توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان مصرف و واردات برنج

حجتی درباره میزان تولید برنج  نیز درکشور،یادآورشد: میزان تولید برنج درکشور در حدود 2 میلیون تن است و این در حالی است که 2میلیون 800الی900  هزارتن مصرف ما است .

وی افزود: این در حالی 700الی 800 هزارتن بسته به ذخایر کشور نیاز وارداتی به برنج داریم که برحسب به ذخائر کشور  باید  بر طبق نیاز کشور سالیانه  وارد شود و بخشی نیز در چارچوب  مجوزهای که به تعاونی ها داده می شود تامین می شود و بخشی نیز از تجارت رسمی وارد می شود.

منبع:خانه ملت
کد خبر a6e360fd14e2473cb13322e0e5205ffd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =