کشاورزی> رییس اتحادیه واردکنندگان دام و طیور ایران در واکنش به نامه ۱۵ نماینده مجلس به رئیس جمهور گفت: واردات نهاده‌های دامی در کشور انحصاری نیست، واردات نهاده‌های مورد نیاز کشور توسط 25 شرکت انجام می‌شود.


چند روز پیش 15 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم دولت در زمینه واردات 2 میلیارد دلاری به شکل انحصاری به دست دو شرکت دولتی، شرکت فرآورده‌های دامی جاهد و شرکت جهاد تحقیقات آب و انرژی، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور ارسال کردند.

حمید ورناصری در واکنش به متن نمایندگان مجلس به خبرنگار اقتصادی فارس گفت: واردات نهاده‌های دامی در کشور انحصاری و محدود به دو شرکت فرآورده‌های دامی جاهد و شرکت جهاد تحقیقات آب و انرژی نیست، بلکه واردات نهاده‌های مورد نیاز کشور توسط 25  شرکت انجام می‌شود. ارز تخصیصی از محل 2 میلیارد دلار به 10 شرکت داده شده است و بقیه شرکت‌ها از بقیه منابع در اختیار دولت و بانک مرکزی اقدام به گشایش ال سی می‌کنند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دام و طیور ایران افزود: علاوه بر دو شرکت، فرآورده‌های دامی جاهد و شرکت جهاد تحقیقات آب و انرژی، شرکت‌های پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی که صد در صد دولتی هستند و نیز دو سه شرکت دیگر نیز اقدام به واردات نهاده‌های دامی از محل 2 میلیارد دلار می‌کنند.

وی با بیان اینکه مبلغ اعلام شده توسط نمایندگان مجلس برای واردات دو شرکت، فرآورده‌های دامی جاهد و شرکت جهاد تحقیقات آب و انرژی صحیح نیست، گفت: مبلغ 100میلیون دلار در اختیار شرکت نهاده‌های دام جاهد و 16 میلیون دلار در اختیار شرکت جهاد تحقیقاتی آب و انرژی قرار گرفته است که در مجموع 116 میلیون دلار است حال اینکه در نامه نمایندگان مجلس رقم 2 میلیارد دلار عنوان شده است.

ورناصری گفت: وارداتی که انجام می‌شود در راستای حمایت از تولید است و بهترین سیاستی است که دولت تدبیر و امید برای حمایت از تولید در نظر گرفته است، به این علت که ارز تخصیصی سریعتر وارد کشور شود و دیگر اینکه وزارت جهاد ارز به کالاهای اساسی اختصاص می‌داد و باید از وصول مطالبات اطمینان داشت هر چند که سایر شرکت‌‌ها درخواستی برای این موضوع به وزارت جهاد ارائه ندادند.

ورناصری گفت: شرکت نهاده‌های دامی جاهد وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است اما به عنوان بخش خصوصی اقدام به واردات نهاده‌های دامی نیز می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا به میزان رقم اختصاص یافته برای واردات نهاده‌های دامی، نهاده وارد کشور شده است، گفت: بله این اعتبار برای سال گذشته بود و شرکت نهاده‌های دامی جاهد به تمام تعهدات خود در مورد واردات عمل کرده است.

ورناصری همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که به دنبال فضاسازی هستند بدانند واردات نهاده‌های دامی از طریق 25 شرکت در حال انجام است، وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته توانست از کمبود کالا در کشور و نیز دامپینگ بسیاری از کشورها جلوگیری کند.

به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان دام و طیور ایران با واردات نهاده‌های مورد نیاز قیمت اقلام جو، ذرت و سویا در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت کما اینکه در سالهای گذشته افزایش نرخ نهاده‌های دامی قیمت تمام شده را بالا برد و حاشیه سود تولیدکنندگان به شدت کاهش یافته بود.

به گزارش فارس، 70 درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی وابسته به خوراک دام و طیور است.

به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان دام و طیور ایران کاهش قیمت خوراک دام و طیور در حالی انجام شده است که نرخ مبادله بانک مرکزی هم در کشور رشد داشته است.


منبع:فارس
کد خبر c3f1da0b42284cec8a07ee06560c866c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =