جلسه مقابله با بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان روز گذشته به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاول اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در اين جلسه با اشاره به اهميت سلامت و بهداشت مردم و نيز حمايت از توليدكنندگان دام و طيور، بر همكاري همه دستگاه ها و نهادهاي اجرايي در موضوع مقابله با بيماري آنفلوانزاي حاد پرندگان تاكيد كرد.

دكتر جهانگيري با بيان اينكه ايران در سالهاي اخير همانند بسياري از كشورهاي جهان درگير ويروس آنفلوانزاي پرندگان بوده است،‌ از سازمان دامپزشكي خواست دستورالعمل هاي لازم به منظور تعيين سطح درگيري كشور با اين معضل و راهكارهاي مقابله با آن براي ارايه به ستاد بحران تهيه كند.

وي با اشاره به اينكه در ستاد بحران كشور بايد وظيفه هر يك از دستگاه ها براي مقابله با اين بيماري مشخص باشد، بر تشكيل جلسه فوري ستاد بحران كشور تاكيد كرد و از استانداران برخي مناطق كشور كه مواردي از آنفلوانزاي پرندگان گزارش شده خواست تا بطور فعال وارد عرصه مقابله با اين بيماري شوند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به ابعاد اقتصادي و اجتماعي شيوع ويروس آنفلوانزاي حاد پرندگان، از ستاد كل نيروهاي مسلح و صدا و سيماي جمهوري اسلامي خواست تا در هماهنگي با ساير سازمان هاي ذيربط نسبت به اطلاع رساني و ممانعت از سرايت بيماري به ساير مناطق كشور نهايت مساعي خود را بكار بگيرند.

دكتر جهانگيري همچنين با تاكيد بر اهميت مقابله با سرمنشا اين بيماري، خواستار پايش و مراقبت ويژه از تالاب ها و جلوگيري از سرايت آنفلوانزا از پرندگان مهاجر به پرندگان اهلي شد و اظهار داشت: با توجه به شيوع اين بيماري در تالاب «ميانكاله» و منطقه «فريدون كنار» همه مسئولان استان هاي مازندران و گلستان به ويژه استانداران و نيز قوه قضائيه، نيروهاي نظامي، امنيتي و انتظامي بايد براي مقابله با سودجويان و شكارچيان غير مجاز در جهت حفاظت از سلامت جان مردم تلاش كنند.

در اين جلسه كه وزراي جهاد كشاورزي، راه،مسكن و شهرسازي و روساي سازمان حفاظت از محيط زيست و سازمان برنامه و بودجه كشور حضور داشتند، مهندس حجتي در گزارشي از كانون هاي نشر ويروس آنفلوانزاي حاد پرندگان و ميزان خسارات وارده به توليد كنندگان طيور، خواستار همكاري همه دستگاه ها براي مقابله با اين پديده شد و گفت:  تدابير لازم از سوي وزارت جهاد كشاورزي براي جلوگيري از سرايت بيماري به نقاط ديگر كشور بكار گرفته شده است.
دكتر ابتكار نيز با اشاره به وجود دستورالعمل لازم در سازمان حفاظت از محيط زيست براي مقابله با ويروس آنفلوانزاي حاد پرندگان، از صدور بخشنامه ممنوعيت هرگونه شكار پرندگان در كشور خبر داد و گفت ؛ اجراي دقيق اين بخشنامه منوط به همكاري همه دستگاه هاي ذيربط است و بايد در اين باره به مردم بويژه ساكنان مناطق حاشيه تالاب ها اطلاع رساني دقيق كرد و هشدارهاي لازم را داد.

در اين جلسه مسولان سازمان دامپزشكي و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي نيز گزارشي درباره نحوه شيوع ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان « H5N8 » در سطح جهان و ايران ارايه كردند. بر اساس اين گزارش شيوع اين ويروس تاثيراتي بر مقوله بهداشت، اقتصاد داخلي و تجارت بين المللي خواهد داشت اما تاكنون موردي از ابتلاي انسان به آن گزارش نشده است. افزايش سطح پوشش بيمه اي، پرداخت خسارت به واحدهاي پرورش طيور صنعتي، ممنوعيت صيد و شكار پرندگان وحشي و تامين اعتبارات لازم براي عمليات مبارزه با بيماري از مهمترين درخواست هاي مطرح شده در اين جلسه بود.   
     
کد خبر c53c4b9da39b4dd0aebce43aee8e5645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =