مواد غذایی> اقتصاد غذا - در حالی که آمارها و پیش بینی ها حاکی از کاهش تولید شکر در سال جاری و نیاز به واردات آن در سال 98 است مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با نیاز به واردات شکر اذعان داشت: در سال ۹۸ نیز اتکای ما فقط به تولید داخل است و نیازی به واردات نداریم.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، علیرضا یزدانی مجری طرح چغندر قند کشور همچنین در حاشیه مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی و آغاز سال زراعی ۹۷-۹۸ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح زیر کشت چغندر پائیزه است، اظهار کرد: در این راستا امسال سطح زیر کشت چغندر پائیزه از ۱۷ هزار هکتار به ۲۳ هزار هکتار می‌رسد.
وی در رابطه با نیاز به واردات شکر اذعان داشت: در سال ۹۸ نیز اتکای ما فقط به تولید داخل است و نیازی به واردات نداریم.
این ادعاهای مجری طرح چغندرقند در حالی از سوی این مقام مسوول مطرح می شود که پیش بینی ها و آمارها حاکی از کاهش حداقل 500 هزار تنی شکر در سال جاری است که جا دارد در همین راستا به نکات زیر توجه کرد:
+زحمات و تلاشهای مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و کارخانجات قند و شکر به ویژه انجمن صنفی صنایع قند و شکر در زمینه افزایش تولید شکر داخلی و تلاش برای تنظیم بازار متکی به ارائه آمار صحیح و منطقی،  برکسی پوشیده نیست اما معلوم نیست مجری طرح چغندرقند با چه مستنداتی آمار غیر واقعی و شعارگونه را اعلام می نماید که همین امر باعث از بین رفتن زحمات دلسوزان واقعی تولید شکر در کشور و برهم خوردن نظم بازارمی شود.
+ بر طبق اعلام انجمن صنفی صنایع قند و شکر به عنوان مرجع رسمی و مورد تایید آمار شکر کشور، تولید نیشکر در سال زراعی جاری نصف شده است یعنی به دلیلی کمبود آب و از بین رفتن نیمی از مزارع چند ساله نیشکر خوزستان عملا تولید شکر از نیشکر از 900 هزار تن در سال زراعی گذشته به کمتراز 500 هزار تن خواهد رسید.( ماهنامه شکر تیرماه 97)
+ مجری طرح چغندر قند در حالی خبر از افزایش چغندر پاییزه به 23 هزار هکتار می دهد که کارخانجات قند و شکر به دلیل عدم پرداخت بدهیهایشان به تولیدکنندگان بذور خارجی هیچ گونه واردات بذر چغندرقند پاییزه نداشته اند و به سختی از مانده بذور سال گذشته  بتوان 5 هزار هکتار از اراضی خوزستان را زیر کشت چغندر پاییزه برد و معلوم نیست مجری طرح چغندر قند با کدام مستندات این آمار را ارائه می دهد؟
+ بر فرض محال اگر اظهارات مجری طرح چغندر قند مبنی بر افزایش کشت  چغندر پاییزه  به 23 هزار هکتار درست باشد با توجه به عملکرد حدود 65-70 تن در هکتار این محصول باید گفت حدود 1.5 میلون تن چغندر پاییزه در کشور تولید می شود در حالی که اگر بعد مسافت و هزینه های حمل را نیز در نظر نگیریم کلیه ظرفیتهای کارخانجات قند و شکر در استانهای خوزستان، اصفهان، چهارمحال بختیاری وحتی قزوین و ... توان استحصال شکر از این میزان چغندر قند را ندارد و عملا تولید شکر با این مکانیزم نه تنها اقتصادی نبوده بلکه عملا غیر ممکن است. به بیان ساده تر می توان گفت وضعیت موجود بیانگر این است که نه تنها امکان توسعه کشت چغندر پاییزه در شرایط فعلی وجود ندارد بلکه ما به تولید سال گذشته نیز نخواهیم رسید.
+ خوشبینانه ترین پیشن بینی ها در کشور بیانگر تولید 1.6 میلیون تن شکر در سال جاری از منابع داخلی است و به نظر می رسد اگر آمار مصرف سرانه کشور را  حداقل 2.2  میلیون تن در نظر بگیریم باید بین 600-800 هزار تن شکر تا فصل برداشت سال آینده وارد کشور شود. در ضمن حداقل سه ماه نیاز کشور نیز به عنوان ذخیره استراتژک باید به ارقام فوق اضافه کرد.
اما نکته مهم در این میان این است که ارائه چنین مطالبی از سوی مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی (که با یک محاسبه سرانگشتی نادرست بودن در بعضی موارد وارونه بودن آنها مشخص است)  در سخنرانی ها و مصاحبه  ها و احتمالا ارائه این آمار به مدیران بالا دست از جمله وزیر محترم جهاد کشاورزی و ...  اگر مبنای تصمیم گیری قرار گیرد باید از هم اکنون منتظر بحرانی دیگر در بازار شکر بود.
آیا وقت آن نرسیده که وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر شفاف سازی آمار و ارائه مطالب درست به جامعه به بازسازی نیروی انسانی و تغییر مدیران خود نیز بپردازد؟ یا اینکه وزیر جهاد کشاورزی همچنان قصد دارد با حفظ مدیرانی که کارنامه هایشان در طی سالهای اخیر بارها و بارها مورد نقد قرار گرفته بر همگان اثبات کند که در وزارتخانه محمود حجتی مرغ همچنان یک پا دارد.

کد خبر c427a25773104d5298b7a8c92324730d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =