مواد غذایی> رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی گفت: اگر واردکنندگان رسمی در کش و قوس قوانین دست و پا گیر گرفتار شوند، بازار به تسخیر کالاهای فاقد اصالت در می آید.


علیرضا مناقبی در نشست مشترک واردکنندگان با بهروز جنت مدیرکل غذای سازمان غذا و دارو گفت: سلامت موضوعی است که برای حفظ، تامین و ارتقا آن باید هدفمند حرکت کنیم و مباحث اقتصادی و تجارت بین الملل را در ارتباط با آن در نظر بگیریم.

وی گفت: بهترین شیوه برای تامین امنیت و ایمنی مواد غذایی وارداتی، توجه به اصالت کالاست و در این مسیر یکی از شناخته شده ترین روش ها، حمایت از واردکنندگان قانونی و مسئولیت پذیر است.
مناقبی با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته، دیوان سالاری و دست اندازهای اداری سبب طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه های واردات و ترخیص شده است، گفت: باید موضوع حمل یک سره کالاهای سلامت محور، بیش از گذشته مورد نظر سیاستگذاران حوزه سلامت قرار گیرد؛ هرچقدر کالا بیشتر در گمرک معطل بماند، بیشتر در معرض آلودگی و فساد قرار می گیرد.
مناقبی با اشاره به نقش آزمایشگاه های کنترل کیفیت در نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی گفت: رقابتی شدن فضای حاکم بر آزمایشگاه های ارزیابی کننده کیفیت کالاهای وارداتی، یک ضرورت است؛ واردکنندگان باید حق انتخاب هر یک از آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داشته باشند.

 رسول دیناروند رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از این، ارزش کالاهای قاچاق در حوزه غذا و داروی کشور را حدود 10 میلیارد دلار اعلام کرده بود.
به گفته وی، قاچاق، در حوزه سلامت کمترین میزان مربوط به دارو و بیشترین میزان در بخش لوازم ومواد آرایشی و بهداشتی است.
دیناروند اضافه کرد: بخش عمده قاچاق در حوزه غذا، دارو و مواد آرایشی و بهداشتی از بازارچه های مرزی وارد و بخشی دیگر نیز با اعمال تقلب در گمرک یا از راه دریا وارد کشور می شود که در هر صورت لازم است نسبت به این مجراها مراقب باشیم.

منبع: ایرنا
  
کد خبر aa5eff88bd104640a61c6f8f585ad8c5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =