۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
مواد غذایی> حضور هیات آلمانی در اتاق ایران و اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری در کشور و همچنین اعلام کمپانی‌های بزرگ نظیر مک‌دونالد برای سرمایه‌گذاری در کشور نشان‌دهنده بهبود فضای کسب و کار و رونق تجارت پس از توافقات به‌عمل‌آمده در موضوع مذاکرات هسته‌ای است.


رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اعلام این خبر گفت: پس از اعلام خبر توافقات صورت‌گرفته در حوزه مذاکرات هسته‌ای، اعلام آمادگی شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران و کشورهای منطقه آغاز شده است.

کاوه زرگران افزود: اعلام آمادگی مک‌دونالد برای سرمایه‌گذاری در ایران که به‌عنوان مهم‌ترین خبر خبرگزاری‌ها در چند روز گذشته بود، مؤید توسعه تجارت و بازرگانی پس از توافقات هسته‌ای است که باید آن را به فال نیک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هرچند اتاق تهران بنا دارد به تناسب تسهیل سرمایه‌گذاری و حذف مبادلات پولی، اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای مختلف را آغاز کند، اما در مرحله نخست انتقال تکنولوژی و ارزیابی شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران در وهله نخست قرار دارد.

اعلام آمادگی آلمانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ادامه داد: در جلسه‌ای که صبح امروز در اتاق ایران با حضور هیئت‌های تجاری آلمانی برگزار شد، این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران و کشورهای منطقه اعلام آمادگی کرد.

زرگران تصریح کرد: هرچند جلسه امروز حول محورهای کلان اقتصادی بود و در حوزه غذا و کشاورزی وارد نشد، اما به‌نظر می‌رسد آلمان‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار 300 میلیونی منطقه خاورمیانه عزم خود را جزم کرده‌اند که ایران نیز یکی از بازارهای هدف آنها خواهد بود.

وی یادآور شد: سرمایه گذاری شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نشان‌دهنده رونق تجارت در داخل ایران است و همواره می‌توان با ابزارهای حمایتی نظیر کنترل تعرفه به کمک بخش‌های آسیب‌پذیر آمد و نباید نسبت به آن نگرانی داشت.

زرگران تأکید کرد: در بسیاری از کشورها که شرایط تحریم وجود ندارد و اقتصاد باز حاکم است، دروازه‌ها برای واردات باز محسوب می‌شود، اما برای حمایت از بازار داخلی، دولت‌ها با ابزارهای تعرفه‌ای بازار داخلی خود را کنترل می‌کنند و این ظرفیت نیز در اختیار ایران هست.

ایران در حوزه غلات و روغن خام واردکننده است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که آیا واردات محصولات کشاورزی پس از توافق در مذاکرات تقویت خواهد شد، اظهار داشت: در بخش کشاورزی به‌ویژه کالاهای اولیه، ایران همواره در فهرست واردکنندگان قرار داشته است، همان‌طور که 95 درصد از روغن مورد نیاز کشور از بازارهای خارجی تأمین شده و 50 درصد غلات مورد نیاز نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی همچنین گفت: پس از تحریم، شرایط اقتصادی کشور در شرایط متفاوتی قرار می‌گیرد و لازم است دولت و بخش خصوصی برای کنترل آن و جلوگیری از صدمه دیدن بازار داخلی جلسات منظمی برگزار کنند، اما باید قبل از دمیدن نگرانی بین فعالان حوزه تولید، از رونق تجارت و بهبود فضای کسب و کار با توافق ایجادشده در حوزه مذاکرات هسته‌ای سخن گفت.

صادرات دو میلیارد و 300 میلیون دلاری مواد غذایی


زرگران در ادامه افزود: سال گذشته دو میلیارد و 300 میلیون دلار محصولات غذایی به کشورهای مختلف صادر شده که بیش از 65 درصد آن به کشور عراق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر عراق، کشورهای منطقه و روسیه که به لحاظ فرهنگی و ذائقه نزدیکی بین کشورها وجود دارد، بازارهای هدف مناسبی برای محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران است که به‌نظر می‌رسد پس از رفع تحریم‌ها برای بازاریابی محصولات جدید باید به آن فکر کرد.

زردگران تصریح کرد: اتاق در نظر دارد اعزام هیات‌های تجاری را به کشورهای منطقه به‌منظور افزایش تبادلات تجاری کشور با سایر کشورها در دستور کار قرار دهد.

منبع:ایانا
کد خبر c1a694f27f4c4b999d9199990a2e862b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =