غذا و تغذیه>کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: از آنجا که کنسرو ماهی دارای مقادیر زیادی نمک و چربی مصنوعی است، برای جایگزین ماهی تازه پیشنهاد نمی‎شود.

منصوره برنجی اظهار کرد: متأسفانه مصرف  گوشت ماهی در کشور ایران پایین است، از طرفی در استان لرستان به لحاظ دور بودن از دریا دسترسی به ماهی تازه بسیار کم است.

وی به وجود مراکز پرورش ماهی در شهرستان بروجرد اشاره و عنوان کرد: باید با تهیه ماهی از این مراکز، گوشت ماهی را در برنامه غذایی خود گنجانده و به خوردن آن عادت کنیم.

کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان بروجرد با اشاره به اینکه هر فرد باید حداقل هفته‎ای دو بار ماهی مصرف کند، افزود: مصرف ماهی نسبت به سایر گوشت‎ها امگا 3 بالاتری دارد و در پیشگیری از بروز سکته‎های قلبی(heart attack) و مغزی موثر است.

برنجی بیان کرد: تغذیه سالم تغذیه‎ای است که انرژی مورد نیاز یک فرد را در طول روز تامین کند، بنابراین باید از همه گروه‎های غذایی استفاده شود.

وی با بیان اینکه 15 درصد انرژی ما باید از طریق پروتئین‎ها تامین شود، اضافه کرد: پروتئین‌ها فقط شامل گوشت نیستند، بلکه انواع غلات و حبوبات نیز در گروه پروتئین‎های گیاهی قرار دارند و در صورت استفاده از هر دو گروه نیاز پروتئینی بدن کامل می‎شود.

کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطر نشان کرد: گوشت قرمز سرشار از آهن و املاح است و مصرف نکردن آن موجب کم خونی(Anemia) و فقر آهن در افراد به ویژه کودکان و زنان می شود، از طرفی کاهش مصرف روی در بدن در نسل های بعدی موجب کوتاهی قد خواهد شد.

برنجی ادامه داد: گوشت قرمز چربی و کلسترول(Cholesterol) بالاتری نسبت به غذاهای دریایی و گوشت پرندگان دارد، اما حذف کامل آن حتی در بیماران قلبی نیز توصیه نمی‎شود و این افراد باید هفته‎ای یک بار گوشت قرمز مصرف کنند.

وی به افزایش مصرف گوشت مرغ و دیگر پرندگان در سبد غذایی خانواده‎ها اشاره و اظهار کرد: در انتخاب گوشت سالم باید دقت شده و چربی‎های قابل رویت در گوشت سفید و قرمز جدا شوند.

کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان بروجرد با بیان اینکه مصرف گروه‎های غذایی در افراد با مشخصات مختلف متفاوت است، افزود: بر اساس جنسیت، سن، تراکم استخوان و حتی حرفه افراد مصرف گروه‎های مواد غذایی متفاوت است.

منبع:شفا آنلاین
کد خبر c76daa1dd1694c6cbb5041c54393e956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =