مواد غذایی> رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: درصد ابتلای دام ها به بیماری تب برفکی در شهریور سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 65 درصد کاهش یافت.

مهدی خلج با اشاره به اینکه هشدار به‌موقع و مدیریت کانون های آلوده عامل مهمی در کنترل شیوع بیماری تب برفکی بوده است، افزود: بر اساس گزارش های موجود میزان تلفات دام در مقایسه با سال 93 حدود 20 تا 25 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: از آنجا که منطقه ورود بیماری تب برفکی به کشور به صورت سنتی مرزهای شرقی کشور است با برنامه ریزی ها و اجرای طرح قرنطینه استان سیستان و بلوچستان و ممنوعیت ورود و خروج دام از این استان و استان خراسان جنوبی بیماری در این استان‌ها مشاهده نشده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بر اساس گزارش های موجود درصد ابتلای بیماری تب برفکی در دام های استان کرمان و جنوب کرمان در حداقل موارد است.
خلج گفت:‌ اما این بار بیماری تب برفکی به علت شرایط نامناسب امنیتی در کشورهای منطقه و با ورود گروه های تروریستی، ویروس جدیدتری وارد شد.
وی افزود: واکسن های موجود امکان مقابله با این ویروس جدید را نداشت و شرکت های مطرح تولید واکسن تب برفکی نیز برای تولید واکسن مناسب توقف زمانی برای تولید نیاز داشتند که این عوامل سبب شد بیماری تب برفکی دام های کشور را تهدید کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در کشور با محدودیت تولید و کیفیت واکسن های موجود مواجه شدیم.
خلج تصریح کرد: در سال گذشته منابع تولید واکسن در داخل کشور به شدت کاهش یافت بنابراین سازمان دامپزشکی کشور با ارائه هشدارهای لازم برای مدیریت بیماری به دامداران، اتحادیه دامداران و مسئولان و اقدامات عملی در کانون های آلوده موفق شد درصد شیوع بیماری را در مقایسه با مدت مشابه سال 93 به حدود 20 تا 25 درصد کاهش دهد.
سازمان دامپزشکی کشور با تشویق بخش خصوصی و صدور مجوز های لازم نخستین کارخانه تولید واکسن تب برفکی را در اسفند سال گذشته افتتاح کرد
وی گفت: علاوه بر این سازمان دامپزشکی کشور با تشویق بخش خصوصی و صدور مجوز های لازم نخستین کارخانه تولید واکسن تب برفکی را در اسفند سال گذشته افتتاح کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بر اساس توافقنامه مشترک با شرکت تولید واکسن سازمان دامپزشکی کشور 2 میلیون دوز واکسن تب برفکی را خریداری کرد که تاکنون یک میلیون دوز تحویل شده است.
خلج همچنین از صدور مجوز برای احداث دومین کارخانه تولید واکسن تب برفکی خبرداد و گفت: این کارخانه نیز ظرفیت تولید 2 میلیون دوز واکسن را دارد.
برای تامین نیاز دامداران به واکسن تب برفکی تا کنون 2 میلیون دوز واکسن از کشورهای اروپایی وارد کردیم
وی افزود: برای تامین نیاز دامداران به واکسن تب برفکی تا کنون 2 میلیون دوز واکسن از کشورهای اروپایی وارد کردیم و علاوه بر این اتحادیه دامداران نیز قرار است تعدادی واکسن از ترکیه وارد کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مرکز شیوع بیماری در دام های سبک؛ بز و گوسفند روستایی و عشایری است و موارد شیوع در گاوداری های صنعتی گوشتی بسیار کم است.
خلج افزود: با اجرای روش های مدیریت و کنترل بیماری این ویروس به دامداری های صنعتی شیری وارد نشده است.
وی گفت: بر اساس گزارش دامپزشکان در استان البرز هیچ موردی از بیماری وجود ندارد و تنها در استان تهران و قزوین یک یا دو مورد از بیماری گزارش شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال با توجه به گرمای زودهنگام و به علت تجمع دام عشایری در استان های ایلام و خوزستان و منطقه مراوه تپه دامداران و عشایر گزارش هایی مبنی بر بیماری تب برفکی به سازمان ارسال کردند اما با مراجعه کارشناسان و بررسی آنان مشخص شد مورد خاصی وجود ندارد.
خلج افزود: دامداران به محض اینکه احساس کردند موردی از بیماری در گله وجود دارد به ادارات کل دامپزشکی استان و شهرستان مراجعه کردند و با واکسن موجود تا حدی بیماری مدیریت شد.
وی با تاکید بر اینکه دامداران به مسئولان اعتماد کنند، گفت: موفق شدیم کانون های بیماری را مدیریت کنیم و شیوع بیماری روند نزولی دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: تلاش داریم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی منابع مالی مورد نیاز برای واردات واکسن تب برفکی را تامین کنیم.
خلج گفت: باید بپذیریم واکسن، گران است و حجم اعتبارات مورد نیاز نیز بالا و منابع اعتباری نیز محدود است.
وی از اجرای طرح سامانه یکپارچه قرنطینه خبر داد و افزود:‌ بر اساس این طرح جابجایی دام زنده، مواد خام دامی و خوراک دام فقط با مجوز ادارات کل دامپزشکی استانها امکان پذیر است و افراد باید پس از تایید سلامت دام و محموله خود و دریافت مجوز برای جابجایی اقدام کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان راهداری فقط در صورت دریافت برگه تایید سلامت اجازه بارگیری و رفت و آمد را برای خودروها صادر می کند، در غیر این صورت نیروی انتظامی با عنوان محموله غیرمجاز با متخلفان برخورد خواهد کرد.
خلج افزود: واکسن موردنیاز برای کنترل بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی از 20 روز پیش وارد شده است و پس از پایان تعطیلات در اختیار دامداران قرار می گیرد.

منبع:صدا و سیما
کد خبر c15870469942455c9557dc623098520b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =