کشاورزی> در شرایطی که طی هفته‌های اخیر بازار میوه در آستانه‌ی سال نو پر از میوه‌های قاچاق شده، گمرک در بخشنامه‌ای جدید میوه‌های وارداتی را موظف به عبور از «ایکس‌ری» کرده است که باید پرسید چرا تاکنون چنین قانونی مصوب نشده بود و حالا پس از این همه قاچاق چه سود؟

 قاچاق میوه مانند دیگر محصولات و کالاهای ممنوعه موضوع تازه‌ای نیست که کشور به تازگی با آن مواجه شده باشد و اصولا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال 1383 به همین دلیل تاسیس شد و شروع به کار کرد اما همچنان شاهد قاچاق میوه و دیگر کالاها به کشور هستیم و پس از اینکه طی هفته‌های اخیر که میوه‌های قاچاق تابستانه آن هم از نیم‌کره‌ی دیگر زمین به کشور قاچاق شدند، گمرک در اقدامی دیرهنگام بخشنامه‌ای جدید مصوب کرد که بر اساس آن محموله‌های میوه باید از دستگاه‌های ایکس‌ری عبور کنند.

طبق اعلام مسعود کرباسیان - رییس کل گمرک ایران - از دوم اسفند ماه بخشنامه‌ای صادر شده تا از حمل یکسره میوه جدا خودداری شود و همه میوه‌ها از مرز قرمز عبور کنند و در دستگاه ایکس ری قرار بگیرند. همچنین از ترانزیت میوه در مرزهای ورودی جدا جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه ورود انواع میوه به جز چهار قلم میوه گرمسیری آناناس، انبه، نارگیل و موز به کشور ممنوع است، به ایسنا گفت: برای ورود کالای ترانزیتی به کشور در زمان ورود اصل مجوز حفظ نباتات الزامی است و مقرر شده در زمان خروج نیز علاوه بر نظارت گمرک، سازمان حفظ نباتات نیز نقش داشته باشد.

اما اینجا سوالی مطرح می‌شود که چرا تاکنون واردات میوه بدون نظارت سیستماتیک و از طریق دستگاه‌های ایکس‌ری صورت نمی‌گرفت و پیش از این اگر کانتینر حامل میوه‌ای قصد ورود به کشور را داشت تنها با بازدیدهای شخصی ماموران آن هم از قسمت جلوی کانتینرها واردات به راحتی صورت می‌گرفت؟ و اگر قاچاق‌چیان، میوه‌های ممنوعه را پشت میوه‌های مجاز جاساز می‌کردند به راحتی می‌توانستند با پرداخت عوارض آن هم به نام میوه‌های مجاز وارداتی یا حتی اجناس غیر خوراکی آن را به کشور وارد کنند.

البته پیش از این نیز سید محمود نوابی - رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان - با بیان اینکه میوه از مرزهایی وارد می‌شود که سود یا عوارض کلی آن پرداخت نمی‌شود و واردات آن با خوداظهاری کاذب صورت می‌گیرد، گفته بود میوه، محصولی نیست که بتوان به صورت کوله‌بری یا ته‌لنجی وارد کشور کرد، مگر می‌شود میوه از شیلی، فرانسه یا مصر به صورت کوله‌بری وارد کشور شود و بدون کوچک‌ترین لک و آسیبی در مغازه‌ها فروخته شود و میوه‌های قاچاق در کانتینرهای وارداتی جاساز شده‌اند.

البته پس از ابلاغ این بخشنامه‌ جدید نیز این سوال مطرح می‌شود که چند درصد از گمرکات کشور مجهز به دستگاه ایکس ری هستند و اصولا واردات میوه چگونه از دیگر محموله‌ها تشخیص داده می‌شود که بخواهیم آن‌ها را مجبور به گذشتن از دستگاه ایکس‌ری کنیم؟ و چرا همه گمرک‌های کشور به چنین دستگاه‌هایی مجهز نمی‌شود تا همه محموله‌های وارداتی و صادراتی از لنز دوربین‌های ایکس‌ری دیده شوند و راه فراری برای قاچاق‌چیان وجود نداشته باشد؟

منبع:ایسنا
کد خبر aff39f2b082d41b494a76bf345c008f2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =