مواد غذایی> اقتصاد غذا –انجمن صنفی تولیدکنندگان پالایشگاهی فرآوری غلات در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار دریافت ارز رسمی برای واردات ذرت به عنوان کالای اساسی شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، سيدارميا واعظ لاري دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان پالایشگاهی فرآوری غلات (های فروکتوز) در این نامه خطاب به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی آورده است: امروزه در کشور ما ذرت به عنوان خوراک و نهاده های دامی، به صورت خام مصرف می شود در حالی که در سیستم های نوین و دنیای پیشرفته امروز، صنعت فرآوری از ذرت به نحوی پیشرفت کرده است که از این ماده ارزشمند در سیستم های تولید پالایشگاهی غلات، با جدا کردن بخش ها مختلف ذرت،  محصولاتی تولید می شود که با راندمان و اثر بخشی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.
در همین راستا ذرت به‌عنوان ماده اولیه پالایشگاه زیستی غلات نقش مهمی در اجرایی نمودن وظایف و رسیدن به اهداف دارد. ذرت به‌عنوان ماده اولیه در کشور ایران تا قبل از تأسیس این صنعت به‌طور عمده به‌عنوان خوراک دام وارد می‌شد و میزان بسیار کمی از آن‌هم تحت عنوان ذرت انسانی در مصارف غذایی ازجمله تولید پاپ کورن و اسنک‌ها وارد شد. برای اولین بار است که ذرت جهت فراوری و پالایش مورد استفاده قرار می‌گیرد و محصولات بر پایه نشاسته ذرت تولید می‌گردد. همانگونه که ملاحظه می فرمایید کلیه محصولات اصلی و جانبی حاصل از ذرت در این صنعت جزو کالاهای ضروری و اساسی، معادل شکر، نهاده های دام، (سبوس، گلوتن دامی، خرده ذرت، جوانه) محسوب می شوند.

همچنین در بخش دیگری از این نامه آمده است: از آنجاییکه اخیراً بنا به سیاست های ارزی کشور فقط به ذرت جهت مصارف دام ارز یارانه ای تخصیص می یابد و نیز از واردکنندگان تعهد عدم مصرف در حوزه غیر دامی گرفته شده است لذا واقعاً مشخص نیست که این صنعت بایستی ذرت خود را از کجا تامین نماید و با ارز ثانویه که اصلاً کالاهای تولیدی قابل رقابت نیستند وعملاً کارخانجات این صنعت به تعطیلی کشانده می شوند. نکته قابل توجه این است که محصولات این صنعت باید با شکر رقابت کنند که ارز رسمی می گیرد و یا صنعت نشاسته و فرآورده های قندی حاصله از آن که از آرد گندم استفاده می کنند که آنها هم با گندم و آرد یارانه ای فعالیت می کنند.
دبیر انجمن فرآوری غلات در این نامه تاکید کرد: نکته حائز اهمیت اینکه آن وزارتخانه محترم اعلام می دارد که ارز یارانه ای فقط به منظور نیاز دام کشور در اختیار دارد و اکنون این صنعت که زیر نظر وزارت صمت می باشد ولی نهاده های خود را از بخش کشاورزی تأمین می کند و محصولات خود را نیز به بخش کالاهای اساسی و خوراک دام و طیور در بخش کشاورزی تقدیم می کند بلاتکلیف مانده است. 
و نکته دیگر اینکه با راه اندازی این صنعت، جلوی واردات این کالاها به کشور گرفته شده است به نحوی که اکنون جزو کالاهای لیست ممنوعه وارداتی قرار گرفته اند 
لذا تقاضا می گردد ذرت مورد نیاز این صنعت در زمره کالاهای اساسی، ارز رسمی تعلق گیرد.
همچنین پالایشگاه زیستی غلات را می توان به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در بخش صنایع تبدیلی با ارزش افزوده بالا در نظر گرفت. ازجمله محصولات پالایشگاه زیستی غلات بر پایه ذرت می توان به مواردی همچون، انواع نشاسته‌های حاصل از ذرت، انواع شیرین‌کننده‌های ذرت (شربت های گلوکز، فروکتوز، مالتوز، سوربیتول)، خوراک دام و طیور (جوانه ذرت، پوسته ذرت، گلوتن ذرت، گلوکز مایع ذرت)، کودهای طبیعی حاصل از ذرت (کودهای بیولوژیک، کود آمینواسید، کود NPK) و درنهایت سایر فرآورده های زیستی شامل اسیدهای آمینه، آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتامین ها، پلاستیک های زیست تخریب پذیر اشاره نمود.




در ذیل به برخی از صیانت های پالایشگاه های زیستی غلات اشاره‌ شده است:
- ایجاد اشتغال پایدار
- جلوگیری از وابستگی صنایع داخلی به صنایع خارجی
- جلوگیری از واردات بی¬رویه شیرین‌کننده‌ها و خروج ارز
- تقویت صنایع داخلی
- خودکفایی درزمینه برخی از مواد اساسی صنایع غذا و دارو 
- صادرات و ارزآوری
- تولید محصولات سلامت‌محور
در ضمن با توجه به پروسه تولید حاکم بر ذرت،  استفاده از ذرت هایی که در حال حاضر به کشور واردات می شوند قابل استفاده می باشد. 

کد خبر 264d4948c0e84e8b8148c108d358b60c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =