۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
مواد غذایی> در روزهاي گرم با بهره‌مندي بيشتر از سايه، تغذيه سالم و رفع عطش منظم، خودتان را از ضعف و خستگي زياد حفظ كنيد. اما توجه داشته باشيد كه هر نوشيدني در هواي گرم مناسب نيست.

زماني كه جيوه دماسنج بدون توجه به حال و روز ما بالا مي‌رود و گرماي كلافه‌كننده عرق از سر و رو جاري مي‌كند لازم است كه به فكر تامين آب بدن و رفع عطش به بهترين نحو باشيم. در روزهاي گرم با بهره‌مندي بيشتر از سايه، تغذيه سالم و رفع عطش منظم، خودتان را از ضعف و خستگي زياد حفظ كنيد. اما توجه داشته باشيد كه هر نوشيدني در هواي گرم مناسب نيست. در ادامه به نوشیدنی‌های خوب و بد که برای بدن مفید و مضر هستند اشاره می‌شود.

آب
بدن در هر شرايطي به آب نياز دارد. فراموش نكنيد كه در روزهاي گرم بايد بين 1. 5 تا 2 ليتر آب بنوشيد و بدانيد كه هيچ نوشيدني ديگري جايگزين آب نمي‌شود. اين مايه حيات براي عملكرد ارگان‌هاي بدن لازم و ضروري است. چون علاوه بر اينكه باعث جريان خون مي‌شود سلول‌هاي بدن را نيز احيا مي‌كند.  

آب نارگيل

آب نارگيل حاوي خواص فوق‌العاده‌اي است. لازم است كه برنامه‌ريزي غذايي درستي داشته باشيد و اين قبيل نوشيدني‌ها را نيز مصرف كنيد. اين نوشيدني خنك و كم شيرين يكي از جايگزين‌هاي مناسب براي آب است كه علاوه بر لذت بردن از طعم آن مي‌توانيد آب بدن‌تان را نيز به خوبي تامين كنيد.

ليموناد


دست به كار شويد و براي خودتان نوشيدني ليموناد آماده كنيد. هر نوشيدني كه از ليموترش تهيه شده باشد عالي است.
اين نوشيدني سرشار از ويتامين C است و ترشي آن براي رفع عطش فوق‌العاده است. البته به شرطي كه آن را زياد شيرين نكنيد.

شيركاكائو

شير كاكائو در فصل گرما و به خصوص بعد از فعاليت‌هاي بدني زياد توصيه مي‌شود. با مصرف اين نوشيدني مفيد بدن علاوه بر دريافت ميزان قابل‌توجهي آب از پروتئين و كلسيم نيز بهره‌مند مي‌شود. با اين حال حواستان باشد كه شير كاكائو را زياد شيرين نكنيد و در مصرف آن دچار افراط نشويد.

سوپ

درست است كه سوپ جزو نوشيدني‌ها و خنك نيست اما اين غذا از سبزيجات زيادي تهيه مي‌شود كه هر كدام سرشار از آب هستند. سبزيجات حاوي فيبر هستند كه براي مقابله با يبوست مفيد هستند و مانع از نفخ مي‌شوند. شايد كمي عجيب به نظر برسد اما سوپ نيز به رفع عطش كمك مي‌كند.

اسموتي‌ها

آب موجود در ميوه‌ها باعث تامين آب بدن مي‌شوند. ميوه‌ها سرشار از ويتامين‌هاي مورد نياز بدن مانند ويتامين‌هاي C و A مي‌شوند.

خاكشير

بدانيد و آگاه باشيد كه نوشابه‌ها به‌طور موقت عطش شما را برطرف و در عين حال كالري و قند زيادي به بدنتان تحميل مي‌كنند. اما در عوض نوشيدني سالمي مانند خاكشير آب بدن‌تان را به‌طور طبيعي تامين و عطش‌تان را رفع مي‌كند. بايد بدانيد كه خاكشير دوستدار دستگاه گوارش و سرشار از ويتامين C مي‌باشد.

تخم شربتي

يكي از نوشيدني‌هاي مورد علاقه ايراني‌ها كه براي رفع تشنگي فوق‌العاده است، تخم شربتي مي‌باشد. شايد باورتان نشود كه اين دانه‌هاي ريز 5 تا 6 برابر كلسيم بيشتري از شير دارند. براي همين توصيه مي‌كنيم به جاي مصرف نوشيدني‌هاي گازدار از اين نوشيدني سالم استفاده كنيد.

آب‌ميوه‌هاي طبيعي


آب‌ميوه‌هاي خانگي سرشار از ويتامين هستند. اگر از آب‌ميوه‌هاي آماده استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد كمي آب به آن اضافه كنيد تا رقيق‌تر شوند و ميزان قند آنها كاهش پيدا كند. با مصرف نوشيدني‌هاي 100 درصد طبيعي مي‌توانيد تشنگي را رفع كرده و سلامتي‌تان را ارتقا دهيد.

چاي و قهوه

در گرماي شديد هوا نوشيدن قهوه يا چاي زياد توصيه نمي‌شود. به خاطر اينكه اين نوشيدني‌ها خواص ديوروتيك دارند؛ البته مصرف اين نوشيدني‌ها به ميزان متعادل مشكلي به وجود نمي‌آورد. اگر چاي يا قهوه جزو نوشيدني‌هاي مورد علاقه شماست بهتر است در گرماي زياد آنها را به صورت ولرم ميل كنيد تا حرارت بدنتان را بيشتر نكنند.

نوشيدني‌هاي تگري

حواس‌تان باشد كه نوشيدني‌هاي‌تان را پر از يخ نكنيد. اين كار باعث ايجاد كرامپ‌هاي شديد در معده مي‌شود. سعي كنيد نوشيدني‌تان حتماً خنك و گوارا باشد اما از مصرف نوشيدني‌هاي خيلي خنك و به اصطلاح تگري بپرهيزيد چون باعث ايجاد شوك در بدن مي‌شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد خبر c4a22ef6ac6545a0bb01981fa697090f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =