علیرضا صفاخو - سردبیر ایانا

در حالی صبح امروز هشتم مهرماه، دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی در محل مصلی تهران برگزار می شود که نخستین دوره این جشنواره با استقبال خارق العاده و حتی فراتر از تصور مواجه شده بود. استقبالی که حاکی از پتانسیل بالای کشت گیاهان دارویی در کشوری با اقلیم مناسب ایران برای تولید و حتی صادرات فراورده های دارویی برخوردار از ارزش افروده بالاست. این در حالی است که با عنایت به مشکل کم‌آبی -که به‌تازگی عواقب تلخ و حتی پر مخاطره آن پس از اهل کیاست، مورد توجه بسیاری از اهالی سیاست و درایت قرار گرفته و البته هنوز با درک آن توسط عموم مردم فاصله بسیار است - لزوم توجه به اصول کشت محصولات کشاورزی، ضرورتی دو چندان پیدا می‌کند. در واقع به گواه آمار تولید، الگوی کشت کنونی که با توجه به روش‌های سنتی است، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز روز داخل کشور باشد و منجر به منفک‌شدن بخش نیروی کار از بخش کشاورزی نیز شده است. گرچه این مسئله تهدید به شمار می‌رود، اما باید به ‌عنوان یک فرصت، زمینه را برای کشت گیاهان دارویی در کشوری با مختصات ایران فراهم کرد و تهدید را به فرصت بدل کرد. به ویژه که وزیر جهاد کشاورزی نیز اخیرا به درستی بارها بر درک واقعیت محتوم کم آبی در کشوری مانند ایران بسیار تاکید دارد.

فرصتی که می‌توان از تهدید کم‌آبی به‌وجود آورد، بحث کشت گیاهان دارویی است که حتی در نقاط کم آب زراعی نیز قابلیت کشت دارند. بدون شک توسعه زمینه‌های کشت گیاهان دارویی می‌تواند در اشتغال‌زایی بسیار تأثیرگذار باشد.

از طرف دیگر، باید توجه ویژه‌ای به سیاست‌های کلان ابلاغی در خصوص علم و فناوری داشت و یکی از مواردی که می‌شود آن را تقویت کرد، مرجعیت علمی و تقویت بنیان‌های علمی در حوزه گیاهان دارویی با نگاه "جهاد مستمر" است. با توجه به منابع و کتب مختلف که مربوط به هزاران سال پیش هستند، ایران باید به‌عنوان مرجعیت علمی گیاهان دارویی شناخته شود که تنها با سیاست‌گذاری و عمل به جای حرف می‌توان به این مهم دست یافت.

کما این که مزیت نسبی کشور از نظر شرایط متنوع اقلیمی و گونه‌های مختلف گیاهان دارویی ایجاب می‌کند به توسعه تولید گیاهان دارویی توجه داشت که در این وادی، مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان در شناخت ظرفیت‌های موجود می‌توانند نقش به‌سزایی داشته باشند. ااتفاق مبارکی که می تواند در نهایت منجر به اشتغال‌زایی شود.

اما فارغ از نکات یاد شده، نکته قابل توجه این است که باید به ایجاد ارزش افزوده نیز توجه ویژه‌ای صورت بگیرد و نباید میزان کشت را افزایش داد و خام فروشی کرد؛ بلکه باید با تولید محصولات مختلف دارویی، آرایشی و بهداشتی و ... بالاترین ارزش افزوده را ایجاد کرد تا از مواهب آن همه گروه های مولد و هدف بهره مند شوند.

به هر حال باید دید در دومین نمایشگاه و جشنواره که دقایقی دیگر با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی آغاز می شود، مجریان و شرکت کنندگان در عمل طی فصله دوره نخست و دوره دوم چه تمهیداتی را برای توسعه تولید و تجارت گیاهان دارویی در عرصه اقتصاد کشاورزی و نظام پزشکی کشور تدارک دیده اند تا بعد به قضاوت نشست درباره آنچه انجام شده و آنچه انجام نشده است!
کد خبر c315accd10a34d43af52dc3779e295a3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =