مواد غذایی> معاون ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد از نامه‌نگاری با وزارت بهداشت برای آزمون و مشخص شدن منشأ حیوانی مواد اولیه صنایع غذایی خبر داد و گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت مسئول این کنترل است ولی ما نیز قصد داریم به این موضوع ورود کنیم.

محمدرضا ممدوحی در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر استفاده از مواد اولیه غذایی با منشأ خوکی و یا غیر حلال در صنعت غذا، اظهار داشت: واردات و یا تولید این نوع مواد تحت کنترل سازمان استاندارد نیست و وزارت بهداشت وظیفه کنترل این کالاها را دارد.

وی ادامه داد: اخیراً در نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کردیم که قصد داریم با واردات یکسری ماشین‌آلات، فعالیت تحقیقاتی در این مورد انجام دهیم، مسئولان وزارت بهداشت نیز کتباً‌ به ما اعلام کردند که این کنترل‌ها در اختیار ما است و در حال حاضر محصولات تولیدی و وارداتی را از طریق آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت کنترل می‌کنیم.

ممدوحی با بیان اینکه آزمایش بر روی مواد اولیه غذایی وارداتی به منظور مشخص شدن منشأ خوکی یا غیر حلال بودن آنها نیازمند تجهیزات و آزمایشگاه ویژه است، گفت: سازمان استاندارد نظارتی بر کیفیت محصولات قاچاق ندارد، اما اگر بخواهیم طبق ماده 4 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این مسئله ورود کنیم نیازمند امکانات آزمایشگاهی هستیم که در حال حاضر این امکانات را در اختیار نداریم.

وی تصریح کرد: اما وزارت بهداشت می‌گوید که این امکانات را در اختیار دارد و آزمون لازم را در مورد مواد اولیه غذایی انجام می‌دهد.

به گفته وی، تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی تحت کنترل مستقیم وزارت بهداشت است و سازمان استاندارد نظارت مستقیمی ندارد.

معاون ارزیابی کیفیت کالا سازمان استاندارد ادامه داد: پس از تجهیز پژوهشگاه استاندارد به دستگاه‌های لازم، درخواست خود را برای آزمون مواد اولیه غذایی به منظور مشخص شدن منشأ حیوانی این کالاها به شورای عالی استاندارد ارائه خواهیم کرد تا پس از صدور مصوبه این شورا، نسبت به آزمون و کنترل مواد غذایی اقدام کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر سازمان استاندارد الزام قانونی برای بررسی منشأ حیوانی مواد اولیه غذایی ندارد.

منبع:فارس
کد خبر ab026eaf5c754a5fbab1816660532861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =