رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: نمایندگان مجلس دقت کنند که اجرای پیمان‌سپاری ارزی با این شرایط به مصلحت نیست و اگر پیمان‌سپاری ارزی اجرا شود، صادرات ۵۰ درصد سقوط خواهد کرد.


اسدالله عسگراولادی در مورد مطرح شدن دوباره پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان اظهار داشت: پیمان سپاری ارزی در شرایط فعلی غیرممکن است و همین الان صادرکنندگان باید با طی کردن مسیرهای طولانی ارز صادراتی را به کشور بیاورند، تا جایی که ریال را در دوبی تبدیل به دلار کنند که خود هزینه‌های خاص خود را در پی دارد.

وی با بیان اینکه اگر چنین تصمیمی گرفته شود، صادرات 50 درصد سقوط خواهد کرد، افزود: نمایندگان مجلس باید به این نکته دقت کنند که اجرای پیمان سپاری ارزی با این شرایط به مصلحت نیست، چرا که در هر صورت ارز صادراتی به کشور باز می‌گردد.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در مورد اجرایی شدن طرح جدید کد شناسه رهگیری و سرنوشت ایران کد و طرح شبنم گفت: طرح شبنم یک بار امتحان خود را پس داده که طرح سلامتی نیست و چیزی جز رانت ایجاد نمی‌کند و اگر مسئولان به دنبال آن هستند که جلوی قاچاق کالا را بگیرند، باید چاره‌ دیگری بیندیشند.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود یک میلیون برچسب را روی یک میلیون خمیردندان چسباند. این کار چیزی جز وقت و هزینه در پی ندارد و باید مبادی ورودی کالاهای قاچاق که مرزها و حتی ممکن است، مبادی رسمی باشد را به درستی کنترل کرد.

به اعتقاد عسگراولادی این گونه مسائل چیزی جز ایجاد مانع و دست و پاگیری در فضای کسب و کار ایجاد نمی‌کند و به همین دلایل است که رتبه فضای کسب و کار ما از بین 180 کشور 170 است.

وی با تأکید بر اینکه نباید اشکالات مدیریتی را با این گونه راهکارها حل کرد، افزود: این طرح‌ها جز ایجاد رانت و افزایش نرخ خرید و فروش چیزی در پی ندارد و هنوز یادمان هست که وقتی هزینه نصب برچسب شبنم 90 تومان بود، آن را در بازار سیاه 200 تومان می‌فروختند.

منبع:فارس
کد خبر a7e37cfe782f4e329873587a8c507715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =