۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
صنایع غذایی> معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به "امضای پروتکل‌های بهداشتی در بخش دامپزشکی میان ایران و آلمان" گفت: براساس مذاکراتی که با آلمانی ها انجام شد، درصدد تولید لبنیات، مرغ و تخم مرغ به صورت مشترک در ایران با برند آلمانی و صادرات آنها هستیم.

حسن رکنی در خصوص برنامه‌ای که دامداران برای کاهش تدریجی تولید شیرخام در سال جاری به دلیل قیمت پایین این محصول دارند، اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که در 2 سال گذشته وجود داشته، خرید شیرخام دامداران توسط صنایع لبنی به کمتر از نرخ مصوب بوده است و هنوز هم شرایط منطقی پیدا نکرده و این کشمکش میان دامداران و صنایع لبنی ادامه دارد.

وی افزود: در ارتباط با نرخ شیرخام جلسه‌ای درسال جدید میان طرفین تولید شیرخام و صنایع لبنی‌خواهیم داشت، هرچند که این جلسه در سال گذشته نیز (بدون نتیجه )برگزار شده بود.

سازمان حمایت بر اجرای مصوبه هیئت دولت در خصوص شیرخام نظارت کند

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان حمایت، مسئولیت نظارت برقیمت‌ها را دارد از این سازمان خواسته می‌شود، شرایط الزام به رعایت قانون و رعایت مصوبه هیئت دولت در خصوص شیرخام را فراهم کند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه چالش جهانی درباره شیر وجود دارد، یادآور شد: شرکت‌های اروپایی محدودیت تولید خود را برداشته‌اند و رقابت برای صادرات در دنیا افزایش یافته است، اما این به آن معنی نیست که ما نتوانیم صادرات داشته باشم، زیرا بازار‌های منطقه را در اختیار داریم.

رکنی با بیان اینکه سال گذشته 600 هزارتن صادرات محصولات لبنی وجود داشت اضافه کرد: باتوجه به اینکه کشور‌های اطراف ما وارد کننده لبنیات هستند این مزیت برای تولید و صادرات ما وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم آورد که صادرات لبنیات، برای صادرکننده نیز اقتصادی باشد،گفت: باید حضور در بازارهای منطقه پررنگ تر شود که با تنوع محصولات لبنی ما، این امکان فراهم است.

افزایش تولید شیر خام از اولویت های برنامه ششم است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: افزایش تولید شیرخام در برنامه‌های دولت و برنامه ششم، دارای اولویت است و با توجه به ظرفیت‌های تولید باید از این فرصت‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: دامداران معتقد‌اند اگر قیمت مصوب توسط صنایع لبنی رعایت نشود، استمرار این وضعیت آنها را دچار مشکل کرده و موضوع عرضه و تقاضا را برای کنترل نرخ مطرح می‌کنند.

رکنی‌گفت: برای برون رفت از این مشکل، باید شرایط صادرات لبنیات را (به جای کاهش تولید) بهبود داد تا در حجم بیشتر و به صورت روانتر صادارت صورت گیرد.

رکنی با بیان اینکه تعرفه صادرات محصولات لبنی به روسیه بالا است، تأکید کرد: با روسیه مذاکراتی درحال انجام است و موضوعات کلی و پروتکل ها نهایی شده است، اما موانع تعرفه‌ها کماکان وجود دارد که صادرات را دچار چالش کرده است و باید مذاکرات تکمیلی در این ارتباط انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بحث ایجاد " کریدور سبز" میان گمرک ایران و روسیه مطرح است گفت: امیدواریم که این طرح در سال 95 عملیاتی شود تا صادرات لبنیات افزایش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه، باید "اهمیت مصرف لبنیات برای مردم روشن شود" افزود: با وجود اینکه برخی افراد با مشکلات مالی مواجه‌اند، اما باید توسط رسانه‌ها این فرهنگ سازی انجام شود که این ماده پروتئینی چه مزیت‌هایی برای سلامت آنها دارد تا مصرف شیرخام تولیدی دامداران نیز افزایش یابد.

وی درباره نرخ مصوب شیرخام در ایران، در مقایسه با نرخ‌های جهانی اظهار کرد: قیمت شیرخام تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد به طوری که در برخی کشورها علوفه دام‌ها در فضای باز تامین می‌شود و در واقع هزینه‌ای برای تامین خواک پرداخت نمی‌شود، اما در مراودات بین‌المللی قیمت مصوب شیرخام به رقم هرلیتر 1440 تومان ایران نزدیک است.

استفاده از برند‌های اروپایی برای صادرات محصولات و فرآورده‌های‌دامی

رکنی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهایی که در شرایط پسا تحریم به ایران آمده اند به دنبال افزایش ارتباط تجاری خود در بخش کشاورزی با ما هستند ادامه داد: با توجه به پروتکل‌های مشترکی که در بخش دامپزشکی در دیدار روز گذشته با آلمان‌ها امضا شد، امیدواریم براساس سرمایه گذاری‌های مشترک، حضور خود دربازار‌های صادراتی را گسترش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دربرخی اقلام ما مزیت صادراتی داریم که بر اساس سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌توانیم صادرات را گسترش دهیم، گفت: براساس مذاکراتی که با آلمانی ها انجام شده است ما می‌توانم لبنیات، مرغ و تخم مرغ را به صورت مشترک تولید و صادر کنیم.

وی یادآورشد: از برند‌های اروپایی برای صادرات محصولات خود می‌توانیم استفاده کنیم و براساس سرمایه‌گذاری مشترکی که در کشور انجام می‌شود ،صادرات محصولات تولیدی را رونق دهیم.
رکنی در پایان با بیان اینکه آلمانی ها شاخص‌ و استاندارد‌های بالایی در ارتباط با تولیدات محصولات پروتئینی و لبنی دارند و از کشورهای مطرح دنیا به حساب می‌آیند، گفت: سرمایه گذاری مشترک در این بخش و صادرات محصول نهایی، نقش مهمی در شکوفایی تولیدات کشور دارد.

منبع:تسنیم
کد خبر c3d149d40eb942de9fc95c6c74af0e9d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =