مواد غذایی> در حالی که آلودگی هوای تهران  و اخبار پارازیتی ادامه دارد، مدت ها است که اخباری از آلودگی مواد غذایی نیز روی خط رسانه ها می رود.اخباری که نگرانی های جدی برای افکار عمومی ایجاد کرده که هر چه می خورند از برنج و گوشت و مرغ گرفته تا محصولات کشاورزی همه و همه آلوده است و به نظر می رسد مردم ایران و پایتخت نشین ها هیچ خوراک سالمی ندارند!

هنوز از یادها نرفته است که سال گذشته، مسئولان وزارت بهداشت اعلام كردند هفت محصول كشاورزي براي بررسي باقيمانده سموم آفت‌كش‌ها به دست بررسي و تحقيق سپرده شده‌اند.

اما گزارش اين تحقيق در سال گذشته منتشر نشد. تا اينكه اواخر فروردين‌ماه امسال و در آستانه هفته سلامت، دکتر رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو از اتمام بررسي‌ها روي باقي‌مانده سموم کشاورزي در هفت محصول پرمصرف کشاورزي خبر داد و گفت: «آنچه از آخرين آناليزهاي انجام‌شده برمي‌آيد اين است که ميزان باقي‌مانده سموم در هفت محصول پرمصرف کشاورزي 8درصد بيش از حد مجاز است. نتايج بررسي‌ها از وجود 30درصد باقي‌مانده سموم در برخي محصولات کشاورزي حکايت دارد اما ميانگين سموم باقي‌مانده تنها 8درصد در هفت محصول پرمصرف است.»

او گفته بود وزارت جهاد کشاورزي بايد سازوکاري براي ميزان و زمان استفاده از سموم کشاورزي توسط کشاورزان تدوين کند: «ميزان سم مصرفي توسط بخش کشاورزي ما بيشتر از استانداردهاي جهاني نيست اما تنها نگراني ما در اين حوزه ميزان و زمان مصرف سم توسط کشاورزان است چراکه نمي‌توان سم را از کشاورزي حذف کرد اما مي‌توان آن را مديريت کرد.»

هنوز تکلیف این موضوع مشخص نشده اما ماجرای روغن پالم در لبنیات، سرب در مرغ ، رادیواکتیو در ماهی های پرورشی و  انواع و اقسام آلودگی ها در مواد تولیدی صنعتی روی خط رسانه ها رفت و می رود.

آبلیمو ها هم آلوده اند!

به تازگی نیز، معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رئيس سازمان غذا و دارو گفته: بسياري از آبليموهاي صنعتي، طبيعي نيستند.

 رسول ديناروند افزود: نتايج به دست آمده از سوي همكاران سازمان غذا و دارو در رابطه با آبليموها، نتايج خوبي نيست و هشدارهايي كه قبلا در اين زمينه به مردم داده شده، كماكان ادامه دارد. او اظهار داشت: البته اينطور نيست كه در تهيه اين آبليموها، از مواد سمي و خطرناك استفاده شود، اما آن آبليمو طبيعي كه مردم انتظار دارند، نيست.

 ديناروند خاطرنشان كرد: درصدد هستيم از سوي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، دو نوع استاندارد را براي آبليموها با عنوان طبيعي و كنسانتره تعريف كنيم و نوع آن، در بسته‌بندي نوشته شود و اختلاف قيمت نيز داشته باشند تا افراد مجبور به تخلف نشوند.

پيش از اين نيز، مرتضي خدايي رئيس شعبه ويژه تخلفات دارويي و بهداشتي تعزيرات استان تهران از تشكيل پرونده براي برندهاي معروف توليد آبليمو و آبميوه خبر داده و گفته بود: قرار شد در قالب گشت‌هاي مشترك نظارت بر شركت‌هايي انجام شود كه به هر عنوان در برچسب‌ها و تبليغاتشان اعلام مي‌كنند آنچه داخل ظرف آبليمو و آبميوه‌شان وجود دارد، طبيعي است. همچنين محمد محمدي مديركل تعزيرات حكومتي استان تهران اظهار كرد: برخي شركت‌هاي توليد آبميوه و آبليمو كه تعداد آنها نيز رو به افزايش است، با درج نام و تصوير ميوه و مركبات، كالاي خود را به عنوان آبميوه طبيعي عرضه مي‌كنند اما اين كالاها حاوي فرآورده‌هاي شيميايي است.

 به این ترتیب است که اخبار آلودگی ها همچنان ادامه دارد و مردم را سرگردان کرده که چه بخورند و چه نخورند!

پرتابل کنترل کیفیت کالا راه اندازی می شود؟

حالا اما ، معاون وزير بهداشت  یک خبر خوش هم برای مردم داشته که شاید با اجرایی شدن ان وضعیت کمی بهبود یابد.به گفته دیناروند، راه اندازي پورتالي براي دسترسي مردم در زمينه اطلاعات كنترلي كالا دستور کار دولت است. او گفته: در اين برنامه، درگاهي براي مردم تعريف مي‌شود تا در صورت جست‌وجوي هر كالا، نتايج آزمايشگاهي آن در گذشته را دريافت كنند كه اين كار به انتخاب مردم كمك خواهد كرد.  

رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه كارهاي بزرگي در حوزه فناوري اطلاعات در حوزه بهداشت در حال انجام است، اظهار كرد: زماني كه اين كارها انجام شد، به مردم گزارش مي دهيم. او اظهار اميدواري كرد كه طرح‌هاي فناوري اطلاعات در حوزه سازمان غذا و دارو در دولت تدبير و اميد به سرانجام برسد تا نتيجه به مردم ارائه شود. باید منتظر ماند و دید با راه اندازی این سامانه شک و شبهه مردم نسبت به آلودگی ها کمتر می شود یا خیر؟

منبع: شفاف
کد خبر bfecac039f7049fea278d41f7dad0734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =