۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
مواد غذایی > نذری دادن از آدابی است كه از دیرباز در میان ایرانیان رواج‌داشته و به‌خصوص در مراسم سوگواری بزرگان مذهبی نظیر تاسوعا و عاشورا مردم اعتقاد فراوانی به طبخ غذایی خاص و پخش كردن آن در میان اطرافیان از همسایگان گرفته تا خانواده‌های نیازمند دارند... 


این مطلب نیز نگاهی دارد به 18 شهر مختلف ایران و غذاهای خاصی كه ساكنان هر شهر بیش از همه آن را به عنوان نذری پخش می‌كنند. 


رشت و خورش فسنجان 


مردم این شهر علاقه زیادی به خورش فسنجان ترش دارند و در عروسی و عزا آن را می‌پزند. این خورش با رب انار بسیار ترش تهیه می‌شود و رنگش بسیار سیاه است. 


لاهیجان و قیمه چرخ‌كرده 


نذری مخصوص این شهر، غذایی به نام قیمه چرخ‌كرده است كه تنها تفاوتش با قیمه معمولی، گوشت چرخ‌كرده بسیار سرخ‌كرده‌ای است كه در آن می‌ریزند. 


مشهد و شله 


مردم مشهد غذایی را كه پیش از این در صفحه غذای ایرانی به آن پرداخته‌ایم و ظاهری شبیه به حلیم دارد، بیش از همه به عنوان نذری انتخاب می‌كنند. 


سمنان و خورش آلوترش 


غذایی كه شباهت زیادی به خورش قیمه دارد با این تفاوت كه در آن آلوهای ترش بومی سمنان می‌ریزند و با برنج در میان مردم پخش می‌كنند. 


اراك و آش بی‌بی سه‌شنبه 


این آش در تمام ایام سال به عنوان نذری داده می‌شود اما در ماه محرم نیز یکی از انتخاب‌های اول اراکی‌هاست و از آنجا كه روزهای سه‌شنبه آن را پخش می‌كنند، به این نام معروف است و اجزای آن متشكل است از نخود، لوبیا، عدس و بلغور. در ضمن، مانند حلیم صبح‌ها میان مردم تقسیم می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این آش می‌توانید به صفحه غذای ایرانی مراجعه کنید. 


كاشان و آبگوشت پلو 


كاشانی‌ها آبگوشت را بیش از هر غذایی می‌پسندند البته با برنج. در ضمن، این آبگوشت به دلیل زردچوبه?اش، رنگ زردی دارد و با لوبیای سفید و نخود طبخ می‌شود. البته برخی خانواده‌ها برنجشان را با آبگوشتی كه در لابه‌لای آن می‌ریزند دم می‌كنند و به‌صورت یك برنج مخلوط آن را می‌كشند. 


اصفهان و بریانی 


در میان انواع غذاهای نذری كه اصفهانی‌های عزیز در ایام محرم در میان مردم پخش می‌كنند، بریانی (یكی از غذاهای سنتی این شهر) نیز دیده می‌شود. 


یزد و آش گندم 


این آش شباهت زیادی به حلیم دارد. در تهیه آن از نخود، لوبیا، ماش ، گندم و البته گوشت استفاده می‌شود و با پیازداغ و روغن دنبه فراوان آن را طعم‌دار می‌كنند. 


كرمان و آبگوشت متنجون 


این آبگوشت مخصوص مردم كرمان است و طعمی ترش و شیرین دارد. محتویات این آبگوشت بسیار متنوع است از برگه زردآلو گرفته تا خرما و تكه‌های میوه به و شنبلیله. 


شیراز و شكرپلو 


خورش‌قیمه در عاشورای شیرازی‌ها بیش از هر غذای دیگری به‌عنوان نذری پخته می‌شود اما با برنجی به نام شكرپلو. برنجی كه با شربت غلیظ شكر و زعفران، آبكش می?کنند و آن را دم می‌دهند و با خلال‌های پسته و پرتقال سرو می‌كنند. 


اردبیل و بیچاخ قیمه 


این غذای اردبیلی با گوشت قیمه شده و پیازداغ فراوان و خلال بادام تهیه می‌شود. در پایان كار، به تعداد نفرات تخم‌مرغ در غذا شكسته می‌شود تا حسابی در میان این خورش خودنمایی كند. 


خوی و آش هدیح


این آش شباهت زیادی به آش دندونك یا آشی كه برای بچه‌هایی كه تازه دندان درمی‌آورند طبخ می‌شود، دارد البته با كمی تفاوت. اینكه تقریبا سفت و لایه‌لایه است و با نخود و گندم پخته شده در شیر و آب بسیار كم در ظرفی ریخته می‌شود و سپس لایه‌ای از كشمش تفت داده شده و گردوی خرد شده به آن می‌افزایند. 


تبریز و چلوگوشت هویج 


این غذا را با گوشت‌های قیمه‌شده و هویج رنده‌شده فراوان می‌پزند و البته با برنج به عنوان نذری پخش می‌کنند. 


زنجان و حلیم 


این حلیم با حلیم‌های عادی كمی تفاوت دارد؛ اول اینكه نكوبیده است و تمام بنشنی كه در آن به كار رفته می‌توان دید، دوم اینكه با شكر میل نمی‌شود و به آن روغن حیوانی فراوان اضافه می‌شود. 


قزوین و قیمه‌نثار 


قیمه‌نثار غذای خاص قزوینی‌هاست و در مراسم عزاداری روز عاشورا از اولین انتخاب‌ها برای نذری‌دادن است. ما هم در شماره‌های پیشین این غذا را به‌طور مفصل در صفحه غذای ایرانی معرفی كرده‌ایم. 


خرم‌آباد و عدس‌پلو 


ساكنان این شهر بیش از همه عدس‌پلو را به عنوان غذای نذری انتخاب می‌كنند البته با خرما و كشمش فراوان. در ضمن، به جای شله‌زرد كه در بیشتر شهرها باز هم مردم آن را نذری می‌دهند، در این شهر فقط حلوا به عنوان نذری پخش می‌شود. 


دزفول و قیمه نخودی 


در این خورش قیمه به جای لپه‌ معمولی، لپه نخود می‌ریزند. دزفولی‌ها معتقدند طبخ قیمه با لپه نخود خیلی بهتر است زیرا هم نخود را خیس کرده و پوستش را می‌گیرند بنابراین نفخ نمی‌آورد و هم مزه بهتری دارد. 


اهواز و خورش سبزی 


در روز عاشورا، بیشتر مردم این شهر خورشی به نام خورش سبزی برای نذری دادن انتخاب می‌كنند. این خورش با سبزی بسیار سرخ‌شده و لوبیای‌سفید تهیه می‌شود و كمی شبیه به خورش‌ قورمه‌سبزی است. 


منبع:سلامتیران 
کد خبر ca660a97b5a04cb8adc8809fb37d171a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =