کشاورزی> صادرات مجدد یا صادرات محصولات ایرانی به ویژه محصولات کشاورزی ایران با نام برندهای دیگر کشورها موضوع تازه‌ای نیست اما در چند وقت گذشته در حالی که برخی از افراد بر این باورند که کیوی ایران تنها پاسخگوی نیاز داخلی است، با نام تجاری ترکیه صادر می‌شود.

 کشور نیازی به واردات میوه ندارد هر چند وقت یکبار اخباری مبنی بر صادرات مجدد محصولات کشاورزی ایرانی از کشورهای دیگر با نام‌های تجاری کشورهای واسطه رسانه‌ای می‌شود، محصولاتی که از آن‌ها می‌توان به زعفران ایرانی اشاره کرد.

در جدیدترین اخبار منتشره مبنی بر صادرات مجدد محصولات کشاورزی ایران از کیوی نام برده شده و ادعا شده است که کیوی ایرانی با نام کیوی ترکیه به دیگر کشورها صادر می‌شود.

قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو خود با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده تاکنون کیوی ایران با برند (نشان) ترکیه به کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

عنایت‌الله بیابانی محصول کیوی ایران به استان آذربایجان غربی ارسال و از آنجا بسته بندی و با نشان ترکیه به اروپا و دیگر کشورها صادر می‌شد اما اکنون به علت تعرفه 20 درصدی بر روی محصولات باغی صادراتی ایران از سوی دیگر کشورها صادرات کیوی و البته دیگر محصولات را با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی باید ساختار درستی تعریف و مدیریت شود تا برای اقتصاد پس از تولید برنامه داشته باشیم و محصولات با نام و نشان ایران صادر شود.

قائم مقام خانه کشاورز گفت: امروز به گونه ایست که میوه کیوی که صادرات آن برای باغدار و کشور منافع داشت صادرات آن با مشکل مواجه است که وجود قوانین دست و پاگیر و نداشتن روابط تجاری و اقتصادی مدیریت شده با کشورهای منطقه از دیگر عوامل کاهش صادرات میوه است.

در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با میزان بیان کرد: حجم اعظم تولید کیوی در کشور مصرف داخلی دارد.

حسین مهاجران گفت: حجم صادرات کیوی ایرانی بسیار اندک است و دو کشور لهستان و فرانسه بزرگترین صادرکنندگان کیوی دنیا به حساب می‌آیند و این در حالی است که روسیه بزرگترین واردکننده کیوی دنیا شناخته شده و اندکی از کیوی ایران به این کشور صادر می‌شود.

اما قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه در سالجاری نیازی به واردات میوه احساس نمی‌شود، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود حدود 180 هزار تن کیوی در سالجاری تولید شود که حجم اعظم آن به کشورهای عراق، ارمنستان، قزاقستان و روسیه صادر شود.

عنایت‌الله بیابانی در گفتگو با میزان، اظهار کرد: حجمی از معاملات کیوی در مرزهای کشور انجام می‌شود و این دست از معاملات عاملی شده تا آمار دقیقی از معاملات و حجم صادرات کیوی وجود نداشته باشد.

وی افزود: صادرات مجدد کیوی به نام نشان تجاری ترکیه از گذشته صورت می‌گرفت که نباید ادامه داشته باشد زیرا کیفیت کیوی ایرانی به مراتب بهتر از کیوی کشور ترکیه است.

او در رابطه با حضور پرقدرت فرانسه و لهستان در بازار کیوی دنیا، خاطرنشان کرد: این دو کشور در پی حمایت‌های دولتی و ساختار بازار فرانسه و لهستان، بازار کیوی دنیا از آن این دو کشور شده است.

بیابانی افزود: با توجه به حجم تولید سالجاری و شرایط نگهداری کیوی اگر برنامه مناسبی برای عرضه و صادرات این محصول کشاورزی صورت نگیرد، در آینده مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد.

قائم مقام خانه کشاورز با تاکید بر اینکه حجم اعظم کیوی در سردخانه نگهداری می‌شود، گفت: پیش بینی می‌شود حدود 180 هزار تن کیوی در سالجاری تولید شود که حجم اکثر این محصولات به عراق، ارمنستان، قزاقستان و روسیه صادر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود سرمای شدید در شمال غربی کشور و سیل در جنوب غربی ایران شرایط محصولات کشاورزی به خصوص میوه در چه وضعیتی قرار دارد، بیان کرد: محصولاتی که در شمال کشور کشت شده‌اند مشکل خاصی نخواهند داشت و این در حالی است که سرما و یخبندان آنچنان آسیبی به میوه‌های شمال وارد نکرده است.

او یادآور شد: احتمال داده می‌شود سیلخرابی‌هایی را در مناطق غرب و جنوب غربی کشور وارد کرده باشد که با این تفاسیر احتمال داده می‌شود برای تامین میوه کشور نیازی به واردات وجود نداشته باشد.

حال جای سوال دارد که چه مقدار از کیوی ایران به بازارهای هدف صادر می‌شود زیرا حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی معتقد است حجم بسیار اندکی از کیوی ایران صادر می‌شود و حجم اعظم تولید این میوه مصرف داخلی دارد اما در طرف مقابل عنایت‌الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز بر این باور است که حجم اعظم تولید کیوی ایرانی به بازارهای همسایه صادر می‌شود و این در حالی است که فرانسه و لهستان بزرگان بازار کیوی دنیا به حساب می‌آیند.

اما فارغ از این مسائل تا چه زمان باید اخباری از این دست اتفاقات مبنی بر آنکه میوه یا زعفران ایرانی با بسته بندی خارجی و نام تجاری دیگر کشورها صادرات مجدد انجام شود و از سوی دیگر برای رفع چنین مشکلی چه باید کرد؟

منبع:میزان
کد خبر bc92c7ee68aa464aa8e9b08cc0ff9783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =