کشاورزی> معاون برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره اشتغال مستقیم دو میلیون نفر در زنجیره‌ی گندم، آرد و نان کشور گفت: ایران به لحاظ ظرفیت‌های بالای ایجاد شده در این زنجیره می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب به هاب غلات منطقه غرب آسیا تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، قدرت حیدری اظهار کرد : ایران حداقل در منطقه غرب آسیا بدون شک مقام اول در زنجیره گندم، آرد و نان خصوصاً در زیرساخت‌ها به شمار می‌آید،  اما متأسفانه کمتر به این مسأله توجه می‌شود.

حیدری افزود: حدود دو میلیون نفر به‌صورت مستقیم در زنجیره گندم، آرد و نان مشغول فعالیت هستند و 25 میلیون تن ظرفیت آسیابانی در کشور وجود دارد که بیش از 50 درصد از صنعت آرد ایران از بالاترین تکنولوژی روز دنیا نیز برخوردار است. همچنین در صنعت سیلو نیز امروز حدود 22 میلیون تن ظرفیت نگهداری استاندارد در کشور ایجاد شده است.

وی در ادامه به پتانسیل ها و ظرفیت‌های صنعت آرد و نان در کشور اشاره کرد و افزود: حدود دو میلیون نفر به صورت مستقیم در  زنجیره گندم، آرد و نان اشتغال می‌کنند. 25 میلیون تن ظرفیت آسیابانی در کشور حاکم شده که بیش از 50 درصد از صنعت آرد ایران از بالاترین تکنولوژی روز دنیا نیز برخوردار است. همچنین در صنعت سیلو نیز امروز حدود 22 میلیون تن ظرفیت نگهداری استاندارد در کشور ایجاد گردیده است.
این اظهارات در حالی از زبان معاون برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان یک مدیر دولتی بیان می شود که یک دهه پیش مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی زر در سخنرانی های خود با اشاره به وضعیت تولید غلات در آسیای میانه و ضرورت استفاده از پتانسیل های ایران در زمینه حمل و نقل و فرآوری غلات گفته بود: ایران می تواند به جای پل پیروزی در جنگ، پل پیروزی اقتصادی شود زیرا می تواند غلات آسیا میانه را به صورت مستقیم و یا فرآوری شده به آبهای گرم آزاد برساند.

این کارآفرین سرشناس ایرانی با بیان اینکه ایران باید هاب غلات در منطقه شود گفته بود: قزاقستان به تنهایی 5 میلیون تن گندم مازاد برای صادرات دارد و ایران می تواند این گندم را وارد کرده و به صورت آرد، ماکارونی و سایر محصولات فرآوری شده صادر کند.

همچنین در  آذرماه سال 1395 در نشست حسن روحانی رییس‌جمهور با فعالان اقتصادی استان البرز، مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی  ضمن اشاره به غفلت از توسعه صنایع تبدیلی در اقتصاد کشور گفت: آنچه امروز اقتصاد کشور ما به آن نیاز دارد بهره‌برداری از مزیت‌های سرزمینی و توسعه صنایع تبدیلی است؛ صنایعی که می‌توانند با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ضمن جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشند.مرتضی سلطانی ایجاد اشتغال پایدار و مویرگی و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری را منوط به حمایت از صنایع کوچک و متوسط خواند و تشریح کرد: مگاپروژه‌ها مولد صنایع کوچک و متوسط هستند و می‌توانند خوراک اولیه این صنایع را تامین کنند‌ و چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.

وی با اشاره به توان و ظرفیت کشور در تولید فرآورده های غلات تصریح کرد: صنعت تولیدات پالایشگاهی غلات با به کارگیری دانش روز و بهره مندی از خطوط تولید مطابق با تکنولوژی روز دنیا به عنوان صنعتی «های تک» امروز با آغاز به کار پالایشگاه غلات زر در کشور متولد شده است و با توجه به قدرت ارزآوری این صنعت و حتی برابری آن با صنعت نفت، بی شک در آینده شاهد راه اندازی پالایشگاه های غلات در سرزمینمان خواهیم بود؛ و ایران به کانون فرآوری عمیق غلات تبدیل خواهد شد. (منبع)


کد خبر ca272665daea4e02ab1e92734989ef23

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =