هفته آینده با حضور وزیر جهاد کشاورزی، بسته جامع حاصلخیزی خاک که نقشه تغذیه‌ای هشت محصول استراتژیک را دربر دارد، رونمایی می‌شود.

رییس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور در حاشیه واگذاری چهار دانش فنی جدید به بخش خصوصی، گفت: کودهای زیستی برای محصولات زراعی و باغی بسیار مؤثر بوده زیرا دارای ریزوبیوم‌هایی هستند که با ریشه گیاهان همزیستی می‌کنند و باعث تولید مقدار قابل توجهی نیتروژن می‌شوند و بدین‌ترتیب مصرف کودهای شیمیایی تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

کاظم خاوازی افزود: این دانش فنی برای سومین‌بار به بخش خصوصی واگذار شده است و امید می‌رود که توسط کشاورزان به مصرف رسیده و بدین‌ترتیب علاوه بر افزایش عملکرد محصول در واحد سطح، از مصرف کودهای شیمیایی نیز تا حدی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این مایه تلقیح‌ها می‌تواند تا حدود 90 درصد مصرف کشاورزان را به کودهای نیتروژنه کاهش دهد.

خاوازی ادامه داد: بخش خصوصی متناسب با نحوه تقاضای بازار می‌تواند تولیدات مناسبی را داشته و مؤسسه تحقیقات خاک و آب در بخش‌های ترویجی و آموزشی کمک‌های مؤثر را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی برای دانش فنی واگذارشده، زمینه‌های عرضه را برای محصول سویا در استان‌های مازندران و گلستان، محصول نخود در استان کرمانشاه و لوبیا در استان‌های مرکزی و لرستان فراهم آورده است.

خاوازی یادآور شد: این مؤسسه همراه بخش خصوصی فوق بوده و سرویس‌های نظارتی و تیم‌های کارشناسی، ترویج و آموزش را در تمامی مراحل عهده‌دار خواهد بود.

خلاصه بسته جامع حاصلخیزی در دو بخش

رییس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور از رونمایی بسته جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهان توسط وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و تأکید کرد: با حمایت معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بسته جامعی برای هشت محصول اساسی که قرار است ضریب خوداتکایی آنها افزایش یابد، تهیه شده که توسط وزیر جهاد کشاورزی در هفته آینده رونمایی می‌شود.

وی اظهار داشت: گندم، جو، کلزا، ذرت، پنبه، برنج و حبوبات از محصولاتی است که نقشه تغذیه‌ای آنها از قبل از کاشت تا مراحل پس از برداشت تهیه شده است.

خاوازی در پایان گفت: این بسته در دو بخش است که یکی سیاست‌گذاری کلان در بخش‌های استانداردها، تأمین، توزیع، برآورد، مسائل زیست‌محیطی، بهداشت و آموزش کودهای شیمیایی را دربر دارد و در بخش دوم دستورالعمل‌ها در آن قید شده است.

منبع:ایانا
کد خبر ba4b21fc86eb490faa508c0148f587fb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =