ملیحه خورده‌پا - صنایع غذایی با صادرات ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلاری در سال گذشته، یکی از صنایعی بود که منجر به ارزآوری مناسبی برای کشور شده و نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور داشت.

 اما متاسفانه وجود برخی موانع موجب شده تا صنایع غذایی ایران نتواند به جایگاه واقعی و مهم خود در اقتصاد ایران دست یافته و سهم مناسبی از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص دهد.

متاسفانه صنایع غذایی ایران همانند سایر صنایع کشور از نبود رقابت‌پذیری به دلیل بالابودن قیمت تمام‌شده رنج می‌برد و هیچ‌گونه حمایتی به لحاظ پرداخت یارانه و یا جوایز صادراتی از این صنعت نمی‌شود.


هلدینگ‌ها وارد صنایع غذایی شوند
مهدی صادقی‌نیارکی، مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: صنایع غذایی ایران در مقایسه با سایر صنایع کشور، ارزآوری بسیار مناسبی دارد تا جایی که ارزش صادرات صنایع غذایی کشور در سال گذشته به ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار رسید.

وی افزود: در ۵ سال اخیر به یکباره صادرات صنایع لبنی کشور به لحاظ وزنی و ارزشی و همچنین میزان تولیدات انواع رب، کمپوت، کنسرو، شیرینی و شکلات و انواع ماکارونی در این سال‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: افزایش صادرات صنایع غذایی در ایران تابعی از اقتصاد کلان و همچنین سایر مولفه‌های اقتصادی است که البته شرایط رقابت‌پذیری نیز در میزان صادرات بی‌تاثیر نیست بنابراین به‌طور قطع رشد صادرات صنایع غذایی در ایران تحت تاثیر تمام این مولفه‌ها و شاخص‌ها قرار می‌گیرد.

صادقی‌نیارکی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های صنایع غذایی این است که در بخش‌های مختلف صنایع غذایی، ظرفیت‌سازی‌های مناسبی انجام شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بخش خصوصی بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده و خوشبختانه دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها در صنایع غذایی ایران حضور ندارند. همچنین انتقال فناوری و ماشین‌آلات در صنایع غذایی کشور انجام شده و بیشتر واحدهای تولیدی صنایع غذایی با استفاده از فناوری‌های روز مشغول به فعالیت هستند.

صادقی‌نیارکی درباره چالشی‌هایی که در مسیر توسعه صادرات صنایع غذایی وجود دارد، افزود: یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی که تولیدکنندگان و صنعتگران در صنایع غذایی با آن مواجه هستند، بالا بودن نرخ مواد اولیه مورد نیاز این واحدها در ایران نسبت به سایر کشورهاست.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی، مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی محسوب می‌شود، اظهار کرد: اگر وزارت جهادکشاورزی برای کاهش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی گام‌های جدی بردارد به طورحتم می‌توان شاهد رشد و رونق در بخش‌های مختلف صنایع غذایی کشور بود زیرا مواد اولیه واحدهای تولیدکننده صنایع غذایی به وسیله محصولات کشاورزی تامین می‌شود.
مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه واحدهای صنایع غذایی و ضرورت ایجاد واحدهای صنعتی جدید اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۱هزار بنگاه در صنایع غذایی فعال هستند و نشان(برند)های مطرحی نیز در این صنعت داریم.


صادقی‌نیارکی ابراز کرد: اگر به‌دنبال توسعه صادرات و بهبود وضعیت صنایع غذایی در بخش تولید هستیم باید هلدینگ‌ها و همچنین نشان(برند)سازی را دنبال کنیم و لازم است حتی واحدهایی به لحاظ مالکیت، نشان(برند)سازی، ادغام در تولید و تراز تولید نیز با یکدیگر هماهنگ باشند بنابراین نیازی به ایجاد واحدهای جدید در صنایع غذایی و افزایش ظرفیت نداریم. وی یادآور شد: درنهایت واحدهایی می‌توانند افزایش ظرفیت بدهند که بنیه مناسب و قدمت داشته و برای توسعه بازار نیاز به افزایش ظرفیت داشته باشند، در غیراین صورت ما در بیشتر رشته‌های صنایع غذایی، ظرفیت‌سازی مناسبی کرده‌ایم و نیازی نیست که به افزایش ظرفیت جدید اقدام کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات در صنایع غذایی گفت: تولیدکنندگان محصولات صنایع غذایی علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی باید به ظرفیت بازارهای هدف نیز توجه جدی داشته باشند و برای دستیابی به بازارهای هدف جدید تلاش کنند.

پرداخت جایزه صادراتی، راه نجات صنایع غذایی
همچنین کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمنهای صنایع غذایی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: صنایع غذایی همواره با مشکلاتی جدی مواجه بوده اما مهم‌ترین مسئله ما بحث بالابودن قیمت تمام‌شده محصولات غذایی ایران نسبت به سایر رقباست.

وی با اشاره به بالابودن قیمت تمام‌شده محصولات غذایی در ایران افزود: قیمت محصولات صنایع غذایی در ایران نسبت به سایر رقبا بسیار زیاد است تا جایی که ما نه با رقبای آسیایی و نه با رقبای اروپایی و امریکایی خود در صنعت غذایی به لحاظ قیمت تمام‌شده، قدرت و قابلیت رقابت نداریم. دبیر انجمن کانون صنایع غذایی ادامه داد: یکی از عمده‌ترین دلایل بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات صنایع غذایی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان این است که به تولیدکنندگان این صنعت به هیچ عنوان جایزه یا یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود و این در حالی است که رقبای ما برای تولید صنایع غذایی از یارانه بهره‌مند بوده و همچنین جایزه صادراتی دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات صنایع غذایی در ایران به حدی است که قیمت مرغ کشتار و منجمد شده در ایران نسبت به برزیل ۱۰درصد گران‌تر است و یا اینکه قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم ایران در مقایسه با نرخ گندم در روسیه ۱۰درصد بیشتر است.

زرگران با اشاره به بخشودگی مالیاتی که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات غذایی در تمام دنیا لحاظ می‌شود، خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای دنیا مرسوم است که صادرکنندگان مشمول تخفیف یا بخشودگی مالیاتی می‌شوند اما این امر هرگز برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان مواد غذایی در ایران رخ نمی‌دهد و تنها برای فعالان صنایع غذایی شاهد بخشودگی در مالیات بر ارزش‌افزوده هستیم که به هیچ عنوان در کاهش قیمت تمام‌شده محصولات صنایع غذایی کشور موثر نیست.


دبیر کل کانون انجمنهای صنایع غذایی با تاکید بر ضرورت احیای جوایز صادراتی و همچنین پرداخت یارانه به صادرکنندگان محصولات غذایی یادآور شد: سال گذشته ارزش صادرات صنایع غذایی کشور به ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار رسید که بیشترین حجم و ارزش صادرات ابتدا به لبنیات و پس از آن به شیرینی و شکلات اختصاص داشت.
زرگران با تاکید بر ضرورت افزایش تولید و صادرات محصولات صنایع غذایی ابراز کرد: افزایش صادرات صنایع غذایی یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش درآمدهای ارزی کشور است اما به‌طور قطع نیازی به ایجاد واحدهای تولیدی جدید نداریم بلکه باید با بهبود فناوری از تمام ظرفیت واحدهای تولیدی فعلی برای افزایش میزان تولید صنایع غذایی استفاده کنیم.


منبع: صمت
کد خبر ae8e0eca1fa34875ab6ec14a25d6e768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =