کشاورزی> مشاور معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به میزان بهره وری و وارد آمدن بار ۳۶ میلیارد مترمکعبی برآب، افزود: کل آب مورد نیاز برای تولید ۹۵ درصد از مواد غذایی مورد نیاز در داخل کشور فقط در حوزه کشاورزی ۱۰۲ میلیارد مترمکعب است.

عیسی کلانتری عصر دیروز در نخستین جشنواره علمی، فرهنگی آب و زندگی که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: تولید ۹۵ درصد از مواد غذایی در داخل کشور، به بار آبی کشور اضافه می کند و سیاسیون هنوز باور ندارند که با کمبود آب در کشور مواجه هستیم .

وی با اشاره به میزان بهره وری و وارد آمدن بار ۳۶ میلیارد مترمکعبی برآب، افزود: کل آب مورد نیاز برای تولید ۹۵ درصد از مواد غذایی مورد نیاز در داخل کشور فقط در حوزه کشاورزی ۱۰۲ میلیارد مترمکعب است.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب گفت: براساس برنامه ششم توسعه که نمایندگان مجلس به تصویب رساندند، دولت مکلف به تولید ۹۵ درصد از مواد غذایی در داخل کشور شده است که با توجه به منابع آبی موجود، این مهم امکان پذیر نیست. 

کلانتری اضافه کرد: در مقابل این بخش از برنامه ششم توسعه، وزیر نیرو دولت تدبیر و امید حق آبه ای را به تالاب ها و رودخانه های کشور و ۱۱و ۸ دهم درصد از منابع آبی کشور را به محیط زیست اختصاص داد که کار بسیار ارزشمندی بود.

رئیس شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: امروز متوسط برداشت خلاف از آب در کشور به ۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.
مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب گفت: منابع آب زیرزمینی در کشور ۵۰۰ میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان حدود ۲۰۰ میلیارد مترمکعب را مصرف کرده ایم و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب شور یا لب شور باقی مانده است.

وی تاکید کرد: سیستم مدیریت فعلی آب در کشور حرکت به سوی نابودی است و کل منابع آب تجدیدپذیر در کشور ۸۸ میلیارد مترمکعب است اما بهره برداری ایران از این میزان آب، ۱۱۰ درصد است در حالی که باید ۳۵ میلیارد مترمکعب باشدو ۶ کشور بین ۴۰ تا ۵۵ درصد از منابع تجدید پذیر خود را مورد استفاده قرار می دهند و ایران بیشتر از این میزان استفاده کرده و در جایگاه هفتمین کشور قرار می گیرد.

وی افزود: مشکل ما در کشور  کسانی هستند که در بالادست قوانین مربوط به آب را تصویب و ابلاغ می کنند تا کشاورزان و مردم اجرا کنند و کشاورزان تابع قانون هستند.

وی گفت: اکنون چاه های غیرمجاز در کشور۷ و ۲ دهم میلیارد مترمکعب از منابع آبی را مصرف می کنند و چاه های مجازی که برداشت غیرمجاز دارند نیز ۸ و ۳ دهم میلیارد مترمکعب از منابع آبی را مصرف می کنند و در مجموع ۱۵ و نیم میلیارد مترمکعب آب به صورت غیرمجاز در کشور برداشت و مصرف می شود.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب گفت: باید منابع آب کشور،مدیریت شود و در این راه نخستین قدم متوقف کردن برداشت های غیرمجاز است.

منبع:ایانا
کد خبر c6f66f52881b402abd5f1ebad6e98e82

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =